Gå til innhold

Å føde med herpes genitalis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med erfaring fra å ha utbrudd av herpes genitalis under fødsel? Hvordan ble dere tatt imot på føden? og hvis dere måtte føde vaginalt, hvordan gikk dette? Jeg har hyppige utbrudd i mellomkjøttet og endetarmen, men hva som skal gjøres ved fødsel skal vissnok avgjøres når fødsel er igang.. Barnet kan jo bli smittet og det er en livstruende tilstand. En annen bekymring jeg har er om viruset setter seg i rifter og skaper komplikasjoner slik at sår ikke gror.. Noen eraringer her inne?

Og for de som sitter med sine tanker om herpes: jeg har ikke fått det av ubeskyttet sex. Mange fordommer der ute rundt dette.

Anonym poster: 0a49a1805040bada69bc191aad97f11b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du MÅ informere føden om dette.

Er det førstegangs utbrudd skal du i utgangspunktet ha KS, hvis ikke gjøres det fortløpende vurderinger. Men du skal få behandling for dette i forkant av fødsel også, så dette må du informere jordmor og føden om.

Anonym poster: a9e52a38d68aa3306ea5fc399dac74f6

Skrevet

Det står på alle mine skjema. Jeg har hatt dette kontinuerlig i snart tre år. Har mange utbrudd i måneden, men de ser ikke ut som vanlige herpessår. Jeg er ganske redd for at føden kommer til å bagatellisere sårene og gå for vaginal fødsel.

Skrevet

Hvordan kan man få det utenom sex? Grunn for å bli redd? :o

Anonym poster: 237dd173bdf373c0364e0df2c93c0138

Skrevet

Du må få behandlimg forebyggende om du har så ofte utbrudd. Du skal starte denne i god tid før fødsel for å hindre at du har fullt utbrudd da.

Sjansen for smitte er lavere når det ikke er førstegangsutbrudd, men som sagt, dette er noe du er nødt til å ta opp med stedet der du skal føde.

Jeg har selv herpes, første utbrudd for mange år siden, og har kun hatt utbrudd 2 ganger siden, da veldig svake. Jeg hadde ikke utbrudd under forrige fødsel og fødte vaginalt uten problemer, men når du har såpass hyppige utbrudd er dette noe jeg virkelig ville tatt opp.

Skrevet

"

• Primær genital herpes etter 35. svangerskapsuke: Aciklovir kontinuerlig og keisersnitt.
    Diagnosen bør sikres (se ovenfor).

• Ved tidligere kjent genital herpes uten kliniske eller subjektive tegn på utbrudd ved fødsel:
    Vaginal forløsning.

• Gravid med tidligere påvist genital herpes og hyppige utbrudd ( residiv) på slutten av svangerskapet:
    Planlegg vaginal forløsning.
    Profylaktisk behandling med Aciklovir (200 mg x 4-5 evn 500 mg x 2)
    Startes 10 dager før forventes fødsel, behandlingen fortsetter inntil forløsningen.
    Behandlingen er effektiv etter 3-4 dager.

• Ved fødsel hos kvinner med genital herpes sykehistorie:
    • Spør om prodromalsymptom og se etter lesjoner.
    • Dersom kvinnen bruker profylakse er ikke dette nødvendig.
    • Usikkert utbrudd ved fødsel: Ta virusprøve tas fra utbruddssted.

[*]Dersom utbrudd i fødselsveiene ved begynnende fødsel: Sectio.

Vannavgang mer enn 4 timer: vaginal forløsning, evn acyclovir IV"

Skrevet

Hvis den du har sex med har sår (som man absolutt ikke trenger å se) rundt om i det området, så får du viruset på deg gjennom sårvesken. Det trenger ikke å komme av selve "pinnen". 80% av befolkningen har viruset i seg vettu selv om de kanskje ikke har utbrudd/aktivt virus.

Hi

Skrevet

Takk 23:01!

Aciklovir har aldri hatt noen større virkning ved mine utbrudd. Har da gått på 800 mg. Så har begynt å få litt angst for dette nå.

Hi

Skrevet

Da får du nesten bare snakke med lege og jordmor, få behandling forebyggende, og så se det an. Du skal, hvis du faktisk har utbrudd i fødselsveier under fødsel, i utgangspunktet ha ks.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...