Gå til innhold

Hva er forskjellen på straff og konsekvens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter min mening er konsekvens for eksempel at barnet ikke lengre har DS hvis det kastet den i veggen så den knuste eller at alle sparepengene til barnet blir brukt til å erstatte ting barnet har ødelakt.

Straff ville derimot vært å inndra DSen, indra goder eller liknende pga oppførselen.

Om Ole slår Per er en konsekvens at Per ikke vil leke med Ole mer, men en straff vil være om Ole ikke får lov til å leke med Per på en uke for eksempel.

En konsekvens er etter min mening noe som følger direkte av det du gjør, ikke noe foreldrene eller andre bestemmer at skal skje for å påvirke barnas oppførsel.

Hvordan ser dere på forskjellen mellom straff oh konsekvens.

Anonym poster: 770ad8b4ff8498680307cd8c1ad9df8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nokså enig med deg. Men konsekvens er for meg også en slags straff som står i stil med det man har gjort. Hvis man f.eks. hyler og forstyrrer ved matbordet og blir bedt om å gå fra så er jo det en konsekvens av handlingen. Men det er jo ikke en uunngåelig konsekvens (som at du ikke har en DS når du har ødelagt den), og dermed er det også en straff.

Litt krøkete forklart, men forhåpentligvis forståelig.

Gjest marie-s
Skrevet

Jeg tenker også at konsekvens ikke alltid er negativt, men det vil straff være. En konsekvens av at jeg vasker gulvet i dag er at jeg da har fri hele helgen.

Skrevet

Konsekvens er for meg en type straff som har en logisk sammenheng med det som er gjort, straff er noe som ikke har noe med gjerningen å gjøre. F.eks at mat ikke blir smakt på (om det er noe man gjennomfører); konsekvens vil jeg si er å måtte gå sulten til neste måltid uten å få noe annet servert, straff er å ikke få spille DS eller ikke få se barne-tv samme kveld.

Tror det viktigste er at det kommer umiddelbart, ikke at hvis man gjør noe galt på mandag så får man ikke være med på "hva-det-skulle-være" på lørdag. Over en viss alder vil de jo koble de to, men små barn klarer ikke tenke så langt bak-/fremover.

Anonym poster: f6978f6fb461d560662aa9c0258368e0

Skrevet

Nokså enig med deg. Men konsekvens er for meg også en slags straff som står i stil med det man har gjort. Hvis man f.eks. hyler og forstyrrer ved matbordet og blir bedt om å gå fra så er jo det en konsekvens av handlingen. Men det er jo ikke en uunngåelig konsekvens (som at du ikke har en DS når du har ødelagt den), og dermed er det også en straff.

Litt krøkete forklart, men forhåpentligvis forståelig.

Jeg tenker at straff kan være en konsekvens av en handling. Slik jeg ser det er det at jeg blir sur eller sint en konsekvens av at ungene hyler ved matbordet. Om jeg så velger å kjefte på dem, sende dem fra bordet eller noe annet for å markere at dette tolerer jeg ikke så blir det en straff.

Anonym poster: 770ad8b4ff8498680307cd8c1ad9df8b

Skrevet

Straff er alltid negativt, det er ikke konsekvenser. Noe kan ha positive konsekvenser.

Anonym poster: 377af714bd0fb9c7e5a981e3e113d0bd

Skrevet

En konsekvens er det som følger handlingen. Om jeg spiser maten min we konsekvensen at jeg blir mett. Om jeg ikke vasker klær er konsekvensen at jeg ikke har rene klær. Om jeg ikke møter opp på jobben min er konsekvensen at jeg ikke får lønn.

Men noen konsekvenser kan bli litt voldsomme for barn, og man kan skåne dem, og samtidig lære dem, ved å gi dem tilnærmede konsekvenser. F.eks om de ikke behandler ds sin fint, så kan man inndra den for en kortere periode, istedet for at man skal la dem ødelegge den og miste den for alltid. I stedet for å la barna slå og behandle andre barn dårlig kan man ta dem bort, evt reise hjem, istedet for at barnet skal miste alle vennene sine.

En straff er alltid negativt, og henger ikke nødvendigvis sammen med handlingen. Et barn, og mange voksne, vil likevel oppfatte negative konsekvenser som straff, selv om de blir forklart sammenhengen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har det som #3 og 4, spiser man ikke, går man sulten; og konsekvenser er altså det samme som følger. Det ene er en følge av det andre, som at å være sulten er en følge av å ikke spise. En straff er noe man påfører andre, f eks å bli sendt fra bordet, få kjeft osv.

Men her på forumet eksisterer det en del forvirring om begrepene, man snakker bl a om "hva slags konsekvenser kan jeg gi" - eh, da er det jo fordi man liker å omskrive ordet straff for å føle seg mindre slem...

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jepp, enig med dere over. Straff er negativt. Konsekvens er resultat av en handling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...