Gå til innhold

Dere som ikke har ammet/ikke ammer:

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Ønsket du å amme før fødselen?

-Følte du at du hadde fått god informasjon og hjelp under svangerskapet, fødeavdeling og helsestasjon? Visste du hva du gikk til?

-Hvor lenge forsøkte du å få til ammingen?

-Eller begynte du med MME med en gang? Hvorfor?

-Delammet du? Hvor lenge?

-Hvilke problemer opplevde du i tilknytning til ammingen?

-Opplevde du det som om du hadde for lite melk? Fikk du mange motstridende råd og kritikk fra familie og ulike besserwissere du møtte?

-Hvilke fordeler eller positive erfaringer hadde du med å amme babyen din?

-Hvilke fordeler eller positive erfaringer hadde du med å begynne med MME?

-I forhold til nattmåltider og nattesøvn: Hvordan var det mens du ammet, og hvordan var det når barnet fikk MME?

-Har du flere barn? Var det forskjeller, f.eks. vanskelig å amme det første barnet og enklere med barn nr 2?

-Hvilket forhold har du til kroppen din? Følte du deg komfortabel med å amme "offentlig" eller foran fremmede?

-Følte du at graviditet eller ammingen påvirket kroppen din mye, positivt/negativt?

-Er det viktig for deg å se bra ut? Dømmer du eller vennene dine ofte andre etter utseendet?

-Har du hatt/har du psykiske problemer? Føler du at du har bra selvtillit?

-Hvor gammel var du når du fikk barn?

-Hvordan er familiens inntekt? Elendig, kunne vært bedre, helt ok, bra, mer enn nok?

-Er det vanlig med fullamming blant mødre i din omgangskrets?

Legger ut tråd med tilsvarende spørsmål til de som har ammet. Tenkte bare det kunne vært interessant å få sammenlignet og sett litt på forskjeller mellom de som får til ammingen og de som ikke gjør det. Kanskje kan det være til hjelp både for samvittighet og praktiske løsninger. Fint om dere svarer ærlig, kort og saklig, og gjerne anonymt, selv om du bruker nick til vanlig. Så slipper vi forhåpentligvis at dette blir nok en tråd med drittkasting og uendelige krangler!

Anonym poster: 516cdf7e3d089982eb074580373d1d97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bare lurer på hvorfor du skal vite dette? Hva skal du bruke denne informasjonen til egentlig? Og tro du virkelig folk orker å svare på så mange og omfattende spørsmål?

Skrevet

Ja, begge gangene. Men var og klar på at om det ikke gikk, så var det ingen katastrofe.

-Følte du at du hadde fått god informasjon og hjelp under svangerskapet, fødeavdeling og helsestasjon? Visste du hva du gikk til?

Jeg fikk masse hjelp, og info. Var på svangerskapskurs, lest selv osv, men visste allikvel ikke hva jeg fikk til. :P

Med førstemann så delammet jeg fra fødsel. Han var liten i vekt, og trengte litt ekstra til jeg fikk igang produksjonen selv, og jeg fortsatt med å gi han en flaske mme nå og da når jeg følte at han ikke hadde spist nok. Jeg delammet han i 8uker, men tilsutt fikk han ikke nok melk. Skrek og gren. Hadde ikke nok fet melk, bare den tynne melken som han fikk mageknip av.

Jeg begynte med delamming på andremann og, siden det var enkelt og noe jeg kunne. Gikk over til bare mme etter 2uker for han la ikke på seg.

De vanlige problemene som såre brystvorter, tynn melk, mye formelk, han ble ikke melk.

-Opplevde du det som om du hadde for lite melk? Fikk du mange motstridende råd og kritikk fra familie og ulike besserwissere du møtte?

Egentlig ikke.

Fordelene var jo at maten er klar med engang, og antistoffer.

Den største av de alle, babyene ble mette og fornøyde. Du har mer kontroll på hva og hvor mye de spiser.

-I forhold til nattmåltider og nattesøvn: Hvordan var det mens du ammet, og hvordan var det når barnet fikk MME?

Førstemann: Han sov lite og dårlig på dagtid når jeg ammet. Han var sulten hele tiden, og fikk aldri drukket nok eller bli mett nok til å sove ordentlig. Når han fikk mme, så sov han godt og lenge.

-Har du flere barn? Var det forskjeller, f.eks. vanskelig å amme det første barnet og enklere med barn nr 2?

Nei, det var like vanskelig på her sin måte.

-Hvilket forhold har du til kroppen din? Følte du deg komfortabel med å amme "offentlig" eller foran fremmede?

Nei, igrunn ikke. Syns det var veldig plundrete, men han fikk aldri tak, og slet med å spise, skrek som bare det hver gang, så var heller det som var ille, ikke kroppen min.

-Følte du at graviditet eller ammingen påvirket kroppen din mye, positivt/negativt?

Det har påvirket kroppen, men det gjør ikke noe.

-Er det viktig for deg å se bra ut? Dømmer du eller vennene dine ofte andre etter utseendet?

Selvsagt vil jeg se bra og fresh ut, men dømmer ikke andre etter utseende for det.

-Har du hatt/har du psykiske problemer? Føler du at du har bra selvtillit? Nei og sånn passe.

23 og 25.

-Hvordan er familiens inntekt? Elendig, kunne vært bedre, helt ok, bra, mer enn nok?

Ja, men og vanlig med flaske, eller en blanding av disse.

Anonym poster: 7c85482cf3c52608097b32b5901ff7a3

Skrevet

Ja, jeg kjeder meg.. :P

Anonym poster: 7c85482cf3c52608097b32b5901ff7a3

Skrevet

Jeg bare lurer på hvorfor du skal vite dette? Hva skal du bruke denne informasjonen til egentlig? Og tro du virkelig folk orker å svare på så mange og omfattende spørsmål?

Dette med amming er så følelsesbetont, og det er så mye myter og fordommer ute og går. Redd for at jeg har min dose av dette selv også. Fakta og det å se at noe er "vanlig" er beste medisin mot myter og fordommer!

HI

Anonym poster: f859d9956f95b9533fa87f028cf06106

Skrevet

# Delte meninger. Syns amming og mme er like bra. Vokst opp på mme og er aldri syk.

# Leste meg opp om amming selv, fra helsestajon, lege og sykehus var det bare mas og negativt hvis man ikke fikk det til.

# ammet i en måned, da det kom blod med melka var det nok.

-Eller begynte du med MME med en gang?

# En måned begynte jeg med mme.

# Han fikk mye mindre luft imagen, ble bli og fornøyd med en gang og mor kunne slappe av og nyte den første tiden.

# Ikke store forskjellen, sov litt bedre med mme.

# gjorde meg ingen ting. Ungen må ha mat så lenge du ikke bretter puppen ut.

# gikk ned i vekt så lenge jeg ammet så positivt.

# jeg er den jeg er og er kjempe fornøyd med det, kan forandre på ting, men det kommer etterhvert. Dømmer aldri etter utseende. Har ingen ting å si.

# Hatt psykiske problemer, men aldri dårlig selvtillit.

# 24.

# Den går akkurat på grensa, så et barn får holde.

# Nei. De ammer de første månedene frem til tre og så over på mme.

Anonym poster: d0e160abf59bbc377293298721096a20

Skrevet

Jeg ammet nr.1 fullt i ca.1 mnd så fikk jeg brystbetennelse og produksjonen gikk ned og jeg måtte gi mme for at jenta skulle få nok..når jenta var tett på 2 mnd så måtte jeg bare gi meg da brystbennelsen ikke ville gi seg og bare kom tilbake med en gang jeg var ferdig med en antibiotika kur...

Jeg fikk mye info gjennom svangerskapskurs, og internett og brosjyrer som jeg fikk med jordmor og var innstilt på at jeg skulle få det til, men fastlegen rådet meg, for både min egen og barnets helse å slutte da det var mer stress til slutt enn glede og kos..

Med nr.2 gikk det bedre og jeg fullammet frem til jenta var tett på 3 mnd, men da var det ikke lenger nok næring i melka til at jenta var fornøgd og vi gikk sakte men sikkert over på mme..

Nå er jeg gravid med nr.3 og er også denne gangen innstilt på å amme, men jeg tar det ikke som noe nederlag om det ikke går denne gangen heller...Vet at mme er like bra som morsmelk og at det viktigste er at barnet får i seg næring og ikke hvordan de får den i seg...

Jeg var 22 og 23 når jeg fikk de to første.. Er tett på 29 når nr.3 kommer...Og jeg vil ikke si at graviditeten har påvirket kroppen min så mye, de kg som kom forsvant veldig fort etterpå, og resten er jo bare ett bevis på at jeg har satt barn til verden:)

Skrevet

#Ja

# Ja og ja

#4 veker

#MME i tilegg frå dag en, hadde ikkje nok mjølk sjølv

#ja, 4 veke

#liten produksjon, betennelse og sopp på brystvorter

-Opplevde du det som om du hadde for lite melk? Fikk du mange motstridende råd og kritikk fra familie og ulike besserwissere du møtte

#Hadde lite mjølk. Fikk motstridande info på sjukehuset (var på barsel i 6 dager) ikkje ellers.

#ingen

# det meste når man fikk rutiner på det

#sov meir etter at vi slutta amminga, då amming tok 1-2 timer, MME max 30 min

# har berre 1

#amming sleit meg ut, vekttap mens eg amma. Kom raskt tilbake til normal etter amming

# bryr meg så der, dømmer ikkje etter utsjånad

-Har du hatt/har du psykiske problemer? Føler du at du har bra selvtillit# #ingen psykiskekiske problem og heilt grei sjølvtillit :)

-Hvor gammel var du når du fikk barn? 27

#god, over gj.snitt

#ja

Skrevet

Hva med oss som ikke fikk til ammingen men likevel kun ga ungen morsmelk?

Jeg fullpumpet i 6 mnd, delpumpet i 12 mnd, fordi ungen ikke greide ta puppen. Fikk ikke en dråpe mme.

Faktisk er den nye seksjonen om fullpumping i heftet helsepersonell får om amming, skrevet etter påtrykk fra meg og deler av det er direkte sitat av en mail jeg skrev til Nasjonalt Kompetansesenter for Amming.. ;) Nettopp fordi jeg mener det nesten aldri nevnes noe om dette og at de som pumper faller mellom to stoler.

All info går på amming ELLER flaskemating.

Skrevet

Ja

Fikk brosjyrer av HS og muntlig info på fødselsforberedende kurs.

Først i 1,5 uke og så på nytt etter ca 1 mnd.

Nei

Pumpet slik at babyen kun fikk MME i ca 3 mnd og delvis i en mnd videre.

Babyen klarte ikke å suge og det var SYKT vondt for meg. Hadde 3 betennelser på kort tid.

Hadde alt for mye melk ift hva babyen spiste Ila en dag så fryste mye melk til senere.

Hadde noen i familien som ikke forstod at jeg "ikke fikk til" ammingen da de aldri hadde opplevd problemer selv.

Ingen...

For oss var det MM på flaske og først MME etter 4 mnd men fordelen med flaske var jo at babyen fikk i seg nok mat og matingen ble en kosestund for baby+mor og baby+far. Selve arbeidet rundt MM vs MME var at MME var lettere sammenlagt pga at det var et slit (og vondt!) å pumpe så mye/ofte.

Fikk i praksis aldri ammet.

Kun en enn så lenge.

Fikk aldri forsøkt å amme offentlig men har komplekser pga store bryst så ville ha dekket meg til eller gått en plass for å være alene.

Merker vel spesielt at magen ikke er like stram og dessverre har brystene gått opp en cup str. Har stabilisert meg på ca 2 kg mer enn før graviditeten men så trener jeg heller ikke da.

Ikke noe særlig men er ikke av typen som går på butikken i joggebukse heller. Viktig at jeg føler meg ok men trenger ikke sminke meg før jeg går ut døra. Nei, forsøker å ikke dømme etter førsteinntrykk og har ikke slike venner heller.

Ingen psykiske problemer. Har grei nok selvtillit, tror ikke jeg er verdens beste men er god nok for meg selv, mann og familien :)

28

Bra. Føler vi kan kjøpe mesteparten "av det vi vil" men er ingen shopper på noen måte.

Tipper det er rundt 50/50 hvor alle har forsøkt å få til ammingen.

Anonym poster: 516cdf7e3d089982eb074580373d1d97

Anonym poster: 6233a4f1b56385c6b3998f6955be67da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...