Gå til innhold

Metformin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er overvektig, uren hud og uønsket hårvekst!

Var til gyn i dag, og eggstokkene mine var pittelitt store men ikkje unormalt store, ingen cyster, men var noke der som kunne sjå ut (husker ikkje ka ho sa) sånn som produserte flere mannlige hormon.

Kom ut til skranken og skulle betale, kom i prat med ho som satt der, og da begynte ho og gynekologen og snakke om at eg kanskje skulle ha prøvd metformin. Men først ta blodprøve å sjå om eg har pcos.

Korleis har ditta virka inn på dåke ? Gått ned mykje i vekt ? Blitt fortere gravid ?

Kjempe nyskjerrig på det her, og har lyst å prøve.

Kan en få det sjølom en ikkje har pcos ?

Har jo forferdelig lyst på nr 2! Og ikkje minst, ned i vekt!

Anonym poster: 7ccd9457bd3a1d8f135a52fefa5f444f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å prøve lavkarbo først. Det har akkurat samme effekt, men du slipper bivirkningene av medisinene.

Skrevet

Okei.. eg går på lavkarbo/ketose, faktisk.. så blir det akkurat det samme ? Ka bivirkninger får en av dei ?

Skrevet

Jeg skal ikke si det helt 100 % sikkert. Men det skal i utgangspunktet stabilisere ubalanse i hormonene ved pcos. Men det må vel gjerne gå en tid. Vanlige bivirkninger er kvalme, diare, magevondt, og hos noen hodepine. Ofte går bivirkningene over, og man må starte veldig forsiktig på metformin for å gradvis øke dosen. Jeg har erfaring med pasienter som aldri blir fri for bivirkningner til tross for å kun ha stått på startdose over lang tid.

Skrevet

ååh, okei!! E det noke alle får? Eller bare en liten prosentdel ? Ingen som slipper unna bivirkninger i d heile tatt ?

Skrevet

Jeg har gått på metformin i 10 år.

Har hjulpet meg bra, jeg har gått ned 60 kg, fått mye mindre symtomer på pcos og nå er jeg gravid i 5.måned.

Det er en tilvennings periode når man begynner på metformin. Man blir litt mage uvel, og har som regel en opptrappings periode på pillene. Dvs. at i to uker så går man f.eks. på en pille, så øker man til to piller de to neste ukene etc. helt til du er oppe på den dosen du skal stå på.

Jeg lever i tillegg lavkarbo når jeg ikke er gravid.

Skrevet

Har hjulpet meg bra, jeg har gått ned 60 kg, fått mye mindre symtomer på pcos og nå er jeg gravid i 5.måned.

Det er en tilvennings periode når man begynner på metformin. Man blir litt mage uvel, og har som regel en opptrappings periode på pillene. Dvs. at i to uker så går man f.eks. på en pille, så øker man til to piller de to neste ukene etc. helt til du er oppe på den dosen du skal stå på.

hvor mange piller kan man ta i løpet av en dag?

Har ikke hjulpet noe spesielt på meg i det hele tatt og har gått på 3 piller om dagen....

Anonym poster: bccf1c05381567d9a20086e8cfd8b77e

Skrevet

Har du prøvd lenge å bli gravid ? Og er metformin noke en må gå på reste av sitt liv ?

Er dette dyr medisin ?

Skrevet

Den er ikke dyr, koster 60-70 kr per mnd tror jeg. Rundt der i allefall.

Jeg hadde ingen andre bivirkninger enn litt løs mage i starten, selv om jeg gikk rett på 3x500mg om dagen. (Hadde ikke fått beskjed om å trappe opp.)

Jeg gikk ned en del i vekt, men måtte likevel ha IVF for å bli gravid. Hormonnivåene mine ble målt til normale, men cystene var like mange.

Jeg har også hørt at mange har god effekt av lavkarbokosthold, og da ikke trenger metformin, men jeg har ikke prøvd det selv.

Anonym poster: addd80afb1c548fd9a49886fe0e6e20c

Skrevet

Jeg hadde ingen andre bivirkninger enn litt løs mage i starten, selv om jeg gikk rett på 3x500mg om dagen. (Hadde ikke fått beskjed om å trappe opp.)

Jeg gikk ned en del i vekt, men måtte likevel ha IVF for å bli gravid. Hormonnivåene mine ble målt til normale, men cystene var like mange.

Jeg har også hørt at mange har god effekt av lavkarbokosthold, og da ikke trenger metformin, men jeg har ikke prøvd det selv.

Koster ikkje meir nei.! Går på lavkarbo, men om metformin kan erstatte det, så hadde det egentlig vert supert.. Om eg ikje blir plaga med masse bivirkninger da, såklart.. Går jo fint på lavkarbo og, men syns det er litt slitsomt når eg e så kresen, og blir fort lei når eg ikkje kan variere så mykje på matfronten sånn som de fleste som går på lavkarbo gjer.. Men no e det jo i hovudsak at eg vil bli gravid igjen, og å gå ned i vekt e jo en stor bonus.. Er dette tabletter en kan gå på under graviditet også ? Det er reseptbelagt ? Eller ?

Masse tanker som svirrer oppi hode på meg no altså!

Skrevet

Koster ikkje meir nei.! Går på lavkarbo, men om metformin kan erstatte det, så hadde det egentlig vert supert.. Om eg ikje blir plaga med masse bivirkninger da, såklart.. Går jo fint på lavkarbo og, men syns det er litt slitsomt når eg e så kresen, og blir fort lei når eg ikkje kan variere så mykje på matfronten sånn som de fleste som går på lavkarbo gjer.. Men no e det jo i hovudsak at eg vil bli gravid igjen, og å gå ned i vekt e jo en stor bonus.. Er dette tabletter en kan gå på under graviditet også ? Det er reseptbelagt ? Eller ?

Masse tanker som svirrer oppi hode på meg no altså!

Ja, det er reseptbelagt. Om det er lurt å ta dem under graviditet eller ikke strides de lærde om. Jeg fikk forskjellige beskjeder av forskjellige leger/jordmor, men siden de på IVF avdelingen sa det var greit, så tok jeg dem under svangerskapet.

På sykehuset etter fødselen fikk jeg beskjed om at jeg måtte slutte med dem umiddelbart pga ammingen, men fant ut via tryggmammamedisin.no at dette ikke var nødvendig likevel.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til denne som medisin for pcos, men det er en vanlig medisin for diabetikere som stabiliserer blodsukkeret med få bivirkninger. Du får denne på blå resept og betaler da bare 38% av det medisinen egentlog koster. Sånn i forhold til diabetes er det vanlig men dose på 2-3 tabletter per døgn av 500mg. Aner som sagt ikke i forhold til pcos. Mange bruker kun 500mg morgen(1 tablett).

Skrevet

Jeg kjenner ikke til denne som medisin for pcos, men det er en vanlig medisin for diabetikere som stabiliserer blodsukkeret med få bivirkninger. Du får denne på blå resept og betaler da bare 38% av det medisinen egentlog koster. Sånn i forhold til diabetes er det vanlig men dose på 2-3 tabletter per døgn av 500mg. Aner som sagt ikke i forhold til pcos. Mange bruker kun 500mg morgen(1 tablett).

Man får den ikke på blå resept om man ikke har diabetes.

Skrevet

Jeg har gått til to forskjellige leger og den ene anbefalte denne medisinen, mens den andre frarådet den og heller ville jeg skulle legge om kosten.

Men jeg har ikke pcos da, jeg er insulinresistent.

Jeg prøvde medisinen i flere måneder, men jeg merket bare bivirkningene. Jeg har en kropp som en veldig sensitiv da, jeg reagerer på det meste av medisiner... Siden jeg ikke merket forskjell på hverken vekten eller noe annet sluttet jeg igjen.

Nå tenkte jeg prøve legge om kosten, men siden jeg elsker stort sett alt av karbohydrater går jeg foreløbig bare å gruer meg...

Anonym poster: c0b9ee9d8370d7112579bffe00a685e6

Skrevet

Hvor mange piller du skal ta om dagen kommer helt an på kroppen din.

Har du tatt glukosebelastning?

Jeg tar 4 x 500 mg daglig, men nå når jeg er gravid tar jeg 2 x 500 mg, en pille morgen og kveld. Skal tas med mat.

Jeg får metformin på blå resept.

Skrevet

hei, metformin er i utgangspunktet diabetesmedisin. Du kommer lengre med lavkarbo,IKKE ketose, men å heller vre moderat med kjappe karbohydrater. For får du diabetes der det det kostholde en bør ha uansett.

Det og å trene litt hjelper godt. Er du insulinresistent er faren stor for diabetes om vekten ikke går ned. Men, den gjør det og vanskeligere å gå ned i vekt. Vi må kjempe opptil ti ganger så hardt som de som ikke har det.

Ta blodprøvene og finn ut om hva som "forstyrrer" deg, det kan være mye testosteron og da er det østrogen du trenger.

Du sier ikke noe om du har kraftig hårvekst? Jeg har ikke det, og heller ikke mye testosteron, men er insulinresistent og forstørrede eggstokker.

Det er nesten like mange varianter av symptomer som det er kvinner som har PCO/PCOS.

Bare be gyn om få ta blodprøvene for å være sikker før du begynner på medisin.

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1358247650' post='144936266]

hei, metformin er i utgangspunktet diabetesmedisin. Du kommer lengre med lavkarbo,IKKE ketose, men å heller vre moderat med kjappe karbohydrater. For får du diabetes der det det kostholde en bør ha uansett.

Det og å trene litt hjelper godt. Er du insulinresistent er faren stor for diabetes om vekten ikke går ned. Men, den gjør det og vanskeligere å gå ned i vekt. Vi må kjempe opptil ti ganger så hardt som de som ikke har det.

Ta blodprøvene og finn ut om hva som "forstyrrer" deg, det kan være mye testosteron og da er det østrogen du trenger.

Du sier ikke noe om du har kraftig hårvekst? Jeg har ikke det, og heller ikke mye testosteron, men er insulinresistent og forstørrede eggstokker.

Det er nesten like mange varianter av symptomer som det er kvinner som har PCO/PCOS.

Hei!

Var til gyn i går og da tok ho innvending UL, og eggstokkene var litt store, ho sa at normale eggstokker var 25mm - 35 mm og mine var 33 mm, så var på grensa.

Ho sendte med meg sånn lappe som eg skal ta med meg på lab å ta blodprøver, så skal gjer det i morra :)

Har kraftig uønsket hårvekst. (mage, lår og rompe, og litt i ansiktet) Men Får sjå ka det blir til når eg får testresultatene :)

De snakka om metformin til meg etterpå, men anbefalte meg også å reise til en i Bergen som var veldig dyktig på dette området, så skal komme meg til han i februar, så høre ka han har å sei og :)

Skrevet

Hei!

Var til gyn i går og da tok ho innvending UL, og eggstokkene var litt store, ho sa at normale eggstokker var 25mm - 35 mm og mine var 33 mm, så var på grensa.

Ho sendte med meg sånn lappe som eg skal ta med meg på lab å ta blodprøver, så skal gjer det i morra :)

Har kraftig uønsket hårvekst. (mage, lår og rompe, og litt i ansiktet) Men Får sjå ka det blir til når eg får testresultatene :)

De snakka om metformin til meg etterpå, men anbefalte meg også å reise til en i Bergen som var veldig dyktig på dette området, så skal komme meg til han i februar, så høre ka han har å sei og :)

Høres ut som høyere nivå av testosteron enn normalt.

Store eggstokker er vel ikke veldig vanlig i kombinasjon med det.

Flott å bli henvist videre, da det er best å få hjelp fra noen som kan dette.

Det er mange som bruker diane p-piller for å hjelpe på kviser og litt på hårene. De kan du då klart ikke ta når du vil bli gravid, men hjelp er bra :)

Masse lykke til.

Skrevet

Inne på bli gravid er det egen pcos forum, der er det masse info :)

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1358261138' post='144937128]

Hei!

Høres ut som høyere nivå av testosteron enn normalt.

Store eggstokker er vel ikke veldig vanlig i kombinasjon med det.

Flott å bli henvist videre, da det er best å få hjelp fra noen som kan dette.

Det er mange som bruker diane p-piller for å hjelpe på kviser og litt på hårene. De kan du då klart ikke ta når du vil bli gravid, men hjelp er bra :)

Masse lykke til.

Ja, veldig fint å bli henvist vidare, så kanskje eg kan få ett svar no ;)

Får sjå om eg prøver pillene etter nr 2 e komt, om nr to vil komme da :)

Ja, har vert inne å lest litt på forumet der ;)

Og takk :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...