Gå til innhold

Hva hjalp for deg? depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke konkrete tiltak hjalp for deg når du var deprimert? Tar så lang tid før jeg får psykologtime og blir bare verre og verre..sitter her og prøver å mote meg opp til å gå en liten tur ut, vet at det antagelig hjelper å få rørt seg litt + frisk luft, dagslys..men det er så tungt så tungt..Vil så gjerne ta tak i dette og prøve å hjelpe meg selv, mest for mann og barn sin skyld..orker ikke ha det slik lenger.

Og hva gjorde du når du ikke greide å gjøre de gode tingene? trening, kosthold osv..hva gjorde du for å overtale deg selv eller komme deg gjennom de verste periodene? Føles som jeg aldri kommer ut av dette..

Anonym poster: a6f7f286825842c1d2c9254344965919

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cipralex og samtaleterapi to ganger i uken hos psykiater. Nå har jeg riktignok en del mer greier enn bare depresjon, men det var utløsende for henvisningen.

Om du evner: Døgnrytme, dagslys, fysisk aktivitet, sunt kosthold, sosialt liv.

Anonym poster: 2407f377fb0f08e038f60616084d1fc3

Skrevet

Dropp sukker, få deg litt luft hver dag, kjøp en katt, bruk kognitiv terapi, slutt å røyke hvis du gjør det, ros deg selv, ikke vær så streng med deg selv, tilgi deg selv, tenk at det kommer til å gå over, for det gjør det. Garantert. Selv om det er veeeeldig vanskelig å forestille seg det når det såtr på som verst.

Jeg har vært/er der tildels selv. Klem til deg

Anonym poster: f558a8963a70cda7fa5a3a687326e525

Skrevet

Hvorfor fikk du depresjon?

Jeg tenker det kan ha en sammenheng med hvordan man skal komme seg ut av den igjen ;)

Anonym poster: e588892277fe7398fc1e795511097e21

Skrevet

Stå opp til samme tid hver dag.

Å komme meg ut, gå turer i skogen og høre på fuglekvitteret, tenke fra meg mens jeg beveget meg og pustet i frisk luft.

Gå på "syklubb" med venninner, få fokuset vekk fra meg og mitt, skravle og sladre, le og kose meg uten å fokusere på meg selv og mitt svartsinn hele tiden.

Sluttet å trøstespise og fikk mye livsmot og humør tilbake av å se at noen kilo renne av, følte meg bedre og ble mer fornøyd med meg selv.

Sakte men sikkert ble jeg bedre.

Anonym poster: 32deb7b47d5ca3adda71fb0d080135ec

Skrevet

Kan anbefale deg to bøker om kognitiv tenkning, disse blir også anbefalt av psykologer.

Sjef i eget liv

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=148066&rom=MP

Det er ikke mer synd på deg enn på andre

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6481629

På biblioteket her jeg bor har de flere eksemplarer av hver av disse bøkene, likevel er det 3-6 måneders ventetid på å få låne dem. De er populære, og som sagt er det flere av psykologene i byen her som anbefaler de til pasientene sine...

Anonym poster: 32deb7b47d5ca3adda71fb0d080135ec

Skrevet
Hvorfor fikk du depresjon? Jeg tenker det kan ha en sammenheng med hvordan man skal komme seg ut av den igjen ;)Anonym poster: e588892277fe7398fc1e795511097e21

Jeg er gravid og har fått depresjon i forbindelse med dette, har slitt med det tidligere også, men det er lenge siden og ble bedre da jeg fikk første barn. Nå er mye av tankene at jeg ikke kan se at jeg kan greie å bli tobarnsmor (graviditeten var ikke planlagt) gleder meg ikke over å skulle få et barn til, ser bare mørkt på det, har vært og er veldig mye fysisk syk i tillegg, + sorgen etter mammaen min som døde..det økonomiske bekymrer meg veldig også. kan vel kanskje ikke peke på en direkte ting som er årsaken? vet ikke..

Takk til alle for gode råd, gleder meg til å komme i gang med samtaleterapi, legen skulle purre på henvisning hvis jeg ikke hører noe snart.

HI

Skrevet

Hei!

Dette er skikkelig leit og vanskelig. Føler med deg.

Jeg gikk på en skikkelig smell for mange år siden med bl a utbrenthet og relativt alvorlig depresjon pga utbrentheten og kroniske smerter.

Jeg pratet først med legen min og fikk cipralex. Jeg følte det kleint å skulle prate med psykolog da jeg følte at det ble for mye prat og for lite action.

Jeg søkte meg fram på internett til en coach. Jeg pratet kort med henne på telefon og vi avtalte et møte. Jeg kjøpte en pakke på 8 timer til å begynne med.

Dette funket veldig fint for meg da en coach er opptatt av løsninger og at man skal finne løsninger selv. Man må gå mye i seg selv og jeg fikk små oppgaver å gjøre.

Etter disse 8 timene følte jeg meg veldig mye bedre og klarte å ta tak i mange ting selv. Jeg var så dårlig både i kropp og hode, så det tok nesten 4 år før jeg følte meg som meg selv igjen. Jeg kunne ringe coachen når som helst hvis jeg kjente at jeg rotet meg bort i mine egne tanker.

God bedring! Det blir bedre :-)

Klem fra en som ble truet med tvangsinnleggelse :-)

Anonym poster: 9e1f7b5a40ca6e759a761971819a2937

Skrevet

Tusen takk for svar, setter utrolig stor pris på det! Særlig å lese at folk kommer seg ut av det igjen..samboer sier hele tiden at "det blir bedre" men jeg greier ikke tro det..føles så svart. Men må prøve å fortsette å si det til meg selv til det kanskje føles virkelig..Det som føles verst er mangel på energi, føles som jeg aldri skal greie å slutte å være sliten, fatter ikke hvordan jeg skal greie å leve når jeg er så sliten, hvordan jeg skal greie å gjøre alt vanlige folk gjør..men forstår at det kanskje er depresjon (+svangerskap/sykdom) som gjør det.

Jeg kom meg ut og gikk tur på 25 minutter, ble litt stolt av meg selv..kald vinterluft, litt sol..fikk lyst å prøve å starte på middagen, men ble kjempesliten bare å ta ut av oppvaskmaskina nå når jeg kom hjem..men uansett, jeg har gjort mer i dag enn i går..skal virkelig prøve å få gått en liten tur hver dag nå, følte det hjalp litt.

HI

Skrevet

Jeg var dypt, dypt nede og jeg klarte etter et par år å komme meg ut av depresjonen. Dette hjalp meg:

Ta tak i alt av praktiske årsaker. Når du får vekk byrder fra skuldrene så letter det også. Kvitt deg med bekymringer. Ta en og en av tingene om gangen. Dette er noen av tingene du kan få på plass:

Sunt kosthold

Jeg begynte å trene to dager i uken

Sosialt liv

Gjorde ting for meg selv slik at jeg skulle føle meg bra. Styrket selvbildet mitt. Dette hjalp mannen min med.

Døgnrytme

Pratet mye med folk utenfra.

Hadde det alltid ryddig hjemme. kaos i hjemmet forsterker kaos i hodet.

Anonym poster: bfc56cf62aa59ca9c7344a601c4adc88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...