Gjest amandine Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 http://www.boskke.com/products/skyplanter/ http://www.theredthreadblog.com/loving-string-gardens mens man ser på kuldegrader og nysnø...
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Opp-ned planter så kult ut! Hadde jeg bare hatt grønne nok fingre til at plantene levde lenger enn 1-2 uker hadde det vært et lite prosjekt for meg
bIomstre Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Ååh, det er tiden for de gode ideene Nesten den beste tiden! Jeg tror stokkroser står på aftenens gågle-program (drømme, drømme).
Iiiiik Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Det er deilig å drømme om hage når det er -10 ute! Jeg har skapt en forventning hos meg selv, familien og naboene om et stort solsikkebed langs veien. Nå har det vært der fem sommere på rad, så må bare følge opp fremover også. I år er det kanskje på tide å gjøre noe med det gjengrodde staudebedet langs det andre gjerdet?
Gjest sug lut Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Jeg er litt forelsket i lilla gulrøtter...men avlingen begrenses til melkekartonger og små yndige røtter, dessverre...
Gjest Kira bjeffer Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Jeg så noe veldig kult en gang på et oppussingsprogram fra Australia. Der lagde de store firkanter av hønsenetting, fylte disse med jord (og litt plastikk på den kanten som skulle være ned) og deretter plantet blomster oppå. Når man henger de opp, så står blomstene ut av denne. Råkult, men har dessverre ingen link på det.
Patetica fåkksi Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Jeg teller ned til februar, da er det frem med frøene.
Gjest sug lut Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Jeg teller ned til februar, da er det frem med frøene. Apetit, og andre som går i frø: Det er antakelig den pureste glede som finnes.
Patetica fåkksi Skrevet 17. januar 2013 #9 Skrevet 17. januar 2013 Apetit, og andre som går i frø: Det er antakelig den pureste glede som finnes. Ja, faktisk.
seigdamererbest Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 http://www.boskke.com/products/skyplanter/ Tusen takk! Nå er det håp for blomster i huset til en som liker blomster, men har en liten autist med Spiderman tendenser som bare må plukke blader i stykker og strö jorden utover :-)
prekæs Skrevet 18. januar 2013 #11 Skrevet 18. januar 2013 Planlegger ikke så mye men erfarte noe i fjor som jeg ikke gjør til sommeren. Jeg plantet i pallekarmer, veldig vellykket egentlig men gidder ikke plante kjedelige ting som løk og poteter i år. Til sommeren skal det plantes rare grønnsaker og urter som man ikke så enkelt får tak i. I fjor fyllte jeg en pallekarm med tomatplanter, noe som resulterte i mengder av tomater som ble modne samtidig. Løste det enkelt ved å flå dem og fryse ned i porsoner. I år må jeg ha lilla gulrøtter, squasj, agurk, sukkererter og gjerne noe annet rart jeg ikke vet om enda. Tipser også om at jeg fikk vellykket basilikum, selv i fjor med været som var da. Mistenker at det at den sto lunt nede i pallekarmene gjorde susen. (I sørvegg)
GeneralSpringSkalle Skrevet 21. januar 2013 #12 Skrevet 21. januar 2013 (endret) div stokkroser, solhatter, revebjeller, scabiosa, stjerneskjerm og noen sommerblomster sådd i går. Og løkskjellene som hadde falt av noen kjempeliljer i sendingen fra Bakker Holland i sommer har fått maaange (!!) nye småløk pr skjell. GØY! Her kjøres det store mengder vårløk, grønnsakshage, rosebed, staudebed, busker og trær. Gleder meg til vår!! Happy blomstring Endret 21. januar 2013 av GeneralSpringSkalle
Gjest sug lut Skrevet 21. januar 2013 #13 Skrevet 21. januar 2013 (endret) div stokkroser, solhatter, revebjeller, scabiosa, stjerneskjerm og noen sommerblomster sådd i går. Og løkskjellene som hadde falt av noen kjempeliljer i sendingen fra Bakker Holland i sommer har fått maaange (!!) nye småløk pr skjell. GØY! Her kjøres det store mengder vårløk, grønnsakshage, rosebed, staudebed, busker og trær. Gleder meg til vår!! Happy blomstring Sådd alt? Wow, imponert! Stor hage? Bor du sånn til at du kan plante ut tidlig? Jeg bor i kuldehøl og må over syttendemai i hvert fall. Så hvis jeg sår alt nå blir de bare stratne og tynne og gule, og så er det ikke lys nok, rett og slett - må i hvert fall få sola over åsen og inn i stua igjen før det er noe å tenke på. Endret 21. januar 2013 av sug lut
Gjest sug lut Skrevet 21. januar 2013 #14 Skrevet 21. januar 2013 Mens vi venter på våren gjør Rema det hyggeligere: de selger (i hvert fall her) løk i potte som de ikke har noen anelse om hva er - utenpå potta står det ingenting så det kunne vært hva som helst, egentlig, som kom inn i heimen for ei ukes tid side, svibler fra juletida eller tulipaner, men nå har jeg fått blomst på og det er nok kanskje på et vis en narsiss, hvit og ikke så høy og fylt og veldig pen, og med minst tre knopper pr stilk. (Mulig man kan sette punktum et sted eller fem i forrige setning for bedre pusteforhold.) Anbefales!
GeneralSpringSkalle Skrevet 21. januar 2013 #15 Skrevet 21. januar 2013 div stokkroser, solhatter, revebjeller, scabiosa, stjerneskjerm og noen sommerblomster sådd i går. Og løkskjellene som hadde falt av noen kjempeliljer i sendingen fra Bakker Holland i sommer har fått maaange (!!) nye småløk pr skjell. GØY! Her kjøres det store mengder vårløk, grønnsakshage, rosebed, staudebed, busker og trær. Gleder meg til vår!! Happy blomstring Sådd alt? Wow, imponert! Stor hage? Bor du sånn til at du kan plante ut tidlig? Jeg bor i kuldehøl og må over syttendemai i hvert fall. Så hvis jeg sår alt nå blir de bare stratne og tynne og gule, og så er det ikke lys nok, rett og slett - må i hvert fall få sola over åsen og inn i stua igjen før det er noe å tenke på. Joda, men staudene sår jeg og har inne et par dager, før jeg hiver de ut i snøen til stratifisering. De spirer nå de smelter frem igjen i vårsola. Sommerblomstene går det greit med, planterom og belysning i kjeller, og drivhus til våren. Bor helt greit til tempmessig. Vestfold. Hørtes ut som en narciss ja, det er jo så mange varianter av de. Min favoritt er mount hood. Tror ikke de som jobber på rema vet at de har blomster der engang, før du spør de og dytter ei plante oppi øvre fremside på de. Har ikke kjempehage, ca ett mål utenom huset, men har plass til en del ja.
GeneralSpringSkalle Skrevet 21. januar 2013 #16 Skrevet 21. januar 2013 Mens vi venter på våren gjør Rema det hyggeligere: de selger (i hvert fall her) løk i potte som de ikke har noen anelse om hva er - utenpå potta står det ingenting så det kunne vært hva som helst, egentlig, som kom inn i heimen for ei ukes tid side, svibler fra juletida eller tulipaner, men nå har jeg fått blomst på og det er nok kanskje på et vis en narsiss, hvit og ikke så høy og fylt og veldig pen, og med minst tre knopper pr stilk. (Mulig man kan sette punktum et sted eller fem i forrige setning for bedre pusteforhold.) Anbefales! Stauder tåler forresten fint litt kulde når de har fått vokst litt. Det er sommerblomstene som fryser om man er for tidlig ute. Men iveren gjør at jeg er for kjapp hvert år, og ender opp med forfrosne idioter på morran, som blir kraftig satt tilbake. Dahliaknollene venter jeg med å sette ut til etter 17. mai. De er jeg redd for, har jobbet lenge med den samlingen. Men for noen blomster!! Har du stor hage?
Gjest amandine Skrevet 21. januar 2013 #17 Skrevet 21. januar 2013 Himmel nå ble jeg plutselig litt misunnelig..Og så plutselig i går en venninne som har sådd pasjonsblomster i ymse utgaver. Men hun har nyydelig drivhus og alt. Jeg har stor hage (drøyt mål,iallefall) men preget av alt for mange andre jern i ilden.. Målet er masse farger i sommer uten alt for mye jobb,og som kan stå alene i seks uker eller noe mens jeg ikke er her...
GeneralSpringSkalle Skrevet 21. januar 2013 #18 Skrevet 21. januar 2013 Himmel nå ble jeg plutselig litt misunnelig..Og så plutselig i går en venninne som har sådd pasjonsblomster i ymse utgaver. Men hun har nyydelig drivhus og alt. Jeg har stor hage (drøyt mål,iallefall) men preget av alt for mange andre jern i ilden.. Målet er masse farger i sommer uten alt for mye jobb,og som kan stå alene i seks uker eller noe mens jeg ikke er her... Hage er artig ca ett mål hage her også, og vi har tatt skikkelig tak noen sesonger nå, så det begynner å bli etablert og nærmer seg sånn vi vil ha det. Er litt jobb, men når man liker det så gjør det jo ingenting. Uansett er det å klippe gresset jevnlig som tar mest tid ;P Pasjonsblomster er fine. De har jeg ikke prøvd enda. Og drivhuset er av den kjedelige billige sorten, men de har noen superfine rundt omkring som jeg ønsker meg. Kanskje en dag! Masse farger fort får du ved å fylle på med sommerblomster rundt, i potter på trappa, terassen og i bed. Blir kjempefint og lettstelt det. Dyrere å kjøpe de enn å så de, men det spørs jo hvor mye man skal ha Og om de tåler 6 uker alene spørs jo iforhold til nedbørsmengde i perioden du er borte, og om de står tørt og veldrenert, eller om du har jord som holder godt på fukten Kanskje har du noen som kan stikke innom å vanne med slangen innimellom? Ååå, nå vil jeg ha sommer altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå