Gå til innhold

Utfylling av skjema "søknad om foreldrepenger" -hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

" Den som søker om foreldrepenger, fører her opp sitt/sine arbeidsforhold i løpet av de siste ti månedene før datoen for uttaket av foreldrepenger. I tillegg oppgir du siste utbetalte beløp før permisjonen starter (Kryss av for

uke, 14 dagers eller månedsutbetaling):"

1. Det står "fra dato" "til dato". Skal man bare fylle inn de siste ti mnd før man selv skal i permisjon eller skal man fylle inn hele tidsrommet som arbeidsforholdet har vart?

2.Hvordan kan man oppgi "siste utbetalte beløp før permisjonen starter" når man skal søke flere uker i forveien før man skal i permisjon? Skal man skrive siste utbetalte beløp før man søker?

3. Hvordan fører man inn et arbeidsforhold der man f.eks. har jobbet som ringevikar, skal man skrive 0 % på stillingsprosent?

4. Hva hvis man har en 50 % stilling, men tar mange ekstravakter slik at stillingprosenten i praksis er mye større, hvordan skal dette føres inn?

Håper på hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Hmm.. jeg skrev iallefall ikke ned noe kronebeløp på søknaden. Det spiller vel ærlig talt ikke noen rolle hva du skriver ned på stillingprosent, fordi Nav får alle tallene fra arbeidsgiveren din uansett.

Men gjør som jeg gjorde da jeg trengte hjelp til utfylling, ring Nav! Snakket med en veldig hyggelig dame som guidet meg gjennom punkt for punkt samtidig som jeg fylte ut skjemaet.

Skrevet

takk for svar ! :)

syns det hele er vanskelig og merkelig formulerte spørsmål..

Noen som vet hva "søknadsfristen" er?

Skrevet

Ca 6 uker før permisjonsstart. Tror det står øverst på søknadsskjemaet.

Skrevet

Her er min tolkning:

1. Hele arbeidsforholdet

2. Har du så ulik lønn fra mnd til mnd? Jeg ville tatt den siste mnd pr. den dagen du søker. Så skriver du i merknadsfeltet at du har ulik lønn, og kanskje hva snittet har vært de siste mnd.

3. Jeg tror du skriver 0%, og så kommentar i merknadsfeltet om at du har vært rigevikar, og hvor mange prosent du har jobbet f.eks de siste 3 mnd.

4. Igjen: merknadsfeltet! Evt. eget ark hvis det blir fullt.

Men jeg tror de innhenter inntektsopplysninger fra arbeidsgiver uansett, så tviler på at det er så nøye...

Skrevet

Jeg tok gjennomsnitt på lønn og stillingsprosent. Det gikk igjennom her.

Skrevet

Nav får inntektsopplysninger fra arbeidsgivere, så det er ikke avgjørende akkurat hva det står der. Punktet har vel mer til hensikt å si om du er i arbeid eller mottar dagpenger/aap eller lignende i opptjeningstiden som er de siste 10 mnd.

Anonym poster: 697fc8035f0dceb0a6d1ae4da71e82bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...