Gå til innhold

Når kontakter dere lege ved halsbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke hatt halsbetennelse på iallfall 12 år, så spør her ;) Fikk vondt i halsen i går, og var på jobb i natt. Nå har jeg skikkelig vondt. Ser jeg er hoven utenpå halsen, vondt og svelge og snakke. Har ingen feber da...

Kontakte lege eller se det ann?

Anonym poster: 76479074f11023d73a92f8878e0fc37a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri dratt til lege for halsbetennelse. Går over av seg selv :)

Anonym poster: 654c153cda5b1e632556fdabfd2669ae

Skrevet

Ja, men hadde vert deilig å slippe å gå så altfor lenge med dette... HI

Skrevet

Fortest mulig, dog ikke legevakt. Altså om jeg tror halsbetennelsen er bakteriell. Er det virus er det jo ingen vits å gå til lege.

Mine halsbetennelser går betydelig raskere over med antibiotika enn uten, så jeg ser ingen grunn til å være stoisk.

Anonym poster: 98f9a07f829a6da0fbe882373d219df6

Skrevet

Jeg gikk til lege når jeg hadde problemer med å svelge drikke. Hadde alltid streptokokkinfeksjon, så da var det rett på antibiotika.

I og med du er hoven og har problemer med å snakke, vil jeg si en tur til legen er lurt.

Skrevet

Jeg drar fortest mulig.

Gidder ikke slite med det lengre enn jeg må. Og jeg blir i tillegg helt ødelagt av det.

Skrevet

Ok, takk for svar! Vet det går over av seg selv tilslutt, men får jo ikke i meg hverken mat eller drikke slik det er nå..... HI

Skrevet

Personlig ringer jeg legen med en gang jeg vet at det er halsbetennelse. Jeg har det relativt ofte, og kan få flere "følgesykdommer" hvis det går ubehandlet. Så jeg har avtale med legen om at jeg skal ha antibiotika så fort som mulig.

Anonym poster: b7618978ff4342ec524d00003e428304

Skrevet

Pleier kontakte legen etter eg har besvimt, har 40 i feber og ikkje klara eta eller drikka lenger.

Er ikkje så kjapp :P

Skrevet

Er det streptokokker er vel den generelle anbefalingen og ta penicilin...., så jeg ville nok sjekket ;)

Skrevet

Så snart at ubehaget blir for ille og hvis jeg får feber (tåler feber dårlig).

Skrevet

Regelen er at man ikke skal ha AB ved halsbetennelse. Det tar i gjennomsnitt ca 1 døgn lenger å bli frisk uten AB. Med tanke på resistens så skal man ikke bruke AB i tide og utide. Det må jo selvsagt sees an i forhold til pas ernæringstilstand og almenntilstand, men heldigvis er de fleste leger blitt mer restriktive. Drikk lunken væske og evt suppe. Ta paracet eller ibux 4 ganger daglig så smertene blir mindre.

Anonym poster: e5306c589a9f6523606b043b6fb0526d

Skrevet

Ja, vet legen er blitt mer strenge. Derfor jeg vill høre her ;) Ringer nok å får en sjekk.

Gjest meg mamma?
Skrevet

Har aldri dratt til lege for halsbetennelse. Går over av seg selv smile.png

Anonym poster: 654c153cda5b1e632556fdabfd2669ae

Ikke alltid halsbetennelse går over av seg selv.

Jeg hadde smittsom halsbetennelse med nesten 40 i feber, fritak fra eksamen og nesten 2 uker i senga

Skrevet

Det stemmer i allefall ikke for min del at det tar ca. én dag ekstra å bli frisk uten antibiotika. Jeg har hatt mange halsbetennelser de siste åra, og når jeg har sett det ann, så har det gått 2-3 uker med sterke smerter som bare har blitt verre. Når jeg har fått AB har det gått over etter 1-3 døgn.

Skrevet

Når jeg har 40 i feber og så vond hals at jeg nesten ikke orker å spise. Da er det definitivt en strep infeksjon!

Au!

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Når jeg i tre dager ikke hadde greid å svelge mitt eget spytt, hatt høy feber, og selvfølgelig ikke fått i meg hverken mat eller drikke. Halsen var hoven på utsiden og jeg hadde problemer med å snakke (hørtes ut som jeg hadde et eple sittende fast i halsen).

Var så svak at jeg måtte ta 4 pauser da jeg skulle gå opp trappa hjemme (12 trinn) for å komme meg i bilen og bli kjørt til legevakt (var overhodet ikke i stand til å kjøre selv). Følte meg som ei 109 år gammel kjerring.

Har bare hatt det en gang, takk for det. Angrer på at jeg ventet så lenge før jeg dro på legevakta, det var seigpining altså. Heldigvis virket medisinen i løpet av 12-24 timer. Ja, dette var dagens lille syt. Stakkars meg :P

Skrevet

Dersom det følger med feber og smertene er over moderate, tar jeg kontakt med legen. Har hatt flere streptokokk-infeksjoner, og det er bare så sinnsykt vondt. Det er som om noen stikker kniver i halsen på en. Det eneste som hjelper er antibiotika.

Anonym poster: 8e16672e80330a43a3088d350ac4a2be

Skrevet

Jeg ble lagt inn på sykehus med halsbetennelse i min ungdom. Klarte ikke svelge mitt eget spytt, var dehydrert og elendig. To dager med væske i armen og voltaren i pompen før jeg fikk dra hjem.

Anonym poster: a069fa2179ea043715bc28c521a81fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...