Gå til innhold

Har dere begynt med pensjonsparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparer 600 kroner hver måned, men skjønner meg ikke helt på alt dette styret med pensjon må jeg bare innrømme, det flommer jo over av informasjon i de store avisene og på tv for tiden. Er jo mange år til jeg blir pensjonist og jeg håper bare at jeg ikke har boliglån da slik at jeg nok skal klare meg på et vis, viss ikke må man vel ha rett på sosialhjelp?

Har dessuten foreldre som sitter godt i det økonomisk og regner med jeg kommer til og arve endel penger når de engang går bort.

Anonym poster: 446c2f33f98664b1d2b45f8db8d9e558

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,synes jeg er litt ung enda

Skrevet

Vi sparer ikke nå, men kommer til å finne er ordning som fungerer og er smart for oss når vi om to års tid er i jobb begge to :) per nå er prioriterer mat og bensin ;) haha..

Skrevet

Jeg setter inn 4000 kr hver mnd på en sperret høyrentekonto merket pensjonssparing. Er bare 26 år gammel, så jeg er klar over at dette er et fryktelig høyt beløp mtp pensjon. Men det er en annen sak.

Jeg skulle også ønske jeg skjønte mer, for jeg vet at sparekonto ikke er det beste mtp langsiktig sparing. Men frykter fond osv siden jeg ikke har kunnskap om det. Ser for meg at jeg mister pengene om noe skjer osv. På sparekonto har jeg full kontroll.

Anonym poster: 73989a13edce6a1011f78075cba924f9

Skrevet

Det som er med pensjonsparing er at de ordningene som er per i dag ikke vil gjelde for oss pga staten har ikke penger til å betale ut det de har lovet så langt.

Siden de som jobber statlig/fylke/kommune er garantert 66% av lønnen sin så bør jo det samme gjelde i privat sektor, men det gjør det ikke. Det blir dyrere og dyrere og ansette i privat sektor pga dette.

For øyeblikket kan de ikke gjøre noe pensjonene siden da blir det oppstyr og ingen vil gjøre dette før ett valg, men noe blir gjort.

Men hvis du er fornøyd med å få ca halvparten utbetalt av det du har i dag i pensjon så for all del ikke spar. Hvis du har lyst til å ha mer utbetalt spar. Og det er lurt å begynne så tidlig som mulig pga da trenger du ikke å spytte i så mye.

Anonym poster: 8df0d622e880270b962107d266f58081

Skrevet

Ja, vi sparer i fond generelt. Er ikke øremerket pensjon.

Skrevet

Ja, har ca 100000tusen spart opp i fond. Sparer 1000kr pr mnd.

Anonym poster: 077fd23aa4123c732ba8c63bccd1ab5d

Skrevet

Nei, men sørger for å være gjeldfri og har pensjonsordninger i jobben.

Skrevet

Nei, men sørger for å være gjeldfri og har pensjonsordninger i jobben.

hvor lenge er det til du pensjonerer deg? Tror du de samme pensjonsordningene gjelder da? Vi er ett aldrende samfunn, og selv om vi har olje er vi ikke sikret at økonomien går knakende i 30-40 år til..

Anonym poster: 8df0d622e880270b962107d266f58081

Skrevet

Ikke pr. dags dato. Men har tenkt på det en stund og skal begynne å spare etter permisjonen siden jeg skal bare ha 80% utbetalt.

Jeg håper på å førtidspensjonere meg...for mannen er litt eldre enn meg.

Jeg satser på at når jeg er pensjonist så trenger jeg ikke like mye penger som i dag.

Jeg satser på at jeg ikke har huslån og billån (ihvertfall MYE mindre å betale på enn i dag), satser på at barna mine har blitt fornuftige voksne og klarer seg.

Da vil 66% av lønna mi holde lenge ;)

Skrevet

Ja, har ca 100000tusen spart opp i fond. Sparer 1000kr pr mnd.

Anonym poster: 077fd23aa4123c732ba8c63bccd1ab5d

Hvor lenge har du spart?

Anonym poster: 73989a13edce6a1011f78075cba924f9

Skrevet

Ja selvsagt! Jo yngre man er, jo viktigere er det!

Skrevet

Jobber i staten og vi har god pensjonsordning. Jobben sparer 16-17 prosent for oss pluss at vi betaler 5-600 kr i mnd selv. Har vurdert privat sparing i tilleg, men ikke gjort noe med set enda. Er fortsatt under 30.

Anonym poster: 7cae076e220e04f5c2f3cb7f6e1cfa19

Skrevet

Ja, vi sparer i fond generelt. Er ikke øremerket pensjon.

Vil du anbefale noen gode fond ? Hvis du vet hva de heter da, og det ikke er mannen din som styrer alt ;-) Ikke stygt ment.

Anonym poster: 152030c0390f12037645d0f0fc0c2236

Skrevet

Jeg sparer 500 kr i fond til pensjon. I tillegg betaler vi ekstra ned på huslånet. Prøver å ikke jobbe deltid, vil ikke bli minstepensjonist, eller være frarøvet muligheten til å i det heletatt kunne gå av med pensjon som 62-åring pga. for lav opptjening!

Anonym poster: b2825861d30d4e478f2e4a1cadae3dca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...