Gå til innhold

Noen her som er fosterforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kunne tenke oss å gi noe av tiden og kjærligheten vår til et barn som trenger det.

Hvordan har dere startet prosessen?

Sist jeg sjekket var det sånn at man ikke kunne være fosterfamilie hvis man selv hadde små barn. Er det fortsatt slik?

Anonym poster: 5f65336a1d4fbacb9153bf1dcc35382b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg jobber i barneverntjenesten og har god kjennskap til hvordan man starter prosessen.

Dere kontakter Bufetat - fosterhjemstjenesten og melder dere på et PRIDE-kurs. Det går over 3 helger med jevne mellomrom. Dere får også hjemmebesøk av fosterhjemstjenesten i løpet av perioden. Dere må skrive en livsbok som beskriver dere som personer. Det er mange spørsmål som må besvares i den boka. Når kurshelgene og hjemmebesøkene er ferdiggjort, samt livsboka, blir dere enten klarert som fosterforeldre eller ikke. Om dere blir det er det bare å vente på telefon fra Bufetat med tilbud om et fosterbarn.

Dere kan gjerne bli fosterforeldre selv om dere har barn selv. Det som gjøres er å matche barnet opp mot potensielle fosterforeldre, og ser om barnet kan passe inn i familien.

Anonym poster: ac92c7e51a89565a24e9022ebd737773

Skrevet

Vi kunne tenke oss å gi noe av tiden og kjærligheten vår til et barn som trenger det.

Hvordan har dere startet prosessen?

Sist jeg sjekket var det sånn at man ikke kunne være fosterfamilie hvis man selv hadde små barn. Er det fortsatt slik?

Anonym poster: 5f65336a1d4fbacb9153bf1dcc35382b

Ikke noe problem med egne barn. Vårt barn var i barnehage alder da vi fikk fosterbarn.

Send en mail til deres lokale barnevernstjeneste. Fortell kort om dere selv og si at dere ønsker å bli fosterforeldre.

De tar et besøk og avgjør om dere bør melde dere på PRIDE kurs.

Det er et fantastisk bra kurs. Kursholderne vil etter endt kurs kunne godkjenne dere som fosterhjem. Så er det bare å vente på telefon ;-)

Lykke til!

Anonym poster: 06f6b37495e39a3c24ef4408a776d632

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...