Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Jeg skal lage grønnsaks- og urtehage denne sesongen. Har null erfaring på området. Men lyst og pågangsmot feiler ingenting! Jeg har stor hage lurer nå på hvordan jeg skal angripe dette. Noen som vil dele sine erfaringer og råd? Hva er lurt/ikke lurt, hva kan plantes sammen og hva går ikke sammen, hvor kjøper jeg frø ol? Anonym poster: e3e1a26214c9766e966e25f6d812a94c
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Kjøp en bok eller lån en på biblioteket. Tenk lysforhold og god jord, hvor i landet du befinner deg (vekstsoner - http://www.bogront.no/klimasonekart), vurder sneglefaren, og plant ting som er moro i tillegg til de som er nyttige. Moro er fx gresskar som blir kjempelange ranker, squash hvor du også kan spise blomstene, etc. Frø kjøper du enklest på fx www.impecta.se, utrolig utvalg og rimelig.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Tusen takk for svar Bor i klimasone 3. Anonym poster: e3e1a26214c9766e966e25f6d812a94c
Modesty Blaise. Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Støtter oppunder å bestille fra impecta.se. Fikk pakke derfra i posten i fag, og klør etter å komme inang med sommerens planter
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Sår dere inne først og planter ut? Eller sår dere direkte ute? Og er det noe som er fryktelig vanskelig å få til? Anonym poster: e3e1a26214c9766e966e25f6d812a94c
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Jeg sår det meste inne for å få litt forsprang, og fordi jeg har sinnsyk kløe etter å komme igang når våren kommer, men jeg har mest blomster - bare gulrøtter og tomater av spiseligheter. Men jeg er sikker på at du kan gjøre begge deler. Impecta har noen sinnsykt kule lilla gulrøtter, forresten
mamma til 4små Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 gullerøtter og rødbeter , neper er greie å så selv, men eg pleier å kjøpe grønnsaksplantene og urteplantene som små planter på bogrønt om våren , da har du eit kjempegodt utgangspunkt og grønnsakene blir fine. har sådd frø før men det er vanskeligt å få rette lysforhold og få dei herdet før dei skal ut. I hagen vår kjøper eg : knutekål.sommerkål , rosenkål, purreløk, kålrot, mais, vårløk osv som småplanter og sår rødbeter , gullerøtter, neper, reddiker og salater sjølv. har også urtehage og der har eg forskjellige mynter, teplanter og mange forskjellige krydderplanter. Dersom du planlegger urtehage er det mange som er flerårige og dei anbefaler eg å kjøpe på bogrønt om våren for da er dei som oftest på tilbud og da får plantene heile vår og sommer til å etablere seg.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Så mange bra tips. Tusen takk Hvordan oppbevares grønnsakene best igjennom vinteren da? Anonym poster: e3e1a26214c9766e966e25f6d812a94c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå