Gå til innhold

Grønnsaks-/urtehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage grønnsaks- og urtehage denne sesongen. Har null erfaring på området. Men lyst og pågangsmot feiler ingenting! Jeg har stor hage lurer nå på hvordan jeg skal angripe dette. Noen som vil dele sine erfaringer og råd? Hva er lurt/ikke lurt, hva kan plantes sammen og hva går ikke sammen, hvor kjøper jeg frø ol?

Anonym poster: e3e1a26214c9766e966e25f6d812a94c

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Kjøp en bok eller lån en på biblioteket. Tenk lysforhold og god jord, hvor i landet du befinner deg (vekstsoner - http://www.bogront.no/klimasonekart), vurder sneglefaren, og plant ting som er moro i tillegg til de som er nyttige. Moro er fx gresskar som blir kjempelange ranker, squash hvor du også kan spise blomstene, etc. Frø kjøper du enklest på fx www.impecta.se, utrolig utvalg og rimelig.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Bor i klimasone 3.

Skrevet

Støtter oppunder å bestille fra impecta.se. Fikk pakke derfra i posten i fag, og klør etter å komme inang med sommerens planter :)

Skrevet

Sår dere inne først og planter ut? Eller sår dere direkte ute? Og er det noe som er fryktelig vanskelig å få til?

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg sår det meste inne for å få litt forsprang, og fordi jeg har sinnsyk kløe etter å komme igang når våren kommer, men jeg har mest blomster - bare gulrøtter og tomater av spiseligheter. Men jeg er sikker på at du kan gjøre begge deler.

Impecta har noen sinnsykt kule lilla gulrøtter, forresten :)

Skrevet

gullerøtter og rødbeter , neper er greie å så selv, men eg pleier å kjøpe grønnsaksplantene og urteplantene som små planter på bogrønt om våren , da har du eit kjempegodt utgangspunkt og grønnsakene blir fine. har sådd frø før men det er vanskeligt å få rette lysforhold og få dei herdet før dei skal ut.

I hagen vår kjøper eg : knutekål.sommerkål , rosenkål, purreløk, kålrot, mais, vårløk osv som småplanter og sår rødbeter , gullerøtter, neper, reddiker og salater sjølv.

har også urtehage og der har eg forskjellige mynter, teplanter og mange forskjellige krydderplanter. Dersom du planlegger urtehage er det mange som er flerårige og dei anbefaler eg å kjøpe på bogrønt om våren for da er dei som oftest på tilbud og da får plantene heile vår og sommer til å etablere seg.

Skrevet

Så mange bra tips. Tusen takk :) Hvordan oppbevares grønnsakene best igjennom vinteren da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...