Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Er helt stuck.... Jobber veldig mye, har to barn, et ok forhold til mannen min.. Livet mitt føles bare som en evig slit, spesielt når det gjelder økonomien. Jeg blir stadig negativ og sliter med å være positiv. Dette påvirker jobben jeg gjør i livet og, mye syk og borte fra jobben. Alltid noe jeg henger etter med. Hater huset mitt, har et stygt kjøkken.Flau over å invitere venner på besøk her, prøver å vaske huset hele tiden. Bilen vår er ødelagt, hari kke råd til ny bil. Må gå til matbutikken hver dag, kan sjeldent reise til steder og gjøre ting med familien. Aldri ute med venner, lite å se fram til osv. Lurer på hvor lenge vi skal leve på denne måten.. Anonym poster: 54c766fd714ab95fadab657470441773
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Forslag. Lag deg en list over mål i livet ditt. Hvor vil du. Så rangerer du dem og begynner med det viktigste først. Hva må du/dere gjøre for å komme dere dit? F.eks jobb. Går det an å sikte mot en høyere/bedre stilling? Bytte jobb? Annen jobb? Videreutdanning aktuelt? osv osv. Ingenting forandrer seg om du ikke begynner å jobbe for at det skal skje noe. Anonym poster: 6b351f4b2459be04b365bc2b47411ff1
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Synes du skal snu tankegangen din, jeg. Du har fine, sunne barn og en mann du (forhåpentlig?) elsker. Resten er materielle ting som kan endres på, så da er det bare å finne ut hva man vil og lage en plan. Vil du selge huset? Flytte til noe mindre slik at du får tatt utdanning? Søke ny jobb? Om du føler at livet står stille er det bare du som kan endre på det. Å gi opp og sitte og sutre over at man ikke gidder å gjøre noe med det hjelper ingen og endrer ingenting. Anonym poster: 18913f2b1ee932ea9da77aa0c87f67c2
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Det er tankene dine det er noe i veien med, ikke livet ditt. Du lever et helt normalt voksenliv, og må gjøre det beste ut av det. Se muligheter istedenfor begrensinger, gjøre ting du synes er gøy istedenfor å ligge på sofaen og synes synd på deg selv. Ikke ha så høye forventninger til deg selv og livet ditt, da ender du som megadeprimert og sitter der og surmuler mens hele livet ditt får forbi. Plutselig er du en skrukkete og aldrende gammel dame som lurer på hvorfor du ikke tok tak når du var ung og sprek. Hvorfor er det så viktig å ha pent kjøkken, kan dere ikke ha det koselig sammen selv om dere ikke har fått pusset opp enda? Om du invitere en venninne med familie på kjøttkaker og poteter en torsdag ettermiddag og dekker bordet med en duk og kjøper en blomst, hva tror du kommer til å skje? Kommer dere to familiene til å kose dere sammen, snakke le og har det hyggelig, eller kommer gjestene til å sitte å være sure fordi dere har et gammelt kjøkken? Hvorfor kan dere ikke gjøre ting sammen som familie? Det koster ingenting å gå tur i skogen, om dere kjøper grillpølser til middag den dagen kan dere tenne bål og lage pinnebrød. Sunt for kropp og sjel. Hvorfor kan du ikke møte venner, man trenger ikke gå på byen og bruke 2000 kroner for å møte vennene sine. Hvorfor kan du ikke kjøpe et par poset potetgull og spørre et vennepar om de vil komme over en fredagskveld å spille scrabble? Tror de setter pris på initiativet og dere får det kjempekoselig, om du bare klarer å overse at du "hater huset ditt" en kveld. Ingen av oss lever perfekte liv, vi har alle våre ting. Men vi må velge hva vi skal fokusere på, hvordan vi skal leve livene våre og hva vi skal bruke tiden vår til. Jeg er ikke så sikker på om du hadde vært lykkelig om du hadde ny bil og nytt kjøkken heller, lykke sitter ikke i de tingene vi eier skjønner du, men i hvordan vi lever livet vårt. Du må ta tak nå før du går helt i kjelleren, du må stable om i hodet ditt, skifte fokus og snu tankegangen din. Gjøre ting du synes er gøy og som gir deg energi, slutte å synes synd på deg selv. Det er ikke mer synd på deg enn på andre. Jeg har en bekjent som er mangemillionær, de bor i et digert hus i Holmenkollåsen, har både hushjelp og au-pair, to biler og alt de trenger av luksus. Mannen jobber bestandig og hun er hjemmeværende. Denne damen får alt hun peker på og litt til, hun har all den fritid hun ønsker seg, men likevel er hun så utrolig sliten og ulykkelig. Hun får ikke møtt alle de vennene hun ønsker på formiddagscafe, hun får ikke trent nok, hun må kjøre ungene på fotballtrening og hun føler hun bare har forpliktelser og pes. Akkurat som deg. Dere lever helt forskjellige liv, men begge er like ulykkelige. Det sitter i hodet og ikke i det materielle. Anonym poster: 43762bb1a93ea51bd57e26b02248ba5d
Miss_Frk_Fryd Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Kanskje vurdere andre prioriteringer? Har dere inntekt begge to? Jeg er alenemor til to og har bare en inntekt, og planlegger mnd i det lønningen kommer inn på konto.... Hva bruker dere penger på? Er det mulig å kutte ut noe av dette?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Tusen takk #4 det var veldig fint at du kom med dette.. Du har helt rett, jeg vurderer å søke hjelp feks coaching eller gå på noe kurs for å prøve å endre på tankemåten min. Har mine opp og ned stunder, i det ene øyeblikket tenker jeg "nå skal jeg være positiv!!" men lettere sagt enn gjort. Tror jeg trenger å endre på tankemåtene, er det mulig å gjøre det på egenhånd?? Kommer fra en familie som er veldig negativ, alt handler om å kjøpe seg lykkelig.. Husker når jeg var liten var min mor kun glad når hun hadde fått lønning, da gikk vi og handlet, dro på spontane turer.. Resultatet idag, hun sitter hjemme alene og synes synd på seg selv fordi hun har så mye gjeld:( Vil IKKE havne i den situasjonen, alene sur og gretten. Anonym poster: 54c766fd714ab95fadab657470441773
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Jeg bruker jo en del penger på impulsshopping, har ikke oversikt hva jeg bruker penger på mat i mnd osv. Det er jo ikke så bra heller:/ hi Anonym poster: 54c766fd714ab95fadab657470441773
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Jeg bruker jo en del penger på impulsshopping, har ikke oversikt hva jeg bruker penger på mat i mnd osv. Det er jo ikke så bra heller:/ hi Anonym poster: 54c766fd714ab95fadab657470441773 Ta kontroll da vel, er ingen andre som kan gjøre det for deg. Det er ikke verre enn å bruke et par timer på å se på kontoutskriftene dine. Anonym poster: 18913f2b1ee932ea9da77aa0c87f67c2
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #9 Skrevet 17. januar 2013 Jeg bruker jo en del penger på impulsshopping, har ikke oversikt hva jeg bruker penger på mat i mnd osv. Det er jo ikke så bra heller:/ hi Anonym poster: 54c766fd714ab95fadab657470441773 Men da har du jo en gyllen mulighet til å starte allerede nå! Sett deg ned med nettbanken og kjør ut alle kontoutskriftene fra 2012, bruk overstrykningpenner (eller fargeblyanter) i flere farger og stryk over. Rosa er handlet i matbutikken, grønn er klesbutikker, gul er faste regninger osv. Så regner du gjennom og ser hva du har brukt pengene på, og setter opp et budsjett for 2013. Skal se du klarer frigjøre litt penger så du kan spare til nytt kjøkken, eller bil. Anbefaler å lese litt om kognitiv terapi, det er en veldig fin måte å tenke på, en måte å snu fokus. Gode bøker om kognitiv tenkning er "Sjef i eget liv" og "Det er ikke mer synd på deg enn på andre", du kan låne de på biblioteket, så velter du ikke det nye budsjettet ditt ved å kjøpe dem Anonym poster: 43762bb1a93ea51bd57e26b02248ba5d
Miss_Frk_Fryd Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 De fleste nettbanker har sortert innkjøp i kategori nå, så bør være enkelt. men det er svært dyrt å handle litt ekstra til ungene hver gang man er på matbutikk også... syns ikke likegodt siden man handler så mye annet også ofte... Sett opp et budsjett over inntekt og utgift. Elimener det dere kan av dette. Evt ta ut penger i egne konvolutter og navngi disse med hva de kan brukes til. Mest penger går det på mat så de kan jo stå på konto kortet tilhører. Jeg får lenn inn på regningskonto, Styrer og summerer sammen hver mnd og betaler alt med en gang. Fører resten over på lønningskonto og tar ut penger jeg har til annet forbruk. Det som da står er til mat. Er det noe igjen så blir det evt en kinotur med barna eller de går til sparing. varierer litt på det :-) Evt få hjelp til å se på økonomien deres. Sitter nok langt inne hos de fleste det, men man kan få en aha opplevelse av at andre ser på økonomien deres... Evt banken kan hjelpe dere...
Hønemor30 Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 Du har fått mange gode svar. Ta tak i økonomien deres, så vil mye hjelpe! Du trenger da ikke gå til butikken hver dag. Holder å handle en gang i uka, og bare der vil du spare mye penger. Og slutt med impuls shopping. Ikke ha med deg mer penger enn du trenger når du reiser til og fra jobb. Involver mannen!!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 Du har fått så mange gode svar. Ble inspirert. Jeg sliter med det samme som deg. Du er ikke alene hi. Jeg skal prøve å endre tankegang med å lese bøker.. prøve å la være å tenke negativt om ting det ikke er vits i å tenke negativt om. Livet er nå. Vi må ikke la det gli forbi.. masse lykke til. Tror vi begge har en reise forran oss.. håper vi kommer i mål:) Anonym poster: 9db2ab8a755c6709294a2baf7e19be11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå