Gå til innhold

14 dagers meny

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva tenker dere om denne?

1 fiskekaker med potetstappe og grønnsaker

2 hamburger

3 pølse med pomfri og salat

4 fiskegrateng med potet og gulrot

5 ?

6 spagetti med kjøttsaus

7 medisterkaker med poteter og grønnsaker

8 laks med poteter og salat

9 pølsesuppe med brød

10 pannekaker

11 kjøttkaker med poteter og grønnsaker

12 taco

13 fiskebolelr med raspet gulrot og poteter

Anonym poster: 75910646a58d5cc1823f0b8e679e3151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altfor mye urent kjøtt, karbohydrater og for lite grønnsaker.

Du spurte om min mening, her fikk du den.

Anonym poster: 727b198a318d533f92d1d8d891de657b

Skrevet

hva kan jeg bytte ut og med hva?

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke likte den menyen din..

Forslag til andre middager;

Mandag: torskegryte (med poteter, gulrøtter, sellerirot, purre og litt buljong)

Tirsdag: grønnsaksuppe uten pølser

Onsdag: fullkornsspaghetti med hjemmelaget tomatsaus (stekt karbonadedeig med hvitløk, løk, tomater og tomatpure, oregano, basilikum og litt salt. server med dampete grønnsaker.

Torsdag:. bakt laks i folie med gulrøtter og purre. Server med poteter.

Fredag: kylling i form med salat og ris.

Lørdag: taco med fullkornslefser og karbonadedeig.

Søndag: kjøttkaker (laget med karbonadedeig, raspet løk, gulrøtter og rødbeter i farsen) med brun saus og poteter, erter og gulrøtter.

Mandag: wok med svinekjøtt, brokkoli, gulrøtter, løk, vårløk, hvitløk, ingefær og alt mulig annet du har i kjøleskapet.

Tirsdag: mager kjøttpølse med kålrotstappe og poteter.

Onsdag: linsesuppe (finn oppskrift på nettet, dersom det ikke er ok med vegetarmat, stek litt kyllingfilet og ha ved siden av.

Torsdag: hjemmelaget fiskepinner (torskeblokk som er panert og stekt), med ris og salat.

Fredag: fylte grove pannekaker med, kyllingkjøttdeig, tomatsaus (som ved spaghettimiddagen) og squash og sopp. Litt ost på toppen og gratineres i ovnen.

Lørdag: fajitas med kylling, guacamole, salsa og litt rømme..

Søndag: urtebakt laks med potetsalat som består av potet, eple, avokado og eddik, sennep og oljedressing)

Anonym poster: 738af59893fb57fd2de2e02a241f2cf2

Skrevet

Jeg er enig i at det er mye farseprodukter. Hva med å bytte ut hamburgere med kyllingfilet? Mange spisesteder serverer "burger" der de bytter ut kvernet kjøtt med hel kyllingfilet. Kjempegodt :)

Lager du fiskegrateng eller fiskekaker selv? Hvis ikke ville jeg byttet en av dem med en middag av sei eller torskefilet. Og kanskje byttet ut enten en pølsemiddag eller medisterkaker med noe rent kjøtt (f.eks. lagd suppe med svinekjøtt istedenfor pølse). Lurt om du lager potetbåter istedenfor pommes frites fra pose.

Gode råd fra hun som serverte pølse og pommes frites med salat i dag :D Må jo være lov av og til...

Skrevet

Det kommer helt an på hva slags kjøtt- og fiskeprodukter du bruker. Og om du bruker ferdigmat og halvfabrikata eller om du lager det selv. Ferdigmat og halvfabrikata er ofte veldig salt og tilsatt mye rart (dritt) for at det skal smake og se bedre ut og bli billigere.

Vi kan godt spise hamburger midt i uka uten at det er kose mat. Men da er den hjemmelaga, så ser ikke problemet. Har potetbåter til og salat.

Fiskekaker kan også være sunt hvis de er hjemmelaga. De man får ferdig i butikken inneholder desverre lite fisk. Kjøpefiskeboller er ikke spesielt sunt det heller. Men det går fint an å lage hjemmelaga fiskepinner, det er sunt og godt. Kjøpegrateng er heller ikke så sunt, men hjemmelaga er. Mye bedre smak har det og.

Spaghetti og kjøttsaus lager jeg alltid med løk, hvitløk og boksetomater med div. krydder i. Koker alltid fullkornspasta, smaker det samme som vanlig pasta.

Taco kan bli sunnere med maislomper og hjemmelaga krydderblanding.

Pannekaker kan lages litt grovere. Det kan feks pizza også.

Anonym poster: 3a5c973561b1fb1540922d82ad68be99

Skrevet

hva tenker dere om denne?

1 fiskekaker med potetstappe og grønnsaker

2 hamburger

3 pølse med pomfri og salat

4 fiskegrateng med potet og gulrot

5 ?

6 spagetti med kjøttsaus

7 medisterkaker med poteter og grønnsaker

8 laks med poteter og salat

9 pølsesuppe med brød

10 pannekaker

11 kjøttkaker med poteter og grønnsaker

12 taco

13 fiskebolelr med raspet gulrot og poteter

Her var det jo masse "søppel" mat. Pølser er ikke spesielt heldig.kan til nød ha det om unga elsker det og dere har lite pengee.men du har jo ikke noe reint godt kjøtt i den menyen din!!

Kyllingfillet,svinefillet og laksefillet er jo slilt som alle liker og det er relativt bra pris.2kg frossen pk med kylling til 149 da har du 3 middagee bare der;) kjør på med friske grønsaker.brokkoli,gulerot,blomkål,sukkererter,sopp etc og lag noen deilige wok middager f eks.da kan du f.eks variere kjøttet du har oppi og sausen. Kjøp woksaus på coop obs til 10 kr denne uken:) hamburgere håper jeg du lager selv med karbonadedeig.da blir det littt sunnere;) fiskegrateng kan du også lage fra bunnen,og da kan du lage mye og fryse ned så har du noen middager der også :) så bruker du pasta/ris/potet som magefyll om det er ønskelig til hver middag ;)

Skrevet

tusen takk for mange gode tips.hamburgere lager jeg selv av karbonade deig og pomfrit i stekeovnen ikke frityrgryte. noen som vil dele sine oppskrifter på fiskekaker og fiskegrateng?

Skrevet

tusen takk for mange gode tips.hamburgere lager jeg selv av karbonade deig og pomfrit i stekeovnen ikke frityrgryte. noen som vil dele sine oppskrifter på fiskekaker og fiskegrateng?

Jeg bruker laks og torsk i min fiskegrateng, men man kan gjerne bruke bare torsk, sei eller annen hvit fisk. Du finner min oppskrift på bloggen min: http://husmorkjerringa.com/fiskegrateng/

Der kan du også finne mange andre middager, laget fra bunnen av, med masse grønnsaker og annet godt. Ikke alt er supersunt (endel oppskrifter med pølser, kjøttdeig osv), men jeg tenker at det er greit å servere det til familien, så lenge man har et variert kosthold med masse grønnsaker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...