Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Leste på en tråd nettopp om barn som lager sine egne brødskiver. Min på 7 får alle skiver smurt av meg eller faren.. Hun kan om hun vil,men hun er absolutt ikke vant til å gjøre det selv.Også når vi har felles brødmåltider hjelper vi henne stor sett. Er det galt tro? Anonym poster: 3396f92117f80287ce968ea9a2cc1f2c
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 En 7-åring burde fint kunne klare å smøre sine egne brødskiver. Hva med å begynne å la henne smøre selv når dere har felles brødmåltid? Anonym poster: 426ea413afca2de0137b2c55d9cbdec9
det er berre mordi Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Neida:) Men om ho hadde vore 13 hadde eg letta på augebrynet.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Galt og galt.. Hun er jo stor nok til å gjøre det selv.. Greit nok å lage niste for henne, men ved felles lunsjer osv så burde hun klare å smøre egen skive, hun er tross alt 7år.. 2åringen min får smøre skivene sine selv, det blir jo selvsagt gris, og han må ledes litt, og hjelpes, men hovedsak så gjør han det selv.. Er jo såå stas for han.. Anonym poster: cfcb49a0d00f78444434ffb9c486d4e8
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Fort at det blir ris til egen bak om det fortsetter slik. Snart må hun ordne slike ting når dere ikke er hjemme, og om ungene blir for bortskjemte med at mor og far smører og lager alt av mat så gidder de ikke lage når de er alene og må gjøre det selv. Ser hvordan de minste her i huset er mye flinkere til å ordne seg mat om de er sultene når vi ikke er hjemme eller ikke har tid å lage der og da. Mens de største som er vant til å få ting servert ikke gjør dette. 15 åringen kan gå en dag uten mat om ingen lager mat til henne, så fort vi kommer inn døra maseer hun om at. I må lage mat til henne, men hun må nok lage mat selv. Og da er vi skikkelig teite. Min mann angrer bittert på at han var så snill nå ungene hans var mindre, han har fått det igjen nå. Men vi er fast bestemt på at de mindre ikke skal få alt servert slik som hans barn fikk, så da får ikke de det servert lenger heller. Så om en er snill kan diskuteres, gjør nok ungene en bjørnestjenete syns jeg. Vanskeligere å vende vanen når de blir større også. Anonym poster: 78c025e94fb3df6bbf1c40af5f8a928c
stearin Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Min søster på 7 år smører sine egne matpakker hver dag, og det har hun gjort siden hun begynte på skolen. Hun går i 2. klasse nå. I min 2,5 år gamle datters barnehage forventes det at barna prøver å smøre selv. Ser ingen grunn til at barn ikke bør lære å gjøre ting på egenhånd. Så min dønn ærlige mening er at jeg synes det er dumt å ikke la 7-åringen gjøre slikt selv. Du lager deg selv mer arbeid, noe jeg personlig aldri hadde orket.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har en som blir 7 i mars, og jeg smører på brødskivene hans på morgenen (frokost+matpakke). Skolebussen må rekkes og da er det kjappest at jeg gjør det. I helga når vi har rolige måltider sammen rundt bordet så gjør han det selv. Da jeg gikk på skolen så smurte jeg aldri maten min selv, ikke da jeg gikk på videregående engang. Pappa smurte på for meg og han synes det var hyggelig å gjøre det, og jeg har ikke tatt skade av det Anonym poster: d4d5b5151d7458c91e05c6f1c206f60b
SmallTalk Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Jeg smører også skivene til min 7 åring i 90% av tilfellene. Hun kan også, må smøre selv på SFO. Nå skal det legges til at det er ytterst sjeldent vi har brødmåltid, kveldsmat er ofte havregrøt/ frukt m yoghurt ol. Og de gangene vi har brødmat setter jeg ikke frem mat, men smører et stort fat til alle (yrkesskadet etter mange år på sykehjem )
<3guttemamma<3 Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 Jeg var selv et 'bortskjemt' barn da jeg bodde hjemme hos mamma og pappa. I alle årene da jeg gikk i barnehagen og på skolen, stod mamma opp litt tidligere enn oss for å smøre niste til meg og søskenene mine. Jeg gjorde det aldri selv så lenge jeg bodde hjemme, ikke en eneste gang. Tenker på hvor heldig jeg var som slapp dette:) jeg kommer selv til å gjøre dette for mine barn:) husker enda så misunnelig mange av de andre i klassen var, for de måtte smøre skiva selv hver eneste dag.. Snille mammaen min <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå