Gå til innhold

Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 4 1/2 år byttet barnehage 1 November. Han trives ikke. Han spør etter gamlebarnehagen hver dag. (Han byttet egentlig for å komme sammen med de han begynner i klasse med) Vi dro på besøk i gamle barnehagen her i forrige uke, og han knakk sammen. Han var helt knust. Da vi dro sa han at han ville gå der hele tiden.

De voksne i gamle barnehagen har kjent han fra han var under året, du ser at de er glad i han og han elsker de. Mens de i den nye barnehagen er mer arbeidere i barnehagen. Om dere skjønner hva jeg mener. De er super flinke med barna, men jeg ser ikke det forholdet som de hadde med hverandre i gamle barnehagen.

Han har søskenbarnet sitt i den nye, de kjenner hverandre godt. Så lekekompiser skal det ikke stå på.

Da jeg spurte lillegutt hvorfor han ville bytte tilbake til gammel barnehage svarte han:

På grunn av hjertet mitt....

Hva ville dere gjort? Ville dere tatt han tilbake til den gamle? Klart jeg ser fordelen med å gå i barnehage med de han skal gå i klasse med, men da igjen kommer fetteren hans til å være der samtidig.

Syntes dette er vanskelig. Og jeg skjønner de av dere som mener at det blir ustabilt for barnet. Men jeg har så klart forhørt meg litt her og der... Og det er så delte meninger. De i gamlebarnehagen mente han bare kunne søkes over igjen. Mens venninnene mine er delte i meningene. Familien min mener han burde bli der han er nå, faren til barnet sier det er ok å bytte.

Noen Meninger?

Anonym poster: ec154d357769994a3221dba9786d6690

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal nevnes at han SÅ KLART kom med flere forklaringer på hvorfor han ville tilbake til gammel barnehage. "hjertet mitt" er ikke nok liksom....

Trådstarter

Skrevet

Han kommer nok til å få større kultursjokk når han begynner på skolen.

Anonym poster: 2bea993658c3c71be625d0c18d3c7242

Skrevet

Jeg synes faktisk "hjertet mitt" må være den mest tungtveiende grunnen til å la ham bytte tilbake igjen.

Hvis søskenbarnet også skal begynne på samme skole som ham, kjenner han jo ihvertfall én når han begyne rpå skolen. Og det kan være nok til å føle seg trygg.

Nå har han gått i den nye barnehagen i over to måneder,, og fortsat lengter han tilbake tl den gamle. Den gamle hørtes mye koseligere ut også.

Tror jeg hadde flyttte ham tilbake til den gamle.

Når en liten gutt på 4 1/2 bruker "hjertet mitt" som argument, da er det bare å gi seg tvert, for det er sterkt!

Anonym poster: bd2caa2b8474361207d6a9933c900a9f

Skrevet

Tror jeg hadde latt han bytte tilbake til den gamle, viktig at han trives der han er så mye. Overgang til skole blir det uansett...

Anonym poster: 45e2005c04317445b154eac05dc7344c

Skrevet

Jeg har en 12 åring som begynte på en skole uten noen hun hadde gått i barnehagen med, og det gikk helt fint den gang. Var ingen som skrek opp om å ha de i barnehager i nærheten av skolekretsen da.. da var det ta den plassen du får, om du var heldig.

Det skal sies at jeg trener på ett helsestudio sammen med de som bor i min bydel. Også der er ett par barn fra den nye barnehagen å leker på barneparken. Så det vil være 3-4 kjente i klassen. Pluss at han har i det minste sett alle sammen da han begynner der.

Trådstarter

Skrevet

Jeg har en 12 åring som begynte på en skole uten noen hun hadde gått i barnehagen med, og det gikk helt fint den gang. Var ingen som skrek opp om å ha de i barnehager i nærheten av skolekretsen da.. da var det ta den plassen du får, om du var heldig.

Det skal sies at jeg trener på ett helsestudio sammen med de som bor i min bydel. Også der er ett par barn fra den nye barnehagen å leker på barneparken. Så det vil være 3-4 kjente i klassen. Pluss at han har i det minste sett alle sammen da han begynner der.

Trådstarter

Ja, da hadde jeg ihvertfall latt ham få bytte tilbake.

Anonym poster: bd2caa2b8474361207d6a9933c900a9f

Gjest Antarctica
Skrevet

Min sønn på 4 1/2 år byttet barnehage 1 November. Han trives ikke. Han spør etter gamlebarnehagen hver dag. (Han byttet egentlig for å komme sammen med de han begynner i klasse med) Vi dro på besøk i gamle barnehagen her i forrige uke, og han knakk sammen. Han var helt knust. Da vi dro sa han at han ville gå der hele tiden.

De voksne i gamle barnehagen har kjent han fra han var under året, du ser at de er glad i han og han elsker de. Mens de i den nye barnehagen er mer arbeidere i barnehagen. Om dere skjønner hva jeg mener. De er super flinke med barna, men jeg ser ikke det forholdet som de hadde med hverandre i gamle barnehagen.

Han har søskenbarnet sitt i den nye, de kjenner hverandre godt. Så lekekompiser skal det ikke stå på.

Da jeg spurte lillegutt hvorfor han ville bytte tilbake til gammel barnehage svarte han:

På grunn av hjertet mitt....

Hva ville dere gjort? Ville dere tatt han tilbake til den gamle? Klart jeg ser fordelen med å gå i barnehage med de han skal gå i klasse med, men da igjen kommer fetteren hans til å være der samtidig.

Syntes dette er vanskelig. Og jeg skjønner de av dere som mener at det blir ustabilt for barnet. Men jeg har så klart forhørt meg litt her og der... Og det er så delte meninger. De i gamlebarnehagen mente han bare kunne søkes over igjen. Mens venninnene mine er delte i meningene. Familien min mener han burde bli der han er nå, faren til barnet sier det er ok å bytte.

Noen Meninger?

Syns du skal gi beng i hva familien mener, og i alle fall venninnene dine! Det er ditt barns hverdag det gjelder, og dersom du skal spørre noen til råds, er de ansatte i den gamle barnehagen dem jeg ville ha spurt. Og om du og faren er enige, ser jeg ikke problemet. Barnet har sagt sitt, og overganger og forandringer blir det nok av etterhvert. Ser ingen motforestillinger mot å la det siste året i bhg være AKKURAT slik som barnet ønsker - de er bare 5 år, og burde ha det litt luksuriøst.

Skrevet

Jeg har jo så klart lyst til det.

Og jeg vet han vil det, og jeg vet de voksne i gamle håper å få han tilbake.

Tusen takk for alle råd. Føler meg litt mindre vinglette når jeg ser at dere ville gjort det samme.

Skrevet

Bytt tilbake:) Datteren min begynte på skole der hun bare kjente ei annen, ingen fra barnehagen hennes der. Gikk to dager så kjente hun de fleste... Og din gutt vil jo få flere bekjente via andre kanaler enn barnehagen. Vi lot vår jenta starte på SFO når den åpna to uker før skolestart slik at hun fikk en myk overgang fra barnehage til skole. Det tror jeg var veldig bra og jeg anbefaler dere å gjøre det også:)

Skrevet

Snakket med leder i ny barnehage nå. Hun mente han burde bli. At det så ut som han trivdes og hadde det greit.

Følte meg som den teite mora som ikke skjønte noe liksom.

Gjest overlord
Skrevet

Ei jente jeg kjenner godt har det vanskelig nå i første klasse fordi de andre jentene kjenner hverandre så godt fra før da de har gått i samme barnehage. Hun er et sosialt barn som alltid har hatt mange venner, men finner ikke helt sin plass nå. Regner med det vil gå seg til etterhvert, men moren hennes sier hun angrer på at hun ikke byttet barnehage.

Dersom han ser ut til å ha det greit der han er nå ville jeg latt han gå der. Ville heller ikke snakket så mye om gamle barnehagen eller dratt på besøk der, men snakket positivt om nye barnehagen og kanskje invitert noen av de nye lekekameratene hjem til dere.

Skrevet

Jeg er enig. Absolutt. Jeg tenker likevel at han begynner i på skolen med 3-4 han kjenner. En av de er jo fetteren som han omgås mye med. Og der må alle barna bli kjent med de voksne. I barnehagen har de voksne og barna allerede ett forhold.

Min 12 åring hadde ingen problem med oppstart i en skole hun ikke kjente noen. Som sagt kunne en ikke velge barnehage på den tiden. :o)

Men jeg ser hva du tenker, og det var nettopp derfor jeg bytta i utgangspunktet.

Skrevet

Lytt til hjertet ditt, og ta hjertet hans på alvor!

Bytt.

Skrevet

Min 8-åring begynte på skolen i fjor og kjente ingen. derimot kjente de i klassen hverandre pga bhg. Han sliter ennå med å finne sin plass. Har ikke fått noen skikkelige venner.

Jeg ser følelsene inni her, men jeg hadde ikke byttet. Som andre over sier her, det blir mye forandringer ved skolestart, det gjør det hele enklere om han kommer sammen med andre han tross alt er vant til, sselvom det ikke er fra den gamle bhg.

Overgangen til skole er mer enn nye venner. Nye rutiner, nye voksne uten all tiden til omsorg og kos som voksne i bhg har, krav, forventninger. Synes du skal ha is i magen litt til og ikke dra å besøke den gamle bhg igjen, det blir å rippe opp i minnene.

Anonym poster: 6dda4f301ddfa7beba58fc906a74649a

Skrevet

Ja.. Jeg har ikke helt ro på meg da jeg drar fra han der... Merkelig nok.

Skrevet

Men husk at han kjenner noen i klassen da. Han kommer ikke som ny. Pluss at vi stadig er på skolen pga. søsteren når hun har avslutninger o.l. Så han er jo kjent med skolen. Kanskje mer enn andre siden han har en såpass stor søster.

Skrevet

Men husk at han kjenner noen i klassen da. Han kommer ikke som ny. Pluss at vi stadig er på skolen pga. søsteren når hun har avslutninger o.l. Så han er jo kjent med skolen. Kanskje mer enn andre siden han har en såpass stor søster.

Slik var det her også, med eldre bror, det hjalp ikke når han skulle i ilden selv. De blir veldig små den dagen det er første skoledag altså, utrolig mye nytt.

Skrevet

hm... ja. Men han kjente ingen i klassa fra før? Min Kjenner 3-4 ganske godt. Og har sett alle de andre i barnehagen nå. Så han vet jo hvem de er..

Skrevet

Nei, han kjente ingen, kun flere i 2 klasse.

Skrevet

Har fått svar fra kommunen. Han har fått 100% plass i gammel barnehage. Nå har jeg få dager på å ta avgjørelsen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...