Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Hvilke grep har DU tatt for å forenkle hverdagen? 12 kilos vaskemaskin, et dusin skittentøyskurver - 1 til 90 grader, 1 til hvitt, en til rødt, en til mørkt, 1 til ull osv - vaskehjelp, kanskje? Fortell, trenger tips!! Anonym poster: 98427023530a9dda75083cbbd9115929
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Vasker hvitt for seg selv og alle farger sammen enkelt og greit og har to forskjellige kurver der det er sortert. Ull har vi ikke i huset så det slipper jeg. Sengetøy og håndkle sammen på kok. Anonym poster: 86a01eb8432dcc8924942ecda5999534
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #4 Skrevet 14. januar 2013 vasker hånkler og sengetøy sammen på kok, og rødt vask aleine, hvitt vask aleine, og resten av fargene aleine.. hvis vi har noe ullklær som skal vaskes vasker vi det aleine med milo=) Anonym poster: 6678d8dd858b3642facdf033b908a0c6
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 vasker hånkler og sengetøy sammen på kok, og rødt vask aleine, hvitt vask aleine, og resten av fargene aleine.. hvis vi har noe ullklær som skal vaskes vasker vi det aleine med milo=) Anonym poster: 6678d8dd858b3642facdf033b908a0c6 Ikke rart det blir mye maskinvask da. Hvorfor vasker dere fargene seperate? Anonym poster: 86a01eb8432dcc8924942ecda5999534
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har tre vaskemaskiner, så klesvasken her er gjort på 0 komma nix! Ergo vasker tøy en gang i uka, og slipper å vente på vasker som skal bli ferdige før jeg setter på ny.. Anonym poster: 5cfdac89ece39b19de9f67c7951b24a4
det er berre mordi Skrevet 14. januar 2013 #7 Skrevet 14. januar 2013 Eg vasker ALT som skal på 40, på 40. Alt som skal på 60, på 60, og alt som skal på 90 på 90. Ull vaskar eg for seg sjølv. Fargar schmargar. Har dei no blitt vaska eit par gongar, så fargar dei ikkje av seg. Det har i alle fall ikkje skjedd uhell til no:)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Fått au pair. Anonym poster: 9c443143b40008a0e205073cb6a5dd14
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 Husvask en gang i uken, er jeg ikke fornøyd med noe i mellomtiden unngår jeg å se på det. Mathandel en gang i uken, går vi tom for melk er det alltid yoghurt. Brette tøy foran tv-en, forener kos med nytte. Vasker lyst, mørkt, delikat lyst, delikat mørkt, håndklær og kluter, sengetøy, ull. Som regel en gang i uken. Er favoritt genseren skittent, vel, tough luck. Vi bor i utlandet og mannen jobber en del så hans bidrag i huset er minimal. Jeg liker ikke "homemaker" stillingen så jeg prøver å gjøre livet mitt så enkel som mulig mens jeg venter på returen til Norge. Anonym poster: 84af77eef07f02f8f900f20068a709f0
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Jeg har tre vaskemaskiner, så klesvasken her er gjort på 0 komma nix! Ergo vasker tøy en gang i uka, og slipper å vente på vasker som skal bli ferdige før jeg setter på ny.. Anonym poster: 5cfdac89ece39b19de9f67c7951b24a4 Å, ønske seg!! Anonym poster: 98427023530a9dda75083cbbd9115929
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Andre tips som ikke gjelder vask av klær?? Anonym poster: 98427023530a9dda75083cbbd9115929
Gjest Anybody Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 Samme som ikkje slå mordi. en 40 graders vask der går alt, re det jeans med dropper ejg det lyseste da. en 60graders der går alt mulig rart og alle farger sammen. Så en ull vask. Ellers i hverdagen lager jeg matpakker dagen før, legger frem klær dagen før. Så forbreder ejg middag så godt jeg kan, tar ut av fryser, kutter opp grønsaker..
Gjest Anybody Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 hmm hva mer, jo hver gang jeg forlater et rom tar jeg med meg det som ikke hører hjemme der og legger det rett plass. Er jo da tross alt oppe å går.
Gjest Skofantomet Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Hver gand du reiser deg, ta med noe rot, så slipper det å hope seg opp
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #15 Skrevet 14. januar 2013 vasker farget tøy for seg, hvitt for seg og egen stamp i vaskekjelleren til rødt. Kjøper bevisst få hverdagsklær som ikke tåler tørketrommel. Haaater å henge opp klær!!! Går aldri fra et rom tomhendt og har alltid sinnsykt mye klær å brette tirsdagskvelden når jeg skal se greys og privat practise Har kost og brett stående på kjøkkenet slik at eg kan koste etter å ha ryddet etter middagen osv. Har også utblandet grønnsåpe på sprayflaske og mopp under trappen så jeg kan dra over ved søl eller etter mini har spist. Henger alltid en klut inni skapet under vasken på badet så jeg kan tørke over benken eller ta en flekk når jeg ser en. Samme med speilene. Kjøkken og stue er alltid ryddet når jeg legger meg. Liker ikke rot generelt men hvis det er rot om morgenen blir jeg drit sur. Har læret treåringen å bære ut fat, glass og bestikk etter han har spist og å legge klærne i skittentøystampen om kvelden. Han henger opp yttertøyet og setter skoene sine på sin plass i skohyllen. Han har også et oversiktelig system til lekene sine som han klarer holde orden i selv. Faren er det verre med... Hva moren hans har tenkt på kan jeg lure p mange ganger om dagen! Han tror at hun liker å stelle,rydde og vaske etter ham! Anonym poster: 7ed665cca4d4b323b297a248513cb333
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #16 Skrevet 14. januar 2013 Her var det mye å tenke på! Har venninner som lager flere middager på søndag og fryser ned, men skjønner ikke at de orker å stå på kjøkkenet hele dagen, vi husmødre trenger en hviledag vi også! Anonym poster: 98427023530a9dda75083cbbd9115929
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #17 Skrevet 14. januar 2013 Robotstøvsuger! Med tre barn og to katter, blir det mye støvsuging. Nå settes den på, på kjøkkenet, etter hvert måltid, og en gang om dagen i stua og soverom. Dermed er det bare behov for gulvvask og annen støvsuging en gang i uken. -Tørke av badet, tømme oppvaskmaskin og sette på klesvask om morgenen. - Rydde kjøkkenet, sette på oppvask og flytte klærene til tørketrommelen om kvelden. - Storhandle en gang i uken. -Alle ting i huset har sin plass. - Ta med noe hver gang du går fra et rom, og rydde opp etter seg selv med en gang både voksne og barn. Anonym poster: 5286ea95b8c43120578b5ff542a6502d
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #18 Skrevet 14. januar 2013 - Setter ting på plass etter bruk. Alt i huset har sin plass. - Tørker av benk, bord, rydder inn i oppvaskmaskin osv etter hvert måltid. Barna hjelper til. - Vasker en maskin om dagen eller annen hver dag, tre dunker en til ull, en til hvit og en til farget tøy. Henger alltid opp klærne ( har to stativ) fordi det er mye lettere å rydde legge opp klær som henger pent enn klær som ligger i en dunk fra tørketrommelen. Dessuten tar det like lang tid å henge opp, legge opp som å legge opp fra tørketrommel. - Har barnas klær på vaskerommet slik at de blir lagt rett på plass. - Lager middagsliste med barna for 14 dager av gangen, da slipper jeg å tenke ut hva vi skal ha til middag hver dag og jeg kan tilpasse middagene slik at vi tar noe enkelt eller lager stort dagen i forveien hvis jeg vet vi skal på aktiviteter på ettermiddagen. Gjør det også enklere å planlegge innkjøp. - Vasker huset to ganger i uken, en gang på fredag eller lørdag og en gang enten på søndag eller mandag da er det rent til helg og rent til hverdag.Støvsuger når det trengs ellers. Tørker støv av alle flater hver 14 dag og tørker lett over støv den andre uken. - En kveld i uken tar jeg med meg en klut og tørker av flekker på vegger, speil og ligende. - Do og bad, vaskes når barna dusjer. - Klær, matpakker og treningstøy finner vi frem før leggetid slik at det er klart. Anonym poster: 419a39d0daf92ff7b79e5d5787f51f24
TPK Skrevet 14. januar 2013 #19 Skrevet 14. januar 2013 Vi har barnas klær på badet. Finner alltid frem antrekk om kvelden. Skittentøy havner rett i kurven hver kveld. Ingen hauger rundt om på rommene. Jeg rydder "alltid". Tar med meg noe hver gang jeg reiser meg omtrent. Vi har sånn kildesorteringssystem fra IKEA under vasken, så tomflasker, papir og plast blir ikke stående på benken. Har faste badedager for barna. Da vet alle at de skal bades, mannen setter vanligvis av den halvtimen de dagene. Prøver å planlegge middager litt frem i tid, men handler 3-4 ganger i uken. Liker å handle jeg, ser ikke på det som en "jobb"
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #20 Skrevet 14. januar 2013 Gått ned til 50% stilling. Smarte oppbevaringsløsninger, spesielt på vaskerom. Anonym poster: c902f0aad5c83eed6b470b6406075232
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #21 Skrevet 14. januar 2013 Libero Engangsservietter og klor på badet. Fyller litt vann i vasken og drar over do og servant på kveldene. tar med meg rot når jeg beveger meg, bretter klær når jeg skal se tv, har alltid tomt vaskerom på søndagskvelden, tørrmopp i kjøkkenskapet til å tørke av gulvet på kveldene, faste rydderom til barna, f. Eks har mine gutter hver sin gang, rydder og vasker badet mens minstemann bader Anonym poster: 2cabbd568d8dc00524d577d0836fe760
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #22 Skrevet 14. januar 2013 Har egen husholderske, barnepike, PT og sjåfør Jeg planlegger så godt jeg kan: Hver kveld før jeg legger meg sjekker jeg skittentøyskurven Sjekker om noe må vaskes og sortere. Legger en vask i maskinen og gjør klar denne slik at det bare er å starte maskinen når jeg kommer hjem fra jobb dagen etter. Finner frem alt av klær som skal brukes dagen etter på kvelden. Finner frem matbokser o.l så dette er klart til jeg skal smøre mat på morningen. Har faste vaskedager, f.eks en dag tar jeg badet og kjøkken. Og en dag tar jeg resten av huset. Rydder bort leker hver kveld sammen med guttungen før han legger seg. Har jeg f.eks noe liggende i stua, som skal være på kjøkkenet. Så tar jeg med meg neste gang jeg går fra stua til kjøkkne, istedet for bare la det ligge. Middagene prøver jeg å planlegge litt frem i tid. Anonym poster: f5b9adcf40e0bc13e7a65c2f571adf84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå