Gjest Skofantomet Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Har egentlig ikke hatt dette problemet, men kom over en situasjon i bhg i dag og begynte jo da å tenke. Situasjonen var : En gutt løp i en jente. Moren til gutten kom og fikk dette med seg. Gutten kommer løpende i garderoben og moren sier at han må gå inn å si unnskyld til denne jenten, men det vil han jo ikke. Jeg merker moren blir stresset og prøver å finne en trussel, og trusselen ble jo da "om du ikke sier unnskyld til henne så får du ingen is til dessert i dag. Altså, først og fremst tror jeg ikke denne isen var avtalt på forhand i det hele tatt. Og hvor langt skal man gå for å få barna til å si unnskyld? Og er der kun trusler som funker på enkelte? Jeg selv pleier å fortelle at nå er h*n kjempe lei seg/fikk vondt, altså spiller på samvittigheten, er det feil?
smurfis Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Har egentlig ikke hatt dette problemet, men kom over en situasjon i bhg i dag og begynte jo da å tenke. Situasjonen var : En gutt løp i en jente. Moren til gutten kom og fikk dette med seg. Gutten kommer løpende i garderoben og moren sier at han må gå inn å si unnskyld til denne jenten, men det vil han jo ikke. Jeg merker moren blir stresset og prøver å finne en trussel, og trusselen ble jo da "om du ikke sier unnskyld til henne så får du ingen is til dessert i dag. Altså, først og fremst tror jeg ikke denne isen var avtalt på forhand i det hele tatt. Og hvor langt skal man gå for å få barna til å si unnskyld? Og er der kun trusler som funker på enkelte? Jeg selv pleier å fortelle at nå er h*n kjempe lei seg/fikk vondt, altså spiller på samvittigheten, er det feil? Jeg vet ikke helt jeg, denne gutten mente det sikkert ikke, så å straffe ham for å løpe på et annet barn blir feil. Helt greit å si at han må si unnskyld, men kanskje han syntes det var litt flaut der og da fordi det var noen andre der som ha ikke kjente så godt? Jeg ville sagt til ham at jeg forstod at det ikke var med vilje men at jenta fikk vondt så da burde han si unnskyld uansett. Så ville jeg ha tatt ham med bort til jenta og snakket med henne. Om han hadde gjort det med vilje så kan man jo kanskje spille på samvittighet, men om det ar et uhell så syntes jeg at det blir feil.
Elsker livet Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Trusler fungerer helt flott her når belønning, empati og alt det andre positive ikke har effekt. Men begynner ikke med en trussel med mindre jeg selv har en dårlig dag med lite tålmodighet.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 Enig i at det blir litt feil måte å gjøre det på. Ville trolig gjort det slik #2 skriver. I tillegg reagerer jeg på at gutten på en måte kun kommer til å si unnskyld for å få is som han ønsker seg, ikke fordi han har lært å være mer forsiktig... og da er de jo egentlig like langt som de var i utgangspunktet... Anonym poster: 593752f21936db9148e5d0dfd7c29df1
Gjest Skofantomet Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Ikke sant. Altså et unnskyld skal en jo mene (jada, ikke så lett å få en 4-åring til å forstå det), men jeg syns bare det hørtes helt feil ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå