Gå til innhold

selvstimluering hos små barn...noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

datteren min på halvannet har i mange mnd av og til hatt tendens til å legge seg over ting og rugge. Ser egenlig mest ut som det er mot magen, men har tenkt på det som selvstimulering. har ikke gjort noe særlig med det, unntatt at jeg innrommer at jeg har tatt henne opp når vi har vært på besøk ol.

Problemet er at de siste ukene har denne atferden bare økt på! hun legger seg ned og rugger over alt og hele tiden. Jeg blir jo bekymret for om dette er normalt, i tillegg synes jeg det er flaut når vi er offentlig, det må jeg innrømme. Hva skal man gjøre for å få dette til å gå over? Tror ikke enda hun forsår når vi sier at man kan gjøre det for seg selv.., i tillegg har hun veldig separasjonsangst for tiden, jeg får ikke lov til å gå å do en gang. Helst vil hun jo ligge å rugge på meg. Prøver å avlede, men det er veldig vasnskelig.

Noen m erfaringer?

Anonym poster: ca1fa2c4d1eb664fa476e4912fc7f5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Anonym poster: dc8d34fbe7393ad993b5c8ead04e4253

Skrevet

Hvor gammel er hun?

Anonym poster: dc8d34fbe7393ad993b5c8ead04e4253

Det står der hvis du leser innlegget, men nei HI jeg kan ikke hjelpe deg. Ikke vært borti det før de ble nærmere fire eller fem og var da enklere å forklare hva de burde og ikke burde gjøre...

Anonym poster: 217dd2edd4ad8eb31f801496aa7b5dfc

Skrevet

Det er det som bekymrer meg, at hun er så liten! Får jo ikke forklart noen ting.. Hadde håpet noen andre hadde opplevd dette..?

HI

Skrevet

Hvordan er hun ellers da? Tenker på motorikk, språk osv?

Anonym poster: ecbb225517f4890bc1f60086d3f98551

Skrevet

Har en venninne hvor datteren har gjort dette siden hun var ganske liten. Tror ikke de gjør så mye ut av det, har ikke spurt men bare observert det.

Anonym poster: 3ace9fb3f9fb26a0487c6e2c2c32f5e3

Skrevet

Sånn har jenta mi på to også holdt på en god stund. Ble jo først litt forferdet siden hun er så lita, men har egentlig ikke gjort noe ut av det. Gjør hun det når vi har/er på besøk så tar jeg henne opp, er vi alene så avleder jeg henne. Men ser hun er kjapp til å legge seg på magen med kosekluten sin under seg når hun legger seg om kvelden, men rugger da bare i et halvt sekund før hun faller til ro, så er egentlig ikke sikker på hvorfor hun gjør det. Hun gjør det aldri lenge heller. Hun er helt fin ellers, normal utvikling og en blid og fornøyd unge så har rett og slett valgt å ikke gjøre noe nummer ut av det.

Anonym poster: 8cea80aa8a95e148973bfb6abd3d773e

Skrevet

Det er helt normalt. Ikke gjør noe nummer utav det, men er dere ute blant folk, kan du avlede, finn på noe annet.

Anonym poster: 8a2fe5ba0b94a72c32ef1fe2e87e6def

Skrevet

Rugge? Mener du at hun gnir/gnukker seg mot leken/gulvet eller noe sånt? Eller at hun ruller seg over leken?

Skrevet

Hun trykker ting mot mage/underliv, og puster rart og uregelmessig, beveger i hoftene.

Hun har vært tidlig ute motorisk, ikke så kjapp språklig.

HI

Skrevet

dytter

Skrevet

Kanskje spørre på helsestasjonen evt. fastlegen?

Skrevet

Statistisk er det ganske vanlig, 1 av 4 barn gjør det, i ulik grad. Grunnene er vanskelig å vite, men noen gjør det i forbindelse med stress for å roe ned. Prøv å forklare at sånt gjør man hjemme åp rommet og ikke ute blant folk. Blir lettere når hun er eldre.

Anonym poster: a35969ad5b3c703d54d2d7d900f1d19b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...