Gå til innhold

Baby 5 mnd, har ikke bæsja på 23 dager...

Anbefalte innlegg

Skrevet

What to do? Fullammes, prøvde å gi sviskepure i går kveld. Men har jo aldri spist mat før så fikk jo ikke i seg noe, naturlig nok.

Vil ikke stikke termometer i stumpen. Prøvd å masere magen også. Har vært litt utilpass i dag, men fin før det.

Anonym poster: 50d85df64a08920988c2274832be8b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må du komme deg til lege med babyen!

Anonym poster: 24f41cbcaf1bca11f3eec3b656ec0efd

Skrevet

Gled deg til et par-tre eksplosjoner i løpet av de nærmeste dagene...

Anonym poster: ff9594ead9250d2297b3b89f73a810d4

Skrevet

Oij, det var lenge uten avføring! Det kan stoppe fullstendig opp når det har gått så lang tid og føre til store smerter for babyen.

Pump litt melk og bland i maltekstrakt, gi med skje om baby ikke tar flaske! Gjenta ved hver mating til baby får avføring!

Skrevet

Hærregud, få barnet til legevakten!!!!!

Skrevet

Stakkars, du må jo komme deg til lege med den lille. Ingen skal gå så lenge uten avføring, det er ikke bra i det hele tatt!

Helsesøster sa til meg at i "gamle dager" sa man at fullammede barn kunne gå 1-2 uker uten avføring, men det har de gått helt vekk fra (heldigvis, sa hun). Selv barn som blir fullammet skal ha avføring minst hver uke, helst minst et par ganger i uken ellers skal man søke legehjelp. Det er ikke bra for tarmen å gå så lenge uten...

Anonym poster: 180ac60af5f4da91fe896b62c14a2620

Skrevet

Legen! NÅ!!

Anonym poster: 92233ff5697dcd7d2aebc16b079c9f8b

Skrevet

Temp eller q-tips med sinksalve i stumpen, selv om du ikke vil! Det stimulerer tarmen. Har selv hatt baby med treg mage og gjorde dette et par ganger i uka en periode. Men venret aldri så lenge som deg, enig med de andre at et legebesøk kan være på sin plass.

Anonym poster: 33a7beb7e240602aeab9cb92861b9d7c

Skrevet

Da sønnen vår var 5 mnmdr, begynte vi å gi ham Duphalac i samråd med lege. Han var også veldig forstoppet.

Anonym poster: 3d6be2ab4e0094c1e0f0a769bdea275a

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Min hadde rekord på 17 dager. Legevakten? Nææh, kontakt lege/hs i morgen. Babyer som fullammes kan ikke få forstoppelse, men du kan nok forvente deg en megapakke snart!

Skrevet

Wow 23 dager uten å bæsje??? Her bæsjer bolla oppi mot 5 ganger om dagen. Det hat hun gjort fra hun ble født til nå 7 mnd. Bæsjer OFTE!? Då over tre uker uten bæsj og du har ikke reagert før nå??! OMG

Skrevet

LEGEN NÅ!!! Farlig, er det!! Stakkars babyen din! Få ut fingeren NÅ!!!

Anonym poster: 5239d96e3fdbce367462e4eda490bc00

Skrevet

Altså, sist gang gikk det 20 dager. Har vært mellom 1-3 uker de siste mndene. Men helsesøster har sagt at tre uker var greit så lenge barnet kun fikk morsmelk. Men nå har det gått over tre uker. Babyen er rolig nå, men virker som om det kommer ubehag innimellom, og da trykkes det.

Skrevet

hvorfor har du venta så lenge? Har DU villa gått 23 dager uten å bæsje? tenkte ikke det nei!

Anonym poster: 9b9ed2c8558e4479925d58b28ab4be05

Skrevet

Min hadde rekord på 17 dager. Legevakten? Nææh, kontakt lege/hs i morgen. Babyer som fullammes kan ikke få forstoppelse, men du kan nok forvente deg en megapakke snart!

Tull!

Det er en eldgammel teori som ikke henger sammen med virkeligheten!

Bruk termometer selv om du ikke vil! stakkars baby!

Skrevet

Har fått beskjed om at man kan gå opptil tre uker. Babyer som fullammes kan ikke bli forstoppet selv om det går lang tid. Avføringen blir aldri hard og babyen plages ikke selv om det kommer sjeldent.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Tull!

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/forstoppelse-hos-spedbarn-13746.html?page=4

Nå vil jeg se en kilde fra deg....

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Altså, sist gang gikk det 20 dager. Har vært mellom 1-3 uker de siste mndene. Men helsesøster har sagt at tre uker var greit så lenge barnet kun fikk morsmelk. Men nå har det gått over tre uker. Babyen er rolig nå, men virker som om det kommer ubehag innimellom, og da trykkes det.

Det blir nok når som helst nå. Dersom barnet ikke har stort ubehag er det ikke noe å bli hysterisk over. Kontakt lege/hs i morgen for å få råd om tiltak. :)

Skrevet

What to do? Fullammes, prøvde å gi sviskepure i går kveld. Men har jo aldri spist mat før så fikk jo ikke i seg noe, naturlig nok.

Vil ikke stikke termometer i stumpen. Prøvd å masere magen også. Har vært litt utilpass i dag, men fin før det.

ser flere hær sier at barn som fullammes ikke kan få forstoppelse, dette er feil! gutten min ble forstoppet når han var 4,5 mnd (kun pupp) , plutselig ble det bare stopp, vi prøvde med malt å det fungerte ikke, derretter ble vi sendt til barneakutten på sykehuset, der fikk han klyx for å få det ut, han var bare forstoppet i 1 og halv uke.vi har etter dette slitt mye med at han blir forstoppet å er under oppfølging på sykehuset..

så kan nok være en god ide å ta kontakt med lege for å høre :)

Skrevet

Tull!

http://nhi.no/foreld...746.html?page=4

Nå vil jeg se en kilde fra deg....

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/forstoppelse-hos-spedbarn-13746.html?page=1

Sender samme link til deg. Står INGENTING der om at barn som fullammes ikke får forstoppelse, men det står at det kan gå opptil tre uker uten avføring. Det i seg selv sier ikke noe om at et barn som fullammes ikke kan få hard avføring som jo er definisjonen på forstoppelse. Jeg har sett det selv på mitt eget barn når hun ble fullammet!

Skrevet

Da har jeg pratet med legevakten. Og så lenge barnet virket i fin form, spiste som normalt, promper og det ikke var unormalt for hn å gå en stund uten å bæsje så var det ikke farlig. Skal ringe helsestasjonen i morgen også skulle de følge det opp om det ikke kommer noe snart.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

ser flere hær sier at barn som fullammes ikke kan få forstoppelse, dette er feil! gutten min ble forstoppet når han var 4,5 mnd (kun pupp) , plutselig ble det bare stopp, vi prøvde med malt å det fungerte ikke, derretter ble vi sendt til barneakutten på sykehuset, der fikk han klyx for å få det ut, han var bare forstoppet i 1 og halv uke.vi har etter dette slitt mye med at han blir forstoppet å er under oppfølging på sykehuset..

så kan nok være en god ide å ta kontakt med lege for å høre :)

Han hadde ikke denne tilstanden som gjør at de har problemer ned å trykke ut avføring da? Hadde han hard avføring? Det er nemlig to litt ulike ting. Uansett greit å høre med lege, men ingen vuts i å bli hysterisk med legevakt asap osv ;)

Skrevet

Da har jeg pratet med legevakten. Og så lenge barnet virket i fin form, spiste som normalt, promper og det ikke var unormalt for hn å gå en stund uten å bæsje så var det ikke farlig. Skal ringe helsestasjonen i morgen også skulle de følge det opp om det ikke kommer noe snart.

Du kan prøve sviskesaft, det kan jo være det er enklere for babyen å få i seg siden han/hun ikke er vant til noe annet enn melk.

Skrevet

Vi måtte bruke microlax engang. Når det sitter en propp oppi tarmen er det vanskelig å løsne den ovenfra med malt, duphalac eller sviskejuice. her hadde han tydelig vondt i magen og hadde ikke bæsjet på 3 dager. Han fikk vanlig mat da.

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1517051&c=&g=false&ref=search

Men du må altså være sikker på hva som er galt og helst bruke det i samråd med lege. En telefon til legevakten eller helsesøster imorgen, kanskje? Og så er det kanskje en anledning til å begynne å gi litt vann i tillegg til melken? :)

Anonym poster: 0777e9c3479b2bffd8e6f45e57d2c686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...