2013 Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Hei. Min lille skatt er 8 mnd og har aldri sovet mer enn 2,5 timer sammenhengende. Det er ingenting galt med han, men han er liksom bare en urolig type. Ramser opp alt her jeg nå. Vi sliter utrolig med søvnen og hu mor begynner å bli utslitt! Han er enkel å legge og sovner fort. Problemet er lengden på søvnen. Han kan våkne mange ganger i timen de første timene. Er kanskje verdt å nevne at han muligens har blitt litt bortskjemt med vugging osv. Men trenger ikke vugging i søvn lenger, bare mammas hånd på brystkassa. Vi samsover halve natta og senga hans står rett ved siden av meg. Fullammer enda, men med litt brødskive og middag i tillegg. Han vil ikke ha mme eller grøt eller noen som helst mos. Han vil ha mat hver andre time gjennom hele natta og det vil jeg få slutt på, men det er ikke enkelt når jeg glemmer at jeg ikke skal amme han på natta. Vi har prøvd mange metoder: oppned, midtimellom, mere frisk luft, tilrettelegging for god søvn, rutiner siden 2,5mndrs alder, mer mat på dagtid osv. Uansett hva jeg gjør sover han ikke lenger. De siste 4 døgnene har han derimot vært forkjølt og tenner på gang. Ganske høy feber og veldig vondt stakkar. Han har ALDRI sovet så mye som han gjør nå, forståelig nok. Han har til og med sovnet av seg selv etter nesten hver hosterunde. De siste nettene har han heller ikke villet hatt pupp, men har bare vridd seg om jeg har prøvd å gi han. Jeg forstår at dette er pga tenner og sykdommen, men er det for naivt å tenke at vi er på riktig vei? Vil vi kunne opprettholde det nye mønsteret? KAn jeg nå bare la være å gi han nattpupp ettersom han ikke ville hatt de siste nettene? Lov å håpe:) Håper noen har erfaringer å dele:) Ble veldig langt og uoversiktelig, men en sliten mamma orker ikke gjøre om på det hehe:)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 ok Anonym poster: 32bf2c9f0d20d9886f80689042ab0e4b
2013 Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2013 ok Anonym poster: 32bf2c9f0d20d9886f80689042ab0e4b Har du ikke noe bedre å skrive kan du la være, men du elsker vel å irritere andre mennesker.... Andre som har kan bidra med noe:)?
mamma_til_gutt Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 Jeg vil tro han får for lite mat. Du sier jo du har forsøkt det, men jeg ville prøvd igjen. Kun mm for en aktiv kar kan fort bli litt lite... Pluss at jeg ville vurdert eget rom. Han lukter melken din og våkner. Ellers sliter jeg ekstremt selv, så jeg vil bare uttrykke all sympati!
2013 Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2013 Jeg vil tro han får for lite mat. Du sier jo du har forsøkt det, men jeg ville prøvd igjen. Kun mm for en aktiv kar kan fort bli litt lite... Pluss at jeg ville vurdert eget rom. Han lukter melken din og våkner. Ellers sliter jeg ekstremt selv, så jeg vil bare uttrykke all sympati! Takk i like måte:) Jeg er ikke så sikker på det med maten for han legger på seg mer enn vanlig, akkurat som om jeg har fløte...
mamma_til_gutt Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Nei, det er jo ikke sikkert! Tenker bare at han får nok næring fordi han spiser ofte. Men hvis han fikk tyngre/mer næringsrik mat kunne han kanskje opprettholde samme vekst, men med sjeldnere måltider? Jeg har hatt god suksess med det i alle fall, men alle barn er jo ulike... Og min sover fortsatt ikke akkurat godt, så.....
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Jeg ville definitivt gitt mye mer mat. Har du forsøkt ulike typer grøt? Stor forskjell på hva som er populært her, hos oss har middagsglass falt mer i smak enn hjemmelaget. Fruktsmothier er kjempepopulært. Har en baby på 8,5 mnd som spiser 4 (ofte ganske store)måltider med fast føde i tilleg til en god del amming(ca.6-8x i døgnet). Vi sliter selv med søvnen, så har ikke så mange råd. Men føler søvnen har blitt bedre av å få større måltider på dagen. Eget rom hjalp på eldste, men vi sliter med å få lagt minste på eget rom, da eldste da blir mye vekket på natta pga baby. Men har dere mulighet ville jeg forsøkt det. Vi har det ganske kaldt på soverommet, da sover babyen bedre. Bruker sovepose, slik at det ikke blir så kaldt om dyna blir sparket av. Vi jobber med nattavenning og det tar dessverre tid, med litt sykdom og tenner innimellom blir man hele tiden satt litt tilbake. Vet hvor forferdelig slitsomt dette er så sender en trøsteklem;-) Anonym poster: c46a4228fe6868bee6593bed79053ef8
2013 Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2013 Takk:) Joda sant det, er nok mer næring også som må til. Men han spiser liksom innsiden av en brødskive 2-3 ganger dagen pluss morsmelk til alle måltider og så spiser han kjøtt/fisk og potet/andre grønnsaker til middagen. Han vil ikke ha smoothie heller, prøvd egenlaget og kjøpt. Prøvd forskjellige merker i mme og jeg har prøvd 10 forskjellige pakker grøt uten hell. Da har jeg prøvd mange dager på rad, for å ta pause og så prøvd igjen men nei... Men hva tror dere om at han nå ikke har villet ha melk på natta og at han sover mye bedre pga at han er syk. Vil det kunne forsette sånn når han er frisk:)?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 Jeg hadde definitivt lagt gutten på eget rom. Min egen pode gikk fra 7-8 oppvåkninger per natt til 2-3 i løpet av en to ukers periode etter at han fikk eget rom. Ikke gi opp om du ikke ser en bedring i løpet av 2-3 netter, vær konsekvent og tenk at du hjelper gutten din med å bli stor. Han trenger å få gode, sammenhengende netter med søvn, akkurat som mammaen sin. Jeg skjønner at du er sliten men det er viktig at du ikke tilbyr brystet hver gang han våkner. Du gjør ham avhengig av brystet for å sovne og problemet blir bare større jo lenger du holder på slik. Har du prøvd å være kreativ i matveien? Pannekaker eller bananpletter, fløyelsgrøt eller matmuffins? Alt som kan friste ham til å spise mer fast føde på dagtid. Om han får mm annenhver time natta gjennom så er det ikke rart at han er i godt hold Anonym poster: 71f9253a502dd11a7a8bfb3cf8263865
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #11 Skrevet 15. januar 2013 Der er ikke en pappa som kan ta nattavvenningen da? God erfaring med det her - far og baby flyttet inn på eget rom. Etter 2 netter var han avvent! Hadde jeg aldri trodd på forhånd, ammet ofte på natta! Men det er noe med lukta av mor.. Anonym poster: 0ff8ca34d11f4f2d719bd4dbda0e4b87
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #12 Skrevet 15. januar 2013 Dersom gutten ikke liker grøt så er det jo greit det! Kjør på med skiver og middag! Gode forslag til mat over her! Anonym poster: 0ff8ca34d11f4f2d719bd4dbda0e4b87
2013 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 15. januar 2013 Joda han har en pappa, men han blir grinete av lite søvn. Han blir så frustrert når det er bare jeg som får til å roe ned lillegutt og sier at han ikke klarer å høre han gråte... Bør jeg legge han på eget rom først eller slutte nattamming først?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #14 Skrevet 15. januar 2013 Legg han på eget rom først. Er rommet stort nok, setter du inn en stol som er god å amme i. Tilby trøst, vann, smokk- ikke pupp med en gang. Begynn i en helg, eller så får pappa ta et par fridager. Han bør virkelig stille opp på dette, så får han heller sove litt på dagen. Anonym poster: c46a4228fe6868bee6593bed79053ef8
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #15 Skrevet 15. januar 2013 Syns det virker som om han får nok mat jeg men at han kanskje er klar for å ligge på eget rom? Mulig at han ligger og lukter mat hele natta og våkner av det. Kan jo være derfor han sover bedre nå som han er forkjølet og luktesansen mest sannsynlig er redusert.. Anonym poster: 538e333e7ea350bf523f8d41f227e81b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #16 Skrevet 15. januar 2013 Definitivt eget rom før du slutter med nattamming. Så lenge han sover på ditt rom så vil dere fortsette å våkne av hverandre natta gjennom. Med eget rom er det veldig sannsynlig at han vil våkne mer og mer sjeldent, hvertfall i løpet av noen uker. Ikke prøv i 2-3 netter og gi opp om det ikke blir umiddelbar forandring for det kan ta tid. Bare vær konsekvent og bestemt på endringen. Ha en god ammestol inne på barnerommet til å starte med. Og babyer kan våkne på natta i månedsvis selv etter at de slutter å spise på natta, fordi det har blitt en vane å våkne. Og her syns jeg faktisk at far også bør steppe inn! Om han har helgefri så kan han godt ta natt til lørdag og søndag, du har jo ikke sovet mer enn 2 timer sammenhengende på over 8 måneder! Høres ut som om du har skjemt bort pappaen langt mer enn du har skjemt bort babyen.. Det er faktisk hans barn også. Anonym poster: 71f9253a502dd11a7a8bfb3cf8263865
2013 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 15. januar 2013 Lukter nok mor veldig godt ja! huff førstefødte og hysterisk mor som vil ha han på eget rom annenhver dag:P
2013 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 15. januar 2013 -ja pappan er altfor bortskjemt! takk for råd alle sammen:)
2013 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 15. januar 2013 Vi har også problem med at han ikke sover uten smokk. når bør vi kutte ut den? er en del søvnassosiasjoner..
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #20 Skrevet 15. januar 2013 Smokk når han sover er ikke så farlig. Bare ha den i en smokkepute så han selv finner den igjen på natta. Den kosen kan han ha til han skjønner hvem kaptein Sabeltann er så kan han putte den i kista hans i dyreparken selv når han blir 3 år Anonym poster: 71f9253a502dd11a7a8bfb3cf8263865
2013 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #21 Skrevet 15. januar 2013 Han klarer ikke putte den inn selv enda faktisk så derfor er problemet der med at han våkner når han mister den og er i en lett søvnfase.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #22 Skrevet 15. januar 2013 Han klarer ikke putte den inn selv enda faktisk så derfor er problemet der med at han våkner når han mister den og er i en lett søvnfase. Jeg hadde fokusert langt mer på å få gutten inn på eget rom på natta, slutte/trappe ned på nattamming og å få i ham mer fast føde på dagtid. Smokke"problemet" vil jeg si stiller ganske langt bak i køen enn så lenge. Anonym poster: 71f9253a502dd11a7a8bfb3cf8263865
2013 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #23 Skrevet 15. januar 2013 Ja tenkte ikke ta alt på en gang nei:)
Ikkesåallerværst Skrevet 15. januar 2013 #24 Skrevet 15. januar 2013 Min nr to er omtrent som din, han er 8 mndr. Han var syk i jula, og mistet litt intr for pupp. Det kom to tenner, og han våknet bare tre ganger den natten og de to påfølgende, samt sov 1,5-2,5 times økter på dagen. Men så er vi et skritt tilbake, selv om det er litt bedre. Det er vanskelig her også ifht pappaen av mange årsaker.. Etter at han økte drastisk på fast føde, er det blitt lettere å utsette første nattmåltid/første måltid etter legging, men 50% av gangene våkner han hver time likevel. Har forsøkt å legge han på eget rom siden han var 4 måneder, men jeg ender døddrukken av søvnmangel opp på en liten sofa sammen med han. Nå er han blitt så stor at vi snart ikke får plass.. Men jeg tror, kanskje muligens at det i ørsmå museskritt er i ferd med å bli lengre soving og mindre mat?
2013 Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #25 Skrevet 15. januar 2013 Min nr to er omtrent som din, han er 8 mndr. Han var syk i jula, og mistet litt intr for pupp. Det kom to tenner, og han våknet bare tre ganger den natten og de to påfølgende, samt sov 1,5-2,5 times økter på dagen. Men så er vi et skritt tilbake, selv om det er litt bedre. Det er vanskelig her også ifht pappaen av mange årsaker.. Etter at han økte drastisk på fast føde, er det blitt lettere å utsette første nattmåltid/første måltid etter legging, men 50% av gangene våkner han hver time likevel. Har forsøkt å legge han på eget rom siden han var 4 måneder, men jeg ender døddrukken av søvnmangel opp på en liten sofa sammen med han. Nå er han blitt så stor at vi snart ikke får plass.. Men jeg tror, kanskje muligens at det i ørsmå museskritt er i ferd med å bli lengre soving og mindre mat? Det får vi begge håpe på Får prøve nye matoppskrifter for å lokke i min mere mat i allefall;P Han er en puppegutt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå