Gå til innhold

Dere som har hatt svangerskapsdiabetes.... glukosebelastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var verdiene deres før og etter glukosebelastningen? Og hva slags tiltak ble satt igang?

Anonym poster: 46a77ba98d759978f683a3e7bb84dc7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde 7,3 før og 10,4 etter. Ble henvist til sykehuset og er nå på insulin og oppfølging hver andre uke i samhandling med jordmor og Gyn i tillegg til endokrinologen som passer på sukkeret.

Flott oppfølging i Trondheim ja :)

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1358164122' post='144932405]

Jeg hadde 7,3 før og 10,4 etter. Ble henvist til sykehuset og er nå på insulin og oppfølging hver andre uke i samhandling med jordmor og Gyn i tillegg til endokrinologen som passer på sukkeret.

Jøss, så bra :)

Jeg hadde 4.3 før og 8.2 etter og har fått beskjed om å hente resept på metformin og that's it. Har bestillt time hos min egen fastlege (dette var jordmor) for å konferere... Har lest så mange steder at man ikke skal bruke metformin..

Men fikk ikke time til oppfølging, ny måling, ingenting...

Skrevet (endret)

Jeg hadde 4.3 før og 8.2 etter og har fått beskjed om å hente resept på metformin og that's it. Har bestillt time hos min egen fastlege (dette var jordmor) for å konferere... Har lest så mange steder at man ikke skal bruke metformin..

Men jeg har høye verdier spm krever insulin. Dine er så akkurat på grensen, så sikkert derfor kun metformin.

Prøv å spise mest mulig lavkarbo da det er me på å holde sukkeret jevnt og mindre sjanse for stor baby.

Du blir sikkert fulgt opp, men ikke sikkert de mener det er viktig enda. Er du langt på vei?

Jeg må og måle før og etter alle måltider, så blitt veldig flik til å passe på hva jeg pakker i munnen.

Du burde i det minste få info om hvilke matvarer er fyfy som juice, melk og yoghurt. Hvetemel og masse frukt.

Endret av 1G+1G :D
Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1358164495' post='144932418]

Men jeg har høye verdier spm krever insulin. Dine er så akkurat på grensen, så sikkert derfor kun metformin.

Prøv å spise mest mulig lavkarbo da det er me på å holde sukkeret jevnt og mindre sjanse for stor baby.

Du blir sikkert fulgt opp, men ikke sikkert de mener det er viktig enda. Er du langt på vei?

Jeg må og måle før og etter alle måltider, så blitt veldig flik til å passe på hva jeg pakker i munnen.

Du burde i det minste få info om hvilke matvarer er fyfy som juice, melk og yoghurt. Hvetemel og masse frukt.

Ja, dine er jo høyere enn mine... Hm, må komme til bunns i det her :) Syns kanskje svarene var litt diffuse. Nei, er ikke langt på vei, bare 17 uker. Vil ikke starte på tabletter som det står "overalt" at man ikke skal bruke i sv.skapet...

Skrevet

Jeg er og 29 uker og det er på slutten de legger på seg mest.

Det er flere som går på disse, men om di klarer å holde nivåene nede ved kostkontroll skal du vel i utgangspunktet slippe medisiner.

Snakk med legen din og be om å bli henvist til endokrinolog.

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1358167382' post='144932620]

Jeg er og 29 uker og det er på slutten de legger på seg mest.

Det er flere som går på disse, men om di klarer å holde nivåene nede ved kostkontroll skal du vel i utgangspunktet slippe medisiner.

Snakk med legen din og be om å bli henvist til endokrinolog.

Ja, får gjøre det. Takk for tips og råd :)

Skrevet

Jeg hadde 4,5 fastende og 8,4 etter to timer. Begynte rett på insulin. Her virker de lite bekymret for babyens vekt, men snarere bekymret for konsekvensene høyt blodsukker har for meg. Jeg har vært virkelig dårlig i dette svangerskapet, men kom meg endelig på beina igjen etter at jeg startet på insulin. På sykehuset jeg først hadde fødeplass mente de at jeg skulle ordne opp med kostholdsendringer så lenge blodsukkeret var under 9, men ti uker senere flyttet vi, så jeg fikk fødeplass ved et nytt sykehus, og der satte de meg på insulin med en gang.

Anonym poster: 001593da8b04790bd7a9522c98c820b8

Skrevet

Jeg hadde 4,5 fastende og 8,4 etter to timer. Begynte rett på insulin. Her virker de lite bekymret for babyens vekt, men snarere bekymret for konsekvensene høyt blodsukker har for meg. Jeg har vært virkelig dårlig i dette svangerskapet, men kom meg endelig på beina igjen etter at jeg startet på insulin. På sykehuset jeg først hadde fødeplass mente de at jeg skulle ordne opp med kostholdsendringer så lenge blodsukkeret var under 9, men ti uker senere flyttet vi, så jeg fikk fødeplass ved et nytt sykehus, og der satte de meg på insulin med en gang.

Så rart at det er så forskjellig fra plass til plass. Har bestilt time hos min lege nå for å høre hva han sier.

Vi hadde jo ganske like verdier da. Så langt er babyen helt normal i størrelse. Jeg har ikke noe plager, ikke lagt på meg noe, og er i ship shape...

Skrevet

Jeg hadde 5,0 fastende og 12.9 etter belastning.

Jeg gikk ikke på medisiner, men regulerte ved hjelp av kost, gikk til kontroll hos diaspesialist og diasykepleier på sykehuset.

De var helt tydelige på at medisiner var siste utvei. Hadde jeg ikke klart å kontrollere det med kost hadde jeg måtte føde på et sykehus som har nyfødt intensiv.

Heldigvis klarte jeg å kontrollere det med kosten!

Merkelig at vi får så forskjellige svar og oppfølging!

Skrevet

Jeg hadde 5,0 fastende og 12.9 etter belastning.

Jeg gikk ikke på medisiner, men regulerte ved hjelp av kost, gikk til kontroll hos diaspesialist og diasykepleier på sykehuset.

De var helt tydelige på at medisiner var siste utvei. Hadde jeg ikke klart å kontrollere det med kost hadde jeg måtte føde på et sykehus som har nyfødt intensiv.

Heldigvis klarte jeg å kontrollere det med kosten!

Merkelig at vi får så forskjellige svar og oppfølging!

Det er nettopp det jeg også mener. For det første så tenkte jeg at om det hadde vært over 10 så hadde jeg forstått det. Det er det jo da ikke.

Og når jeg er såpass kort på vei som jeg er så har jeg all verden med tid til å tilpasse det med maten. Jeg vet jeg kan med mindre inntak av karbohydrater.

Og hvorfor ikke "Du må spise sånn og sånn i 2 uker, så kommer du for ny måling av sukkeret" feks.

Var bare beskjed om å hente piller og starte med en gang. Og ikke noe mer info. Ikke en time til samtale, oppfølging, noenting...

Skrevet

Og jeg må legge til at jeg fikk oppfølging ukentlig på sykehuset etter at jeg hadde tatt den glukosebelastningen. Dvs etter behov, noen ganger hver uke mens jeg andre ganger kunne drøye det tre uker.

I svangerskapet før dette, hadde jeg også svangerskapsdiabetes og gikk da på insulin fra dag 1, noe jeg også burde gjort denne gangen i følge sykehuset. Men jeg har som sagt hatt store plager og stort vekttap. Babyen legger også for lite på seg, og blodtrykket er høyt.

I mitt første svangerskap hadde jeg 8,9 etter to timer på glukosebelastningen og valgte da å ikke ta insulin og heller spise lavkarbo. Men jeg endte med et langtidsblodsukker på ca 8 og svangerskapsforgiftning, og dette er noe legene satte i sammenheng. Så det er kanskje derfor jeg får ekstra oppfølging. De er redd jeg er i ferd med å utvikle det igjen nå (har visst større sjanse for det om man har diabetes).

Skrevet

Og jeg må legge til at jeg fikk oppfølging ukentlig på sykehuset etter at jeg hadde tatt den glukosebelastningen. Dvs etter behov, noen ganger hver uke mens jeg andre ganger kunne drøye det tre uker.

I svangerskapet før dette, hadde jeg også svangerskapsdiabetes og gikk da på insulin fra dag 1, noe jeg også burde gjort denne gangen i følge sykehuset. Men jeg har som sagt hatt store plager og stort vekttap. Babyen legger også for lite på seg, og blodtrykket er høyt.

I mitt første svangerskap hadde jeg 8,9 etter to timer på glukosebelastningen og valgte da å ikke ta insulin og heller spise lavkarbo. Men jeg endte med et langtidsblodsukker på ca 8 og svangerskapsforgiftning, og dette er noe legene satte i sammenheng. Så det er kanskje derfor jeg får ekstra oppfølging. De er redd jeg er i ferd med å utvikle det igjen nå (har visst større sjanse for det om man har diabetes).

Men har du diabetes fra før, eller kun svangerskapsdiabetes?

Jeg tror jeg i første omgang satser på å spise lavkarbo, og heller få en time til å måle på nytt. Er jo enklere å ta langtidssukker hos legen fremfor å ta den belastninga. Har ikke noe ny time hos jordmor heller, så ble litt i stuss...

Skrevet

Har kun svangerskapsdiabetes. Hadde nok også satset på å passe kostholdsendringer dersom jeg hadde vært i fin form i svangerskapet.

Skrevet

Har kun svangerskapsdiabetes. Hadde nok også satset på å passe kostholdsendringer dersom jeg hadde vært i fin form i svangerskapet.

Ja, tror det altså. I starten hadde jeg ikke matlyst i det hele tatt, sikkert derfor jeg ikke har lagt på meg (enda)

Syns at når jeg hadde såpass "lav" verdi etter testen, så må det være tilstrekkelig med mat, hvertfall gi det en kjangs!

Skrevet

Hvordan var verdiene deres før og etter glukosebelastningen? Og hva slags tiltak ble satt igang?

Første glukosebelastning, uke 30: Hadde 4-5 før, og 8,3 etter. Kostregulerte med lavkarbo.

Andre glukosebelastning, uke 35: Hadde 4-5 før, og 7,1 etter. Måtte fortsette kostholdet, men var i teorien kvitt diabetesen.

Men det skal sies at jeg gikk fra sjokolade og cola morgen-middag-kveld, til å kutte alt med sukker, spise minimalt med poteter, pasta og ris. Ble rådet til å kutte melkeprodukter, og spise maks 1-2 frukt om dagen. Så spiste ikke noe sånt.

Skrevet

Fastende bl.sukker mellom 8 og 9.Etter glukose lå det på 13.. går på methformin,streng diett og masse insulin.Er på ullevål til kontroll hver 14 dag...er så lei;/

Anonym poster: 590fbf943ddb8ed37efbb6f21fa4d192

Skrevet

Fastende bl.sukker mellom 8 og 9.Etter glukose lå det på 13.. går på methformin,streng diett og masse insulin.Er på ullevål til kontroll hver 14 dag...er så lei;/

Anonym poster: 590fbf943ddb8ed37efbb6f21fa4d192

Ja det skjønner jeg at du er. Men det er jo supert med så bra oppfølging da! :)

Lykke til videre :)

Skrevet

Syns det er rart at dere med under 9 i verdi etter to timer blir satt på behandling. 9 er nemlig grenseverdi, og da skal man henvises spesialavdeling (medisinsk avdeling eller endokrinolog). Men det er jo en annen vurdering om det har vært høyt blodsukker også før graviditeten, eller i tidligere graviditeter. Hva var langtidsblodsukkeret deres da? Og hvorfor ble det gjort glukosebelastning i utgangspunktet?

Skrevet

Syns det er rart at dere med under 9 i verdi etter to timer blir satt på behandling. 9 er nemlig grenseverdi, og da skal man henvises spesialavdeling (medisinsk avdeling eller endokrinolog). Men det er jo en annen vurdering om det har vært høyt blodsukker også før graviditeten, eller i tidligere graviditeter. Hva var langtidsblodsukkeret deres da? Og hvorfor ble det gjort glukosebelastning i utgangspunktet?

Hi her

Jeg tok det pga overvekt. tok det I de 2 forrige svangerskapene og, men alt var fint. Vet ikke hva langtidssukkeret var, men det finner jeg utav når jeg skal til legen.

Tenker jo og at jeg kan klare å regulere det med kosten når det er såpass lavt.

Skrevet

Første gang jeg ble henvist til spesialavdeling fordi verdien var 8,9 etter to timer. Det var så tett opp under grensen at jeg var innom til noen ekstra kontroller. Levde godt på lavkarbo i mange uker, men på et tidspunkt mistet jeg kontrollen over kostholdet, og hadde rundt 12 i langtidsblodsukkeret rett før termin. Da jeg utviklet svangerskapsforgiftning, satte legene dette i sammenheng. Jeg fikk ikke mye oppfølging før dette skjedde, men i neste svangerskap fikk jeg ekstra oppfølging allerede før jeg hadde tatt glukosebelastningen. I papirene mine stod det at jeg skulle henvises uansett dersom verdien var over 7 etter to timer. Så muligens det er en individuell vurdering. Har iallefall ikke brukt insulin i dette siste svangerskapet, og har symptomer på svangerskapsforgiftning, så legen min mener det var en tabbe av fastlegen min å ikke henvise meg videre, selv om nivået var langt under 9.

Skrevet

Ja, her tror jeg jordmor (?) har forhastet seg litt, eventuelt ikke er oppdatert. Kan jordmor skrive ut Metformin altså? Visste jeg ikke. Men ja, bra du skal til fastlegen din. Han/hun burde være oppdatert. Du kan søke på svangerskapsdiabetes på pasienthandboka.no og se selv hva som står der, slik at du kan være litt forberedt til timen. Lykke til i allefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...