Gå til innhold

ang å ta celleprøve i svangerskap!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble tatt celleprøve av meg da jeg var hos lege, for å stadfeste graviditet... Når Jeg fortalte det til jm, ble hun irritert... Man skal ikke t celleprøve av gravide! Andre som har hørt dette? Glemte p spørre hvorfor, men nå ser jeg at flere skriver om unormale celleprøver og slikt... Tror jeg må spørre neste gang jeg skal dit....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar jm din feil. Jeg har gjort dette hos en spesialist 2 ganger og hsn sa at det IKKE var farlig. Dette var noe de trodde før....

Skrevet

fastlegen og gyn ville ikke ta det på meg pga av faren for å miste.

jeg har mistet før derfor di ikke ville.

må vente til babyen er ute.

Skrevet

Hei, jeg snakket med legen om dette.

Hun sa at de kan gjøre en celleprøve kun fra 'utsiden' og denne gir ca 75% sikkert resultat. Full prøve (da tar man også prøve fra inni livmoren) bør taes når svangerskapet er avsluttet.

Skrevet

Det ble tatt celleprøve av meg da jeg var hos lege, for å stadfeste graviditet... Når Jeg fortalte det til jm, ble hun irritert... Man skal ikke t celleprøve av gravide! Andre som har hørt dette? Glemte p spørre hvorfor, men nå ser jeg at flere skriver om unormale celleprøver og slikt... Tror jeg må spørre neste gang jeg skal dit....

Hvorfor tok da celleprøve for å stadfeste graviditet?

Da er det jo bare å ta en blodprøve. Da kan de også se ca hvor langt du er på vei.

Skrevet

Da er det jo bare å ta en blodprøve. Da kan de også se ca hvor langt du er på vei.

Legen tok det da jeg var der for å stadfeste... Ikke for å finneut om jeg var gravid.. men... Hvorfor gjøres dette når man er gravid?

Skrevet

Man må jo ikke gjøre det når man er gravid, men for min del var det fordi det var lenge siden sist, og når han alikevel skulle inn der med UL apparat så tok han det i samme slengen.

Skrevet

Jeg har vært hos 2 gynokologer+fastlege og de sa alle 3 at man IKKE skal ta celleprøve av gravide..

Skrevet

Da jeg var 4 mnd. gravid med førstemann, sa legen min at jeg måtte ta celleprøve siden jeg ikke hadde gjort det før. Det begynte å blø masse, ble selvsagt redd, og hun legen ble helt fra seg og, så hun sendte meg over gaten til gynekologen som sa at man har sluttet å ta celleprøver på gravide for maaaange år siden. Dette fordi gravide blør lettere og at resultatet ofte er uleselig.

Skrevet

Jeg tar celleprøver hver 6. mnd hos fastlegen, pga celleforandringer i livmoren.

Denne prøven tok han også nu på første graviditetskontrollen. Men han tar den utvendige prøven, ikke den inne i livmoren.

Grunnen til at de gjerne tar denne prøven, er for at når man er gravid, så har man lettere for å få celleforandringer enn når man ikke er det.

Det er i alle fall grunnen jeg har fått hos fastlegen min.

Å når jeg var å tok innvendig UL, så spurte gynekologen om jeg hadde tatt celleprøven, i og med at det så ut som jeg hadde celleforandringer.

Har aldri opplevd å begynne å blø etter en celleprøve. Å jeg har tatt den hver gang jeg har vært gravid.

Skrevet

Min gyn tar ikke celleprøve av gravide, da resultatet kan være misvisende. Hadde han sett noe som gjorde at han trodde det var celleforandringer ville han jo ha tatt celleprøve.

Skrevet

Det er gjort forskning som ikke viser økt risiko for abort ved celleprøve i første trimester. Derimot er det vanlig praksis å ikke gjøre det, fordi cellene kan se noe annerledes ut ved graviditet, og fordi mange blør litt fra portio etter prøven, og dette veldig ofte fører til unødvendig rekontakt med helsevesenet og selvfølgelig unødig bekymring.

Skrevet

Hmmm.... Ser det er mye forskjellige beskjeder ute og går hos de forskjellige... Syns det er litt skremmende at de ikke er enige.....

Skrevet

Legen tok det da jeg var der for å stadfeste... Ikke for å finneut om jeg var gravid.. men... Hvorfor gjøres dette når man er gravid?

Okey. Hva menes da med å stadfeste graviditetsen?

Skrevet

Da jeg var på første kontroll hos fastlegen min da jeg var 4+2, så tok legen også celleprøver, og det var utvendig. Grunnen til at hun gjorde det er pga det er 3 år siden sist jeg tok en slik prøve. Det for å stadfeste om man har livmorkreft eller ikke, og ikke for å sjekke om man er gravid. Det ser dem utifra blodprøve.

I flg fastlegen min så bør celleprøve taes før uke 6 for å ikke irritere slimmehinne som kan forårsaker til blødninger.

Skrevet

Jeg er i uke 15 og var på kontroll for et par dager siden. Legen min påpekte at det var lenge siden jeg hadde tatt celleprøve. Han ville vente til uke 24 med å ta det.

Skrevet (endret)
Jeg er i uke 15 og var på kontroll for et par dager siden. Legen min påpekte at det var lenge siden jeg hadde tatt celleprøve. Han ville vente til uke 24 med å ta det.
Min fastlegen sa enten må det skje før uke 6 eller så måtte jeg også vente til uke 24 før det kan taes. Sikkert noe med slimhinnen vår som er så kjør i begynnelse av svangerskapet!?! Ikke vet jeg.... Endret av Ane Elise
Skrevet

Jeg har tatt celleprøve fra livmortappen i begynnelsen av mine 3 svangerskap. Alltid fått beskjed om at jeg kan begyne å blø litt. Har aldring mistet, eller vært bekymret for å miste.

Skrevet

Jeg tok nettopp celleprøver grunnet jeg har vært plaget med mye blødninger under graviditeten. Egentlig ville de vente, men siden jeg gikk inn og ut av sykehuset og det var så store blødninger tok de prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...