Gå til innhold

Noen helsesekretærer her? Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på intervju snart, er mitt første intervju til stillin som helsesekretær. Har ikke jobbet med det før, var ferdig utdannet i juni og er lite jobber her jeg bor. Men nå er jeg innkalt til intervju.

Hva er vanlig å bli spurt om? Har dere noen tips?

Arbeidsoppgavene er : sentralbord, sentral i kontakten mellom ansatt, pasient og pårørende. Oppdatere pasientliste, koordinering av utskriving/. Overføring av pasienter. Og ajourføring av kontorarbeid.

Jeg har jo ingen erfaring så må jo bli opplært i noe av det,men jeg lærer fort.

Det står også under kvalifikasjoner:

Må ha grunnleggende IKT kompetanse( Windows operativsystem og office) hva er egentlg operativsystemer, er det word,PowerPoint og sånne ting?

Er så nervøs at jeg kaster opp! Er helt forferdelig dette. Men jeg må få denne jobben.

Så vær så snill og kom med alle tipsene og rådene dere har:)

Anonym poster: 5ae7ee3f42340b283925bc70ce13a5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter..

Skrevet

office er skrive program og regneprogram.

windows er en type windows. sikkert at du skal kjenne til denne.

er ikke utdannet innen det. dette er det jeg klarer å svare på.

lykke til.

Anonym poster: 625091aa56e4022f352dc1e1e60d47a5

Skrevet

Operativsystemer er "hovedsystemet" til datamaskinen. De aller fleste PC-er bruker Windows.

Office finnes det ulike utgaver av, men de mener garantert MS Office som inneholder Word, Excel, PowerPoint og Access. Ingen forventer noensinne at noen skal kunne Access, men Word bør du selvfølgelig beherske godt, og ha noe kjennskap til Excel.

Fokuser på at du er blid, pålitelig og har kommuniserer godt, du.

Anonym poster: 638acf308c1f5b02ddb372902ce19339

Skrevet

Er selv helsesekretær å arbeider på legekontor. For meg så høres det ut som skal jobbe på sykehus? Er vel ikke så vanlig å bruke slike systemer på legekontor.

Hvor i landet er dette, for hvis du ikke får jobben vet jeg om flere Legekontor her som trenger vikarer og har langtidsvikariater!!

Anonym poster: c600cf9361f24e30fbcf18377efd1208

Skrevet

windows er operativsystemet. Mye sannsynlig det du har på din egen maskin? Der var alle ikonene (knappene) ligger, og hvor du finner alle program. Andre kjente operativsystem er Linux (gratis), osx (mac) ios (iphone) android (mange andre smarttelefoner).

Office, da regner jeg med de mener Microsoft office, er powerpoint, word, excel..

Du er sikkert bare nervøs, men det høres ikke bra ut at du ikke vet hva operativsystem og office er. Krysser fingrene for deg :)

Skrevet

Er selv helsesekretær å arbeider på legekontor. For meg så høres det ut som skal jobbe på sykehus? Er vel ikke så vanlig å bruke slike systemer på legekontor.

Hvor i landet er dette, for hvis du ikke får jobben vet jeg om flere Legekontor her som trenger vikarer og har langtidsvikariater!!

Er i Bergen. Ja jobben er på sykehus ja. Du får gi en lyd hvis du også er fra Bergen, er desperat etter jobb nå!

Hi

Skrevet

Hei. Jeg er helsesekretær. Det viktigste er at du er deg selv, enkelt og greit. Du har krav på opplæring og det får du. Jeg begynte i fjor. Kunne ikke særlig mye jeg heller, men man lærer jo.

Lykke til. Tvi tvi!

Anonym poster: 933a88dc195f2ecc581695951de6539e

Skrevet

Er nok ikke i Bergensområdet, men i Midt-Norge.

Tvi,tvi lykke til!

Skrevet

windows er operativsystemet. Mye sannsynlig det du har på din egen maskin? Der var alle ikonene (knappene) ligger, og hvor du finner alle program. Andre kjente operativsystem er Linux (gratis), osx (mac) ios (iphone) android (mange andre smarttelefoner).

Office, da regner jeg med de mener Microsoft office, er powerpoint, word, excel..

Du er sikkert bare nervøs, men det høres ikke bra ut at du ikke vet hva operativsystem og office er. Krysser fingrene for deg :)

Ok takk for svar:) viste jo egentlg at office er Word, PowerPoint osv, men var litt usikker så tenkte det er best å spørre for å være 100% sikker:)

Ja er dritt nervøs, like før jeg begynner å grine her jeg sitter! Så gale er det:s huff..

Hi

Skrevet

Hei. Jeg er helsesekretær. Det viktigste er at du er deg selv, enkelt og greit. Du har krav på opplæring og det får du. Jeg begynte i fjor. Kunne ikke særlig mye jeg heller, men man lærer jo.

Lykke til. Tvi tvi!

Anonym poster: 933a88dc195f2ecc581695951de6539e

Takk :)

Regner med jeg skal klare å sette meg fort inn i det hvis jeg får jobben, noe av det har jeg erfaring med fra tidligere jobber:)

Hi

Skrevet

Dette er jo mine arbeidsoppgaver... ;) Du får pugge personlige egenskaper, positive og negative. Kan du samarbeide? Hvordan reagerer du i en konflikt? Når jeg hører grunnleggende IKT kompetanse tenker jeg du bør vite hvor du finner startmenyen og at det krysset oppe i hjørnet betyr "lukk" ;)

Og så er det greit å poengtere at opplæring i en slik jobb er helt nødvendig. Vi jobber i skjæringspunktet mellom pasient og helsevesen. På vårt sykehus er opplæringen av nyansatte mangelfull, det er helt håpløst å forvente at man kan sette et menneske uten erfaring eller kjennskap til jobben til å utføre et arbeid uten ordentlig opplæring, men sjefene sitter høyt over oss og er sykepleiere, så da blir det vel slik da...

Lykke til! :)

Anonym poster: 58b69448341d08820635b77eff4342e1

Skrevet
Skal på intervju snart, er mitt første intervju til stillin som helsesekretær. Har ikke jobbet med det før, var ferdig utdannet i juni og er lite jobber her jeg bor. Men nå er jeg innkalt til intervju. Hva er vanlig å bli spurt om? Har dere noen tips? Arbeidsoppgavene er : sentralbord, sentral i kontakten mellom ansatt, pasient og pårørende. Oppdatere pasientliste, koordinering av utskriving/. Overføring av pasienter. Og ajourføring av kontorarbeid. Jeg har jo ingen erfaring så må jo bli opplært i noe av det,men jeg lærer fort. Det står også under kvalifikasjoner: Må ha grunnleggende IKT kompetanse( Windows operativsystem og office) hva er egentlg operativsystemer, er det word,PowerPoint og sånne ting? Er så nervøs at jeg kaster opp! Er helt forferdelig dette. Men jeg må få denne jobben. Så vær så snill og kom med alle tipsene og rådene dere har:) Anonym poster: 5ae7ee3f42340b283925bc70ce13a5bd

Hei

Jeg er helsesekretær, og svarte deg også i den andre tråden om intervjuet.

Ang kvalifikasjonene:

Når det gjelder de grunnleggende kunnskapene ift operativsystem og officeprogrammene, så er jeg helt sikker på at du har det som kreves for å være helsesekretær på et sykehus. Nå bruker jeg spesielt excel MYE i akkurat min stilling på en poliklinikk på sykehus, men det har like mye med hvordan jeg løser enkelte arbeidsoppgaver som ikke er direkte pasientrettet enn at det kreves av meg. Hvis de ikke har noen spesielle arbeidsoppgaver som ikke er nevnt i stillingsannonsen som krever disse programmene skal det holde med helt grunnleggende kunnskaper om dette.

Ang arbeidsoppgavene som du har ramset opp er dette alt sammen som man må kunne regne med å få opplæring i, spesielt siden du jo er nyutdannet. Dette vet de jo også ut fra søknaden du har sendt (du har vel sendt med papirer ift din utdanning og arbeidserfaring, regner jeg med?).

Jeg er enig med hun andre helsesekretæren litt lenger opp:

Det viktigste er å være deg selv. Og tenk feks gjennom HVORFOR du valgte å ta helsesekretærutdanningen? Hva er det som gjør at du ønsker å jobbe i akkurat dette yrket feks? Hvilke personlige egenskaper er det du har som gjør at du passer spesielt til denne jobben spesielt, eller som helsesekretær generelt?

Og: Hvis de spør deg om dine positive og negative sider, prøv å ikke komme med de faste klisjeene. Spesielt de der negative sidene om at "jeg tror min mest negative side er at jeg jobber for mye innimellom og engasjerer meg for mye" og slikt (unnskyld uttrykket) piss. Tenk gjennom dette spørsmålet på forhånd, og prøv å kom opp med noen GODE svar her. Spør gjerne venner og familie om tilbakemeldinger om hvilke egenskaper de mener du har som er bra/dårlige ift denne jobben.

Ellers:

Jeg vet dette er vanskelig, spesielt siden dette helt tydelig betyr veldig mye for deg, men prøv å slappe av og la det være en hyggelig samtale mellom deg og dine (forhåpentligvis) fremtidige arbeidsgivere. Husk, en del av jobben er jo å skulle forholde seg til fremmede mennesker (jeg snakker da selvsagt om pasientene) som kanskje kan kreve mye av deg, muligens oppføre seg ubehagelig og i det hele tatt gjøre dagen din til en prøvelse. Heldigvis er dette sjeldent, det er i alle fall min erfaring, men likevel har det hjulpet meg å tenke på en slik intervjusituasjon som "nok en dag på jobben", eller i ditt tilfelle "en prøve på en litt anstrengende jobbdag". Det ble kanskje litt teit, men håper du skjønner hva jeg prøver å si her. Hehehe...

Masse, masse lykke til!

Hilsen svarer nummer 12 i den andre tråden.

Anonym poster: a5d548869fd679f97222e613a2ff8a42

Skrevet

Er også helsesekretær. Jobbet som det i tre år nå. Har noen småtips til intervjuet som kan være kjekke å få med seg; takk ja til kaffe eller te, selv om du ikke har lyst på, dette virker ikke avvisende. Sitt med armene åpne, ikke i kryss. Ha et normalt kraftig håndtrykk, ikke et slapt et. Se på alle intervjuerne når du prater hvis det er flere. Les litt om bakgrunnen til jobben du har søkt på, de kommer garantert til å spørre om du kan noe/har hørt noe om dem, dette kan du imponere de med og kan være at de tipper mot deg hvis de står mellom deg og en annen. Dette var bare noen få tips som jeg lærte meg da jeg fikk en innføring i jobbsøking på skolen, og har selv brukt de. Lykke til:)

Anonym poster: 11ac1264dd652dc2499f65c410d28f7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...