Gå til innhold

Hvilke skriveleif får du fnatt av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk frysninger på jobb i dag, når noen hadde skrevet Oslo Kommune i stedet for Oslo kommune.

Hater slike skrivefeil. At ikke voksne skjønner at f.eks. ordet "kongen" og "han" skrives med liten forbokstav.

Anonym poster: 525bdbff0006ba7e9407ec6400f2699e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og/å. Når noen gjør feil på det så orker jeg ikke lese mer.

Anonym poster: cdabde3ba8941b15802a0d91cafaa1f3

Skrevet

Kjenner egentlig at jeg får fnatt av de som henger seg opp i bagateller som små skrivefeil... ;)

Skrevet

Jeg glemte en: "Hvist" eller "vist"

"Hvist at han kommer hit da?"

"Vist at hun går til bussen?"

Anonym poster: 2521513341c6f1c1e9b2c041b69022f1

Skrevet

Skriveleif ;)

Anonym poster: d0d4db3f850cc7a13059960ded08ebe5

Skrevet

Når folk skriver hun i stedet for henne.

"Jeg badet hun" Grøss.

Anonym poster: a14274cdcb7daf82132a9346032b5967

Skrevet

Jeg får fnatt av og/å og hun/henne, samt "Godt nyttår. Takk får alt i året som har godt". What liksom! Skrivefeilene i HI's innlegg hadde jeg ikke brydd meg så veldig om.

Skrevet

Jeg får fnatt av og/å og hun/henne, samt "Godt nyttår. Takk får alt i året som har godt". What liksom! Skrivefeilene i HI's innlegg hadde jeg ikke brydd meg så veldig om.

Ja, de du nevnte er virkelig store syndere! Får visstnok fnatt av de fleste skrivefeil. Sitter med frysninger her når jeg leser svarene deres.

Men kan år gå i norsk grammatikk?

"Takk for året som har gått", er det ikke mer riktig å si: "Takk for fjoråret"?

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Sjøkken og besjymret blant annet...

Skrevet

Ja, de du nevnte er virkelig store syndere! Får visstnok fnatt av de fleste skrivefeil. Sitter med frysninger her når jeg leser svarene deres.

Men kan år gå i norsk grammatikk?

"Takk for året som har gått", er det ikke mer riktig å si: "Takk for fjoråret"?

Tja, si det! Men året har i alle fall ikke "godt", slik mange skrev på Facebook.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Beskymret!!! Det gir meg rykninger.

Og "jeg blir å". Det er jo ikke en skrivefeil, men det irriterer meg uforholdsmessig mye.

Skrevet

Feil bruk av hvem/hvilken er grusomt å lese/høre:

"Hvem farge liker du best"

Skrevet

Kom på en til!

"Min mamma's hus"

Det tegnet blir jo helt galt å bruke i denne setningen.

Skrevet

Jeg fikk frysninger på jobb i dag, når noen hadde skrevet Oslo Kommune i stedet for Oslo kommune.

Hater slike skrivefeil. At ikke voksne skjønner at f.eks. ordet "kongen" og "han" skrives med liten forbokstav.

Kongen skrives da med stor K? Eller?

Jeg får fnatt av feil bruk av pronomen, som f.eks hvem produkt. Og de som putter en d bak eller i ord, som f.eks i fjord, venninde osv.

Ellers er særskriving noe jeg rett og slett kan irritere meg over om jeg har rette dagen.

Skrevet

Hvem bil har du?

Øhhh...

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Nyskjerrig

Skjelden

Forsjellig

Og/å

Da/når

Hun/henne

Feil bruk av spørreord

Feilskriving/særskriving av sammensatte ord

Lista er lang, men det går ikke an å henge seg opp i alt. Joda, jeg kommenterer de "verste", og rister stille på hodet av resten. Og joda, jeg ser i de aller fleste tilfelle hva som er slurv og latskap, og hva som er skrivevansker.

Skrevet

Jeg får fnatt av feil bruk av pronomen, som f.eks hvem produkt. Og de som putter en d bak eller i ord, som f.eks i fjord, venninde osv.

Ellers er særskriving noe jeg rett og slett kan irritere meg over om jeg har rette dagen.

Nei, kongen skrives med liten k. På samme måte som dronningen, mars måned, mandag, fjoråret, statsministeren osv. Konge og kommune er ikke egennavn.

Skrevet

Kom på en til!

"Min mamma's hus"

Er aller verst med den feilen i navn på butikker, synes jeg. "Per's kjøkken". Ugh. Eller enda bedre: "Lars's studio". Huff!

Skrevet

I fjord var vi i Roma

Jeg spør om hun vil vere med

Vis)visst du vil

Blæh.

Skrevet

Værre.

Den ser vi ofte her inne ;)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

en konge, kongen - nei, ordet konge skrives vanligvis ikke med stor forbokstav. I en setning som f.eks. denne: "Det var 17. maistemning blant barna fra xx skole og barnehage da kong Harald kom."

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Kom på en til!

"Min mamma's hus"

Er aller verst med den feilen i navn på butikker, synes jeg. "Per's kjøkken". Ugh. Eller enda bedre: "Lars's studio". Huff!

Henger meg på denne, ja!

Eneste gang man på norsk kan bruke ', er jo for eksempel hos Lars' studio, men da uten enda en s. Marx' skrifter, Johannes' hus, Lorentz' bok, men Olas bil, Pers matpakke og Henriks jakke. ;-)

Inderlig mange skrekkeksempler på denne feilen i norsk næringsliv!

Skrevet

Kom på en til!

"Min mamma's hus"

Jepp, grusomt...

Selv jeg, som ikke opprinnelig er fra Norge og har bodd mange år utenlands, kan skrive korrekt norsk. Finner det ganske utrolig at så mange vaskeekte nordmenn slurver så mye med sitt eget språk, sitt morsmål.

Ser i min jobb også at mange er elendige til å skrive norsk. Jeg jobber en plass hvor rettsskrivning burde vært viktig.

Språk er for meg veldig viktig, og jeg har klart å opprettholde mitt morsmål bra. Jobben min går ut på å skrive korrekt og korrigere feil i norsk og morsmålet mitt, og jeg vet derfor at mange slurver for mye.

Skrevet

Jeg så han (det er ham!!!)

å/og

visst når man mener hvis

Mannen min sin søster. Grøss. Det heter: Min manns søster. Genitiv dør ut.

Anonym poster: fe8f009258ab0633900b95fc64e59111

Skrevet

Kan noen forklare bruken av da og når?

Og når bruker man ham, og ikke han?

Anonym poster: f4e9560e855c7a4a9aab719fc0241516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...