Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Far er mer pliktoppfyllende enn kjærlig. Han har barna annenhver helg fordi han må, men investerer seg lite. Dvs. på alle fronter: Min datter har de siste månedene spurt om ikke jeg og pappan kan være sammen og bo sammen igjen. Jeg forklarer henne at det ikke er mulig av de og de grunnene uten å gå i detalj. Har trodd hele tiden at hun savnet pappan sin, men det kom fram i dag at det ikke var savnet etter han, men at hun synes det var kjedelig å dra dit. Ikke hadde de noen leker der (selv om jeg oppfordrer til å ta med spill og leker så tror jeg ikke de bruker det så mye fordi far ikke legger opp til det..f.eks. brettspill o.l.) De klager over at de er lei av å spise pizza (frossenpizza hver fredag) fordi far ikke "gidder" og orker å lage mat. Han pleier å lage noe en av dagene, men det er enkle ting (spaghetti med tomatsaus f.eks.) fordi han er ingen matlager (!). Det kom også fram at de kjedet seg, akkurat som om at når de var der, så gikk tiden men uten at det var noe spesielt "samhold" mellom barna og faren. Jeg tror dessverre at min eks faktisk ikke er lagd for å ha barn, og eier ikke kapasitet til å ta seg sammen. Å snakke med far kan jeg godt gjøre, men jeg er redd for at han faktisk ikke "skjønner" hva problemet er. Han kan godt følge mine råd, men etter en tid vil alt falle tilbake til det gamle. Dermed er vi like langt. Denne faren er komplisert i den forstand at jeg er redd han faktisk ikke vet hva det vil å elske, ta vare på, vise omsorg. Han er til stede i øyeblikket, og er en kvikk og opplagt fyr, men nærhet og det å investere av sin tid og person i andre, tror jeg faktisk ikke han er i full stand til Så da må barna fortsette å gå dit og kjede seg gjennom en helg...eller hva? Bør jo ikke kutte ned på samværet heller, de ser han jo bare to helger i mnd. Hva mener dere? Anonym poster: 4b37597af8802727c573633f97db7eaa
Februargullet2013 Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Faren har rett til samvær med sine barn,selvom de kjeder seg,men funker det så dårlig får dere gå gjennom familievernskontoret.
Gjest Antarctica Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Kan du ikke ta en prat og anerkjenne at han ikke er så veldig dullete og omsorgsfull av seg, men foreslå at han setter i gang en aktivitet i alle fall? Kan da ikke gjøre livet hans verre om han annenhver helg må dra på ridning/i badeland eller noe annet de kan ha glede av?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Faren har rett til samvær med sine barn,selvom de kjeder seg,men funker det så dårlig får dere gå gjennom familievernskontoret. Far har ikke rett på noen verdens ting. Har sett du si det flere plasser. BARNET har rett på samvær med begge foreldre. Anonym poster: cf7e3bd6f15f355c216fe9da02e52a7f
<3 Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Er i samme situasjon selv. FebruarPrins, om mor har hovedomsorgen har far skremmende lite rettigheter ift barna. Det er barna som har rett på samvær med sin far. Men da må far følge opp ordentlig. Høres ut som vi er i veldig lik situasjon, her er det det psykologiske far svikter på.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Faren har rett til samvær med sine barn,selvom de kjeder seg,men funker det så dårlig får dere gå gjennom familievernskontoret. Far har ikke rett på noen verdens ting. Har sett du si det flere plasser. BARNET har rett på samvær med begge foreldre. Anonym poster: cf7e3bd6f15f355c216fe9da02e52a7f Ja, mange som ikke forstår den forskjellen der! Er ikke MOR eller FAR som har rettigheter. Det er BARNET! Anonym poster: 40e63ed6c185270a1d618b0e4dbeb3dc
Gjest Antarctica Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Javisst. Men det virker ikke som noe privilegium der i gården. Faren er jo ikke en omsorgsperson å regne med.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 HI Jeg ønsker absolutt ikke å ta fra han samværet, men tror nok at om jeg hadde foreslått det så hadde det vært greit for han. Det er ikke noe vondt i mannen og vi har et godt vennskap. Jeg vet forhistorien hans og kjenner han veldig godt. Har null problem med å akseptere han som menneske og far. Meeeen, nå er jeg litt lei av disse små antydningene fra barna om at noe mangler når de er hos han. Jeg tror faktisk at han tar dem med på aktiviteter og at de gjør ting sammen, men det som nok mangler det er at han ikke "er der" som far. Dette er jo ikke så lett å sette fingeren på som barn, så de oversetter det til at de kjeder seg. Og det er jeg som sitter igjen med dårlig samvittighet, fordi de ikke vil dra Anonym poster: 4b37597af8802727c573633f97db7eaa
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. januar 2013 #9 Skrevet 17. januar 2013 Faren har rett til samvær med sine barn,selvom de kjeder seg,men funker det så dårlig får dere gå gjennom familievernskontoret. Nei, det er feil. Det er barna som har rett til samvær med sin far. Ikke omvendt! Ville tatt det opp på fvk. Hvis hverken barna eller faren har noe glede av helgesamvær, ser jeg virkelig ikke poenget. Hva med en dag isteden? Forplikter kanskje far til å ta litt mer initiativ til å gjøre noe med de?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 Du er urimelig. Spaghetti med tomatsaus er da ok middag. Mange barn som liker frossen pizza også. Send med barna noe annet enn brettspill, ikke alle som liker spill. Hva med bøker, tegnesaker osv. Må barna underholdende hele tiden? Barn har godt av å leke litt selv Anonym poster: f728c34a1439352559f2f86208eccf03
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 Høres ut som du beskriver gubbe beiste mitt. Og nettopp derfor skal jeg holde ut mye for å slippe å splite familien til barnet vårt. Ser hvor uengasjert han er i fellesbarnet og vet at han snur ikke på flisa og blir en super engasjert far bare fordi vi går fra hverandre. Så er bare å blite tenna sammen til småen blir voksen. Anonym poster: 43af95aa9c8048eaa06bbcfcb7aa5513
Februargullet2013 Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 Ja,jeg vet da det,men faren har rett på samvær også... Lest det selv på nav
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #13 Skrevet 17. januar 2013 Hva med å ta en samtale med far, sammen med både deg og barna. Så kan barna fortelle hva de føler, og så kan dere finne ut en løsning på dette, sammen. Nå er jeg usikker på barnas alder her, men det virker jo om om de i hvert fall er gamle nok til å kunne si ifra om ting de ønsker og vil gjøre, eller ikke liker. Anonym poster: 3b0b34b16a0dd39d561f32a270063249
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 Du er urimelig. Spaghetti med tomatsaus er da ok middag. Mange barn som liker frossen pizza også. Send med barna noe annet enn brettspill, ikke alle som liker spill. Hva med bøker, tegnesaker osv. Må barna underholdende hele tiden? Barn har godt av å leke litt selv Anonym poster: f728c34a1439352559f2f86208eccf03 Og du kan ikke lese. Det er ikke jeg som klager på dette, har latt det stå til lenge. Jeg bare ser og konstaterer utviklingen Mitt høyeste ønske er at de skal ha det bra begge steder, men jeg ser jo at det ikke er lagt opp til det. Føler vel at han ikke har klart å skape et slags "hjem" for dem, men at det mere er et sted de må være i to helger i mnd. Jeg sender meg tegnesaker og andre ting de kan holde på med, men det er noe annet som mangler. De er flinke til å leke selv, men jeg tror de virkelig føler på det der med "oppbevaringsplass" for en helg. Hadde jeg kun hatt de to helger i måneden så hadde jeg investert hvert eneste minutt av de i barna og etablert et forhold til dem. Det er vel det han ikke klarer. Bare å vente på at de blir eldre og ikke gidder å dra dit mer. Anonym poster: 4b37597af8802727c573633f97db7eaa
Verbena Skrevet 17. januar 2013 #15 Skrevet 17. januar 2013 Ja,jeg vet da det,men faren har rett på samvær også... Lest det selv på nav.. Nja.. kan se at du tenker sånn ut fra det du har lest, men bakgrunnen for retten til samvær for den foreldren (gjelder både om det er mor eller far som er samværsforelder) som ikke bor fast med barnet er barnets rett til samvær. § 42. Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. (kopiert fra barnelova kapitell 6)
HvittHus Skrevet 17. januar 2013 #16 Skrevet 17. januar 2013 Ja,jeg vet da det,men faren har rett på samvær også... Lest det selv på nav.. Nja.. kan se at du tenker sånn ut fra det du har lest, men bakgrunnen for retten til samvær for den foreldren (gjelder både om det er mor eller far som er samværsforelder) som ikke bor fast med barnet er barnets rett til samvær. § 42. Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. (kopiert fra barnelova kapitell 6) Nå er ikke jeg jurist, men §43 i barneloven sier at den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Da tolker jeg det dit at begge parter, barn og foreldre, har rett på samvær med hverandre.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #17 Skrevet 17. januar 2013 Det er vel sikkert en stemor i bildet også som du ikke liker? Anonym poster: f728c34a1439352559f2f86208eccf03
DaTuMa Skrevet 17. januar 2013 #18 Skrevet 17. januar 2013 § 43. Omfanget av samværet mv. Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær. Far har rett til samvær. Det står i barneloven. Dere som er så påståelige om at det bare er barnet som har samvær burde kanskje lese hele delen av loven, ikke bare barnets del
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #19 Skrevet 17. januar 2013 Det er vel sikkert en stemor i bildet også som du ikke liker? Anonym poster: f728c34a1439352559f2f86208eccf03 HI Eeeh....er det mulig??? Nei, ingen stemor eller stefar faktisk. Mulig jeg høres ut som en sjalu mor som kun vil gjøre det vanskelig for far, men det er faktisk ikke sånn her. Jeg ønsker det beste for mine barn, og har ikke noe ønske om å fjerne denne helgen for jeg vet at det vil ødelegge mer på lang sikt. Jeg er faktisk så "unormal" (???) at jeg ønsker dem et ordentlig, stabilt (så langt det er mulig) liv og ofrer mye mer enn de fleste ville ha gjort for at mine barn skal ha det bra (men gidder ikke å gå inn i detaljer på det her). Men derfor gjør det så vondt å høre slikt som min datter fortalte i dag, for jeg hører at det på et eller annet sted sliter på henne, men at hun ikke helt klarer å sette ord på det. Og så vet jeg jammen ikke hva jeg skal gjøre med det. Det var det hele fra min side, det henger litt av hvert her inne på Dib og jeg skjønner tankegangen din, men stort sett er jeg en ærlig sjel i et ærlig legeme og ønsker kun at mine barn får en oppvekst de kan huske med gode minner og takknemlighet. Anonym poster: 4b37597af8802727c573633f97db7eaa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #20 Skrevet 17. januar 2013 Hva med å kutte ned til 1 helg i mnd? Anonym poster: fef09a926a9a431b3857ee78702fadbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå