Iiiiik Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Jeg vakler i min tro. Har alltid tenkt at karakterer må være belønnende i seg selv og har aldri tenkt at mine skal få belønninger for gode skoleprestasjoner. Dette med indre og ytre motivasjon osv. Selv fikk jeg mine relativt gode karakterer uten noen penger eller annet fra foreldrene mine. Når sant skal sies, føltes det aldri som om de i nevneverdig grad brydde seg om karakterene i det hele tatt. Så har jeg nå en gutt som har begynt på ungdomsskolen og som gjør det alldeles strålende. Egentlig trenger han ikke noen ytre påskjønning tror jeg, han jobber godt uten. Allikevel tenker jeg at jeg har lyst til å belønne. Kanskje ikke enkeltkarakterer eller resultatet på en stil, men det han fikk i karakterboka. Meninger?
Gjest Ziva Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Belønning er greit men kanskje ikke for hver eneste. Hva med til jul og sommer (for det er vel da karakterbøkene utdeles).
Iiiiik Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2013 Er det jeg tenkte selv også, Ziva.
Gjest Siklerotte Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Jeg tenker at det er unødvendig å belønne gode karakterer dersom han får dem uten, men at det selvsagt alltid er hyggelig å få en tilbakemelding på det, slik at han føler at dere ser det han gjør og det han leverer. Belønningen behøver vel ikke nødvendigvis å bare gå på gode karakterer, men kanskje det at han også er flink til andre ting (som å hjelpe til, en flink storebror etc.) Er det f.eks. noe han liker godt og som han hadde satt stor pris på? En konsert han drømmer om, en gitar han sparer til, eller noe annet som er av interesse? Da tenker jeg at det er hyggeligere med en sånn overraskelse, ikke nødvendigvis når karakterkortet kommer, men kanskje midt i (det er jo gjerne da man er litt lei), og så kan dere si at han får det/den opplevelsen fordi dere synes han flink og fin på flere måter, slik at han fortjener det. Da blir det i hvert fall ikke en direkte belønning av et godt karakterkort, men mer for alt han ellers presterer eller er. Blablabla. Jeg hadde i hvert fall elsket det (både da jeg var i den alderen og nå, for så vidt).
Gjest sug lut Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har en som ikke har indre motivasjon. Overhodet. Strekker seg ikke en millimeter. Da funker det med penger for seksere der det er mulig, penger for treer der man virkelig sliter med å stå, etc. Med barn som ikke trenger det bør det heller komme som en overraskende belønning, men her må det være gulrot.
Studine mevik Skrevet 15. januar 2013 #7 Skrevet 15. januar 2013 Jeg har ikke så store barn at jeg har begynt å tenke på slikt, men tenker at dersom det blir en generell belønning for bra skolearbeid så er det helt greit. Jeg selv fikk penger for alle 6'ere i slutten av 10.klasse bortsett fra hun for der var jeg elendig og målet var derfor 5. Jeg tenker at jeg godt kan gjøre noe lignende med våre barn, men helst bare de siste gjeldende karakterene i 10.klasse
Gjest sug lut Skrevet 15. januar 2013 #8 Skrevet 15. januar 2013 Jeg har ikke så store barn at jeg har begynt å tenke på slikt, men tenker at dersom det blir en generell belønning for bra skolearbeid så er det helt greit. Jeg selv fikk penger for alle 6'ere i slutten av 10.klasse bortsett fra hun for der var jeg elendig og målet var derfor 5. Jeg tenker at jeg godt kan gjøre noe lignende med våre barn, men helst bare de siste gjeldende karakterene i 10.klasse Det er i utgangspunktet helt fremmedkulturelt for meg å skulle betale for karakterer, siden jeg selv alltid har vært sjølgående og motivert for skole, og foreldrene mine hadde heller aldri en tanke om (eller penger til) å belønne sånn. For meg var det uansett nok med anerkjennelsen deres. Men jeg ser jo tydelig her i huset at epler kan falle kilometervis fra stammen. Jeg tror du gjør lurt i å begrense antallet belønninger, ja, så lenge ungen er normalt motivert - slutten av tiende (samt kanskje tellende karakterer fra åttende og niende?) er en grei løsning.
Iiiiik Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 15. januar 2013 Takk for alle kloke tanker. Jeg tror jeg lar være med belønningen jeg, tror kanskje det mer er mitt behov for å rope hurra enn at ungen egentlig har noe behov for annen belønning enn egen stolthet og vår glede. Det blir en liten feiringsmiddag her hjemme i helgen og så får jeg se om han ikke får den telefonen han lengter så desperat etter dersom karakterene er like gode til sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå