Gå til innhold

Vanlig at 3 snart 4 åringer ikke vil i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare en fase? Han har gått i bhg 2 dager i uka fram til jul. Begynt full uke etter nytt år. Men han har kun vært der 5 dager hittil i år.

Anonym poster: 6c5797c6653414f020eab45cfa49940e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo skje at de har noen slike faser selvfølgelig, men hvorfor har hun bare vært der 5 dager da, har hun vært syk? Om hun har vært syk og pjusk blir hun jo sliten og da skjønner jeg godt at hun vil være hjemme.

Min 3-åring (blir 4 i februar) har aldri sagt at hun ikke vil i barnehagen eller grått når jeg har levert henne. Men om jeg spør innimellom om hun vil ha en fridag og være hjemme med mamma (jeg gjør det når jeg har en fridag e.l.) blir hun glad og svarer: Jaaaaa!

Anonym poster: 5ec8897408230abd0aa448b2143a34f3

Skrevet

Nei ikke vært syk. Men nekter faktisk og dra, gråter seg i søvn på kvelden når han vet han skal dit dagen etter. Han sier ingen vil leke med han, men de voksne sier no helt annet. Også vil han ikke fordi det er kaldt sier han.

Skrevet

Vi har to varianter her: eldste nektet å dra i barnehagen, gråt og sa det var fælt der. Hun hadde aldri lyst å dra. Vel hun hadde det ikke bra, og ble en helt annen da vi byttet barnehage. Minste sier innimellom at hun ikke vil dra i barnehagen, og presser ut noen krokkodilletårer, vel hun tror vi ikke så mye på. Hun er bare mer hjemmekjær og mammadalt.

Så jeg ville hørt på barnet mitt om jeg var deg, og forsøkt å vurdere måten hun nekter på, og hvorfor hun gråter. Er det ekte? Er det tull?

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Her sier eldste noen ganger at hun helst vik være hjemme, men det er pga at hun vet jeg er hjemme med minstemann. Så innimellom får hun også lov til å være hjemme, men forsøker å gjøre det når jeg foreslår det. Dvs at hun ikke blir den som bestemmer.

Skrevet

Er det bare en fase? Han har gått i bhg 2 dager i uka fram til jul. Begynt full uke etter nytt år. Men han har kun vært der 5 dager hittil i år.

Når han bare har vært der 5 dg, er det ikke rart han ikke vil. Blir jo både skummelt og litt rart+ at han vet han kanskje får bli hjemme.

Gutten på 4 vil ofte ikke i bhg. Men jeg vet at han stortrives der! Men det er dette med overganger...

Men tenk deg selv at du skal inn i en gruppe som er sammen hver dag, og du er bare innom en sjelden gang?

Snakk mer med de ansatte, om server noen som plager han e.t.c

Hvis han fryser, da må han ha på seg varmere klær...

Anonym poster: ad6812d1cb506c56173ceecf07ba3833

Skrevet

Jeg tenker at dette mest sannsynlig er trass.han prøver og teste deg på hva han kan få viljen sin på.

Tror nok du må bli litt strengere og vise hvem som bestemmer.hvis det er sånn at han MÅ i barnehagen da.

Han faller jo ut sosialt når han er så mye borte..

Skrevet

Når han gråter seg i søvn så vet jeg at han ikke tuller. Jeg klarer ikke helt og sette fingeren på det, men føler ikke denne bhg er så bra. Vi flyttet hit i sommer, og i den forrige bhg var det aldri no galt. Da gledet han seg til og komme til kameratene sine. Sier han ikke vil gå i denne bhg, men vil bare gå i den forrige. Huff, detter er vansklig.

Skrevet

Nå blir det bare kvalifisert gjetting her, siden jeg vet alt for lite om dere og barnehagen barnet går i. Men hvis han kun har gått to dager i uka, er han nok ikke en naturlig del av barnegruppa og sliter med å få innpass og finne plassen sin hos de andre barna. Når barn er i barnehagen så lite, er det heller unntaket enn reglen at de har bestevenner og leker godt. Mitt beste råd vil være å følge han i barnehagen fem dager i uka. Gjerne litt korte dager, en sørg for at han er der i ni tiden. De fleste barna har kommet da og kommer man senere, kan det være vanskelig å komme inn i lek. Snakk med pedagogen hans, så kommer dere sammen frem til hvordan dere skal håndtere dette. En annen ting som er viktig, er hvordan du ordlegger deg, hvordan du fremstår når du og barnet snakker om dette. Feks, ikke si: I dag må du en liten tur i barnehagen, men mamma skal hente deg tidlig og i morgen skal du få være hjemme. Si heller: Vet du hva? I dag skal du få gå i barnehagen. Du skal få være ute og leke og kose deg i snøen med ola. Men mamma har lyst til å hente deg før frukten, men i morgen skal du få være litt lenger:).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...