Gå til innhold

Barn og oppgaver hjemme, når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det vanlig at barn får faste oppgaver hjemme som å bære ut søpla, dekke bordet og så videre?

Har en på snart 6 år og lurer på om vi skal gi han som fast oppgave å dekke bordet til middag mens jeg lager maten..

Anonym poster: f19189106bcb93f607766b95bd2cea94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Treåringen min dekker bordet her hjemme hos oss med stor iver, så trur det er på tide ja

Anonym poster: 01f7b1e3946200d2540017047abd5d17

Skrevet

Her gjør 6åringen alle disse tingene, men det er ikke en fast oppgave som må gjøres hver dag. Men hun hjelper til daglig med ulike ting.

Dekker bordet de fleste hverdager og rydder av etter seg selv når hun går fra bordet. Vi voksne sitter gjerne litt lenger.

Må kle av seg uten å vrenge klærne. Legger de rene fint fra seg og de skitne sorterer hun i kurvene på vaskerommet. Hun må rydde leken etter seg og hjelper til når det må større opprydning til.

Jeg har troen på å innføre oppgaver uten å gjøre så stort nummer utav det. Vi bor her alle sammen og alle må gjøre litt, og da er det greit å begynne med egne ting. Vi gjorde det på samme måte med bror og han er i dag (13år) veldig flink til å bidra hjemme.

Skrevet

Guttene på 9 og 11 har ansvaret for papirsøplet, men ellers har ikke ungene her faste oppgaver.

Men de hjelper i aller høyeste grad til, jeg prøver å lære de opp til at alle må bidra i hverdagen for at alle skal få det greit. Så her dekkes bord, ryddes av middagsbord, det settes inn og ut av oppvaskmaskinen, bretting av tøy, ryddig i de forskjellige rommene, de kan tørke støv, støvsuge osv.

De minste på 4 og 5 er også med å hjelper til.

Anonym poster: bd0e2c42a3fce013006e0ceb99abcb47

Skrevet

Mine er 1 og 3 og hjelper til med de tingene du nevner. Ikke som faste oppgaver, men når jeg spør. Jeg ønsker heller å ha barn som er hjelpsomme enn barn som bare gjør ting mekanisk fordi de har fått tildelt en "oppgave".

Jeg ble selv oppdratt på den tradisjonelle måten med faste oppgaver, og når jeg ser tilbake på det nå så fantes jeg overhodet ikke hjelpsom mot mine foreldre.

Anonym poster: cd2e5d44c5973b72ffaef47bea60bc14

Skrevet

Her må 5 åringen:

Dekke bordet

Sette sin egen kopp,tallerken og bestikk i oppvaskmaskinen

Tømme, tørke og legge på plass alt i besikk kurven i oppvaskmaskinen

Legge klærne sine på plass etter jeg har brettet de og legge det møkkete tøyet sitt på vaskerommet

Rydde rommet sitt og tørke støv på rommet sitt

Vaske doen med do børsten. ( dette har han kommet på selv fordi han syns det er så gøy)

Skrevet

Storebror på 5 dekker bordet og rydder vekk sin og lillesøsters tallerken. Hjelper til å rydde innimellom, og samler alle klærne sine på badet om kvelden.

Dette gjør han med stor iver, så tror vi skal avansere litt snart :)

Anonym poster: 836ec2223848a200dbf39170f52f10b2

Skrevet

Jeg lurer også på hva som er vanlig. Har ikke tenkt så mye på om barna bør ha faste oppgaver, men det er kanksje på tide?

Har en fireåring. Flink til å hjelpe til med å dekke bord, men det er mer sånn når hun har lyst, ikke noe hun må.

Skrevet

Har bare en på 2år, men han rydder tellerken, glass og bestikk som han har brukt ut på kjøkkenbenken, Kaste søppla si i søppelbøtta, og rydde leker på kvelden med hjelp fra en voksen ellers blir han aldri ferdig. Hender han hjelper meg å tørke støv, vaske bord, støvsuge og vaske gulv hvis jeg gjør det mens han er våken.

Anonym poster: a27a7438cf27f3815cd3112f60e710d1

Skrevet

6 åringen og 9 åringen legger inn rene klær i skapene sine, går med søppel, dekker bord, rydder av bord, rydder rommene sine og passer lillesøster mens jeg gjør husarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...