Gå til innhold

Syk i fødselspermisjonen, hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skadet meg og kan ikke i tilstrekkelig grad ta meg av barnet jeg er i permisjon med eller eldste mann. Mannen jobber og jeg er i fødselspermisjon. Skal til legen etterpå, hva skjer om jeg blir sykemeldt? Hva skjer med resten av permen min og har jeg krav på sykepenger? Skal snart ut i jobb, men det går ikke.

Anonym poster: 6bf206e55a3a6d5b64e78df91c84aec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippet fra nav sine sider:

Jeg har nettopp nedkommet med en datter. Jeg mottar foreldrepenger, men har blitt syk. Jeg klarer ikke å ta meg av barnet og ønsker utsettelse av foreldrepengeperioden. Er det nok å sende inn sykmelding?

Svar: Dersom du mottar foreldrepenger og blir syk, kan du søke om å få utsatt den perioden som du skal heve foreldrepenger. Det forutsetter at du er helt avhengig av hjelp for å kunne ta deg av barnet. Dette må dokumenteres med en funksjonsbeskrivelse fra lege. Det er ikke tilstrekkelig med en sykmelding. Du bør sette fram søknad om utsettelse så fort som mulig.

Dersom faren til barnet også har rett til foreldrepenger, kan han få utbetalt foreldrepenger. I tilfeller der faren til barnet får utbetalt foreldrepenger, behøver du ikke søke om utsettelse (med mindre en av dere skal heve foreldrepenger i en senere periode og det fortsatt gjenstår foreldrepengerettigheter). Hvis faren til barnet tar ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må det dokumenteres med en funksjonsbeskrivelse fra lege at du ikke kan ta deg av barnet uten hjelp. (Alternativt kan faren også ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, hvis du for eksempel går ut i arbeid, men det blir en helt annen situasjon.)

Dersom du blir syk når du mottar foreldepenger og utsetter perioden eller faren til barnet tar ut foreldrepenger, kan du ha rett til sykepenger.

Anonym poster: 7520eae890754e4c9cb709167b90726c

Skrevet

Det skjedde meg også da jeg var i begynnelsen av svangerskapspermisjonen. Fikk Akutte korsryggsmerter og kunne ikke bevege meg. Lå i senga nesten urørlig. Da måtte selvsagt far være hjemme med barnet. Jeg måtte sykemeldes i et par uker og barnets far måtte søke om å få overført min permisjon til han. Ble veldig mye papirarbeid fram og tilbake da NAV ikke syntes legen og kiropraktoren hadde dokumentert godt nok hvorfor jeg ikke kunne ta meg av barnet osv. E kjempeviktig at legen er detaljert på legeerklæringen. Vi sendte først kun sykemelding til NAV og det var ikke godt nok, det måtte også være med en legeerklæring. Tåpelig spør du meg, i og med at en legeerklæring er en uttalelse om en persons helsetilstand, og det stod jo på sykemeldingen også. NAV er noen ordentlige paragrafryttere.

Skrevet

Det skjedde meg også da jeg var i begynnelsen av svangerskapspermisjonen. Fikk Akutte korsryggsmerter og kunne ikke bevege meg. Lå i senga nesten urørlig. Da måtte selvsagt far være hjemme med barnet. Jeg måtte sykemeldes i et par uker og barnets far måtte søke om å få overført min permisjon til han. Ble veldig mye papirarbeid fram og tilbake da NAV ikke syntes legen og kiropraktoren hadde dokumentert godt nok hvorfor jeg ikke kunne ta meg av barnet osv. E kjempeviktig at legen er detaljert på legeerklæringen. Vi sendte først kun sykemelding til NAV og det var ikke godt nok, det måtte også være med en legeerklæring. Tåpelig spør du meg, i og med at en legeerklæring er en uttalelse om en persons helsetilstand, og det stod jo på sykemeldingen også. NAV er noen ordentlige paragrafryttere.

Det er jo mange grunner til at man kan bli sykemeldt da, og veldig mange som er sykemeldt klarer helt fint å ta seg av et barn. Derfor må det dokumenteres at man er for syk til å ta seg av barnet. Helt logisk synes jeg.

Skjønner heller ikke hvorfor det er negativt at nav er regelryttere, om det var rom for synsing i et trygdelovverk ville det bli mye forskjellsbehandling rundt omkring. Reglene må være like for alle.

Anonym poster: cce2f1f82982f858a4e5aecb41736c92

Skrevet

Til deg anonym: var NAV selv som sa at det var nok med sykemelding der det stod hvorfor jeg ikke kunne ta meg av barnet. Men når vi sendte inn søknaden så var det ikke godt nok likevel. Jeg kan ikke se at det står noen plasser at en legeerklæring må stå på eget papir heller da definisjonen på legeerklæring er en uttalelse om en persons helsetilstand. Da legen skrev en legeerklæring på eget papir, stod det NØYAKTIG de samme ordene som på sykemeldingen :P Syns det blir litt komisk liksom ;) med paragrafryttere så mener jeg at de er helt sykt opptatt av at man bruker de rette ordene. Man må være superflink med ord slik at de ikke kan tolke setningene til det de selv vil. F.eks skriver man : mor har behov for hjelp da hun har amputert begge armene", så er det feil, for det må stå: mor er avhengig av hjelp......." Selvsagt skjønner de jo at man ikke kan ta seg av et barn hvis man har amputert begge armene :P men de kan gi avslag bare pga det de mener er et feil ordvalg. Og hvis folk ikke vet hva de skal gjøre når de har fått avslag, så slipper jo nav å betale penger. :) trur NAV har vunnet mange ganger pga nettopp sånne ting. Det har jeg også flere eksempler på.

Skrevet

Far får ikke overført mors permisjon ( 3+6 uker), men han kan overta fellesdelen som er ment for begge ( ikke mors)

Anonym poster: 1b915e65917e2ef929c30279db1b97c6

Skrevet

Til deg anonym: var NAV selv som sa at det var nok med sykemelding der det stod hvorfor jeg ikke kunne ta meg av barnet. Men når vi sendte inn søknaden så var det ikke godt nok likevel. Jeg kan ikke se at det står noen plasser at en legeerklæring må stå på eget papir heller da definisjonen på legeerklæring er en uttalelse om en persons helsetilstand. Da legen skrev en legeerklæring på eget papir, stod det NØYAKTIG de samme ordene som på sykemeldingen :P Syns det blir litt komisk liksom ;) med paragrafryttere så mener jeg at de er helt sykt opptatt av at man bruker de rette ordene. Man må være superflink med ord slik at de ikke kan tolke setningene til det de selv vil. F.eks skriver man : mor har behov for hjelp da hun har amputert begge armene", så er det feil, for det må stå: mor er avhengig av hjelp......." Selvsagt skjønner de jo at man ikke kan ta seg av et barn hvis man har amputert begge armene :P men de kan gi avslag bare pga det de mener er et feil ordvalg. Og hvis folk ikke vet hva de skal gjøre når de har fått avslag, så slipper jo nav å betale penger. :) trur NAV har vunnet mange ganger pga nettopp sånne ting. Det har jeg også flere eksempler på.

Pga kronisk sykdom er jeg delvis utfør og derfor "naver" selv, så har møtt på min del av nav-ansatte. Men jeg har aldri møtt noen som er hverken vriene eller vanskelige, alltid møtt på hyggelige og hjelpsomme mennesker som gjør sitt beste for at ting skal gå så smertefritt og effektivt som mulig gjennom systemet. Har jeg gjort noe galt, de har manglet noen papirer e.l. har de ringt og etterlyst så alt har kommet på plass før søknader har gått gjennom osv. Aldri fått et avslag eller vondt ord, bare møtt velvilje og hjelpsomhet.

Så for meg er dette dårlige ryktet til nav helt uforståelig, men skjønner jo at det jobber alle slags mennesker i en så stor bedrift som nav og vet jo at det finnes drittsekker overalt. Er tydeligvis også store forskjeller fra nav-kontor til nav-kontor...

Skrevet

Far får ikke overført mors permisjon ( 3+6 uker), men han kan overta fellesdelen som er ment for begge ( ikke mors)

Anonym poster: 1b915e65917e2ef929c30279db1b97c6

Han fikk overta min permisjon noen dager etter fødselen siden jeg ikke var i stand til å ta meg av barnet.

Skrevet

Pga kronisk sykdom er jeg delvis utfør og derfor "naver" selv, så har møtt på min del av nav-ansatte. Men jeg har aldri møtt noen som er hverken vriene eller vanskelige, alltid møtt på hyggelige og hjelpsomme mennesker som gjør sitt beste for at ting skal gå så smertefritt og effektivt som mulig gjennom systemet. Har jeg gjort noe galt, de har manglet noen papirer e.l. har de ringt og etterlyst så alt har kommet på plass før søknader har gått gjennom osv. Aldri fått et avslag eller vondt ord, bare møtt velvilje og hjelpsomhet.

Så for meg er dette dårlige ryktet til nav helt uforståelig, men skjønner jo at det jobber alle slags mennesker i en så stor bedrift som nav og vet jo at det finnes drittsekker overalt. Er tydeligvis også store forskjeller fra nav-kontor til nav-kontor...

Da er du kjempeheldig! :) vi har hatt utrolig mange vanskeligheter med NAV dessverre. Og mye skyldes at enkeltpersoner i NAV har feilinformert oss. Men den gangen vi fikk avslag pga feil ordvalg tok jammen kaka! :P som de skrev i avslaget : det er forskjell på behov for hjelp og det å være avhengig av hjelp..." Da vi spurte NAV lokalt om avslaget, var det to personer der som ikke kunne skjønne hvorfor vi fikk avslag. Legen hadde bare brukt et annet ord enn "avhengig". Jaja.... Nok om det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...