Gjest April barn <3 Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Jeg kjørte opp september i fjor. På førerkortet er det en strek bak 4b. På baksiden bak personbil bildet står det dato jeg kjørte opp og en dato i 2088. Et familiemedlem mener det kun er en strek bak 4b for jeg mangler mørkekjøring. Jeg ringte vegvesenet og kjørelærer og de begge mente at jeg hadde alt i orden siden mørkekjøring er innbakt i grunnkurset. Vet det er dumt men klarer ikke slå meg helt til ro Er så nervøs for å bli stoppet uten gyldig førerkort. Hvordan ser ditt førerkort ut?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Hadde du mørkekjøring da? Kjørte du opp i vinterhalvåret? Anonym poster: 9236d26649a3910b04d86ed36125a2cb
Puserjenta Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Det er pga førerkortet er gyldig til 100-årsdagen din! Alt er ok:)
Gjest April barn <3 Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Er det kun derfor? Ja hadde mørkekjøring på grunnkurset. De som ikke har grunnkurs må ta mørkekjøring utenom. Hun på vegvesenet sjekket papirene mine på pc og hun mente at alt var ok. Lurte bare på hvorfor det var en strek. Mannen min som kjørte opp for åtte år siden har en dato der.
Poteta Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Hadde du ikke hatt mørkekjøring hadde førerkortet ikke vært gyldig så lenge heller tror jeg
BubbleBee Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tok førerkortet i sommer så satt meg en del inn i hvordan tingene var. Her jeg bor får man ikke bestilt oppkjøring før man har alle andre punkter i orden, inkludert mørkekjøringen. Regner med at dette gjelder for resten av trafikkstasjonene i landet også.
Dini Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Det står forklaring bak på førerkortet. 4b står for utstedt til dato. Og det er normalt gyldig til du er 100 år. Streken er der fordi du ikke har et spesielt førerkort (som C-klasse) som bare er gyldig i 10/15 år
Poteta Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tok førerkortet i sommer så satt meg en del inn i hvordan tingene var. Her jeg bor får man ikke bestilt oppkjøring før man har alle andre punkter i orden, inkludert mørkekjøringen. Regner med at dette gjelder for resten av trafikkstasjonene i landet også. Dette stemmer ikke helt. Kjører man opp mellom 15.mars og 1. November tror jeg datoen er så får man lappen, men må ta mørkekjøring innen 31. Januar påfølgende år....
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tok førerkort på høsten, men før "sesongen for mørkekjøring" var. Jeg måtte bare tilbake igjen på nyåret jeg for mørkekjøringen. Men fikk førerkortet... Var i 2005 da.. Beholdt samme førerkort etterpå..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tok førerkortet i sommer så satt meg en del inn i hvordan tingene var. Her jeg bor får man ikke bestilt oppkjøring før man har alle andre punkter i orden, inkludert mørkekjøringen. Regner med at dette gjelder for resten av trafikkstasjonene i landet også. Dette stemmer ikke helt. Kjører man opp mellom 15.mars og 1. November tror jeg datoen er så får man lappen, men må ta mørkekjøring innen 31. Januar påfølgende år.... Nei, det du sier stemmer ikke. Jeg hadde oppkjøring i mai, og ringte i oktober for å høre hvordan det var med mørkekjøring. Fikk svar om at alt var ok siden jeg hadde hatt det på grunnkurset. Nå som det er mørkekjøring på grunnkurset og siden grunnkurset er obligatorisk for de under 25, så slipper man mørkekjøring i etterkant. Har man derimot ikke tatt grunnkurs pga alder, må man ha mørkekjøring etter oppkjøringen. Anonym poster: 237e3f42a7ba050c1b2db7cd00708697
Gjest April barn <3 Skrevet 16. januar 2013 #11 Skrevet 16. januar 2013 Det stemmer det anonym skriver. Noen slipper å ta grunnkurset, men de må ta mørkekjøring iløpet av november-januar. De som kjører opp mellom februar og november får bare et midlertidig førerkort som de må fornye når mørkekjøring er fullført. De som har tatt grunnkurset trenger ikke tenke på dette siden mørkekjøring er en del av kurset. Nå har jeg sett igjennom noen førerkort idag og alle har den streken bak 4b. Mysteriet er løst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå