Gå til innhold

Kan dette være noe annet enn prolaps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et stort prolaps i 2010/2011. Ute av drift i 4 mnd. Ble tilslutt bra igjen av fysoiterapibehandling. Etter ei natt der jeg har stått i bøyd stilling 3 ganger i timen for å hjelpe 3-åring med omgangssyken, så har jeg fått akutte ryggsmerter slik at jeg nesten ikke kan gå (bena svikter) og heller ikke sitte. Ligger på magen og har vondt. 500 mg ibux tablettene som jeg har igjen siden sist virker ikke nok til at smertene gir seg.

Er det bare å innse at dette er en ny omgang med prolaps? Eller kan det være noe annet siden det ble utløst av en spesiell hendelse?

Smertene er akkurat like de jeg hadde da jeg hadde prolaps.

Anonym poster: aee1db942e48d91e596aa3ff82b5dbbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

If it walks like a duck, talk like a duck, then it`s probably a duck.....

Anonym poster: 120ef946bcb2e7e33a19c10d56dfbe1e

Skrevet

Kom deg til behandling, kan hende du trenger hardere skyts enn fysio for å fikse det. Snakk i det minste med noen som behandler slike ting.

Skrevet

En kiropraktor eller naprapat vil antagelig kunne svare deg på det.

Kan være en akutt låsning, "hekseskudd" eller noe annet også, men det vet de ikke før de kjenner på deg.

Anonym poster: a5878597e540762c111ffc881fb4463d

Skrevet

Huff, føler med deg. Det kan jo selvsagt være muskulært, men jeg hadde kommet meg til kiropraktor fort som fy.

Har du prøvd å ligge med ryggen på ispose? 10 min*3 ila en time, med pause imellom. Det hjalp litt på min prolaps.

Skrevet

Jeg fikk lignende ryggsmerter, med sviktende ben, stråling nedover benet og vondt i høyre hofte for noen år siden. Ble diagnotisert med prolaps, satt på en real coctail av medisiner, fysikalsk behandling og sykmeldt i et halvt år. For et halvår siden skjedde det samme igjen, og jeg var da 10uker gravid. Orket ikke gå til legen, men fant ut at jeg skulle prøve kiropraktor (mest fordi jeg hadde så sykt vondt og kiropraktoren holdt til 10meter unna mens legekontoret var 35min unna). Smertene og alt var identisk som sist, så jeg antok det var ny prolaps.. Men kiropraktoren fant etter en rask undersøkelse ut at det var bekkenlåsning, ryggsøylen hadde kilt seg mot bekkenet og låste dermed og høyre hofte og irriterte alle muskler og sener. To minutter etterpå hadde kiro knekt opp låsningen og jeg var fullstendig smertefri og kunne belaste bena fullt igjen. Etter seks vedlikeholdsbehandlinger er jeg så frisk som aldri før i rygg og hofter, og har nå snart gått hele graviditeten uten problemer med rygg eller hofter, så mitt råd er å få en alternativ vurdering

Anonym poster: 8f2a75a291e333885e41b9820791e400

Skrevet

Takk for svar! Må vel først komme med til lege for å få rekvisisjon på fysioterapi. Det trenger man vel uansett om man går til en privat eller en med driftsavtale? Regner med jeg må gå til en privat da det sikkert er lang ventetid. Ønsker ikke gå til kiropraktor da jeg ikke har god erfaring med det fra tidligere (fått plagene raskt tilbake).

Men jeg kommer meg ikke til lege i morgen. Kan vel få sykemelding og rekvisisjon over telefon når jeg forklarer situasjonen og jeg har hatt det samme tidliger? Har byttet lege siden sist og han kjenner meg ikke. Tror dere han krever at jeg kommer til time? Og hvordan skal jeg i såfall greie det når jeg ikke greier å gå over stuegulvet uten å grine?

Anonym poster: 6f4929ad294b1ec994a10fc05584503d

Skrevet

Huff, føler med deg. Det kan jo selvsagt være muskulært, men jeg hadde kommet meg til kiropraktor fort som fy.

Har du prøvd å ligge med ryggen på ispose? 10 min*3 ila en time, med pause imellom. Det hjalp litt på min prolaps.

Nei, orker ikke slik jeg har det nå. Skal prøve i morgen om jeg har litt mindre smerter. Nå har jeg så vondt og fryser så fælt.

Skrevet

Takk for svar! Må vel først komme med til lege for å få rekvisisjon på fysioterapi. Det trenger man vel uansett om man går til en privat eller en med driftsavtale? Regner med jeg må gå til en privat da det sikkert er lang ventetid. Ønsker ikke gå til kiropraktor da jeg ikke har god erfaring med det fra tidligere (fått plagene raskt tilbake).

Men jeg kommer meg ikke til lege i morgen. Kan vel få sykemelding og rekvisisjon over telefon når jeg forklarer situasjonen og jeg har hatt det samme tidliger? Har byttet lege siden sist og han kjenner meg ikke. Tror dere han krever at jeg kommer til time? Og hvordan skal jeg i såfall greie det når jeg ikke greier å gå over stuegulvet uten å grine?

Legen har ikke lov å skrive ut sykemelding uten å undersøke deg først så jeg regner absolutt med at han vil du skal komme.

Anbefaler naprapat, de er kjempeflinke og jobber på en måte midt mellom fysioterapeutene og kiropraktorene.

Anonym poster: a5878597e540762c111ffc881fb4463d

Skrevet

Du trenger ikke henvisning fra lege om du går til manuellterapeut eller fysio uten drifstilskudd, kun om du skal til fysioterapeut med driftstilskudd.

Hilsen fysioterapeut

Anonym poster: 5550ca4fd735dc523268c797c8fb86a9

Skrevet

Det kan være lumbago. Da går det ihvertfall litt fortere over iom at det er muskulært. Håp, håp :-)

Skrevet

Jeg kunne ikke stå oppreist med lumbago, måtte ta på korsett(!) for å kunne stå. Jeg krabbet ned trappen inn i taxi og krabbet inn til kiropraktor... He he

Skrevet

Dette skjedde meg for noen mnd siden, var da 17 uker gravid. Har aldri hatt prolaps før heller altså. Men greide ikke sitte eller gå, mannen måtte løfte meg på do de første dagene. Hadde da så vondt at det svimla for meg, greide ikke belaste bein eller rompa. Kom meg ikke til legen, fikk sykemelding over tlf. Trodde det var en prolaps, men viste seg at det var en bekkenlåsning med en hevelse i ryggen, hadde også låsninger i ryggen. Dette kan minne om prolapssmerter. Uansett bør du til fysio og eller kiropraktor som kan kjenne på deg. Legen min hadde ikke peiling, sa jeg bare skulle komme meg i bevegelse. Holdt på å klikke i tlf, kjefta han huden full for å si det sånn. Greide nesten ikke bevege meg første dagen. Uansett, masse lykke til!

Anonym poster: d8dc94cc1fbdc6d7c3ac9d92d10bb7c9

Skrevet

Tenkte han kunne gi meg rekvisisjon og en sykemelding for noen dager. Så kan jeg få en time om en 3-4 dager når jeg forhåpentligvis er i stand til å komme meg dit.

Sist jeg hadde prolaps var det iallefall slik at jeg greide å gå mer normalt når de mest akutte smertene avtok etter et par dager, men så fikk jeg vanvittig vondt ved overbelastning. Dersom jeg lå hele dagen og bare var i aktivitet innenfor husets fire vegger et par timer hver ettermiddag, ja så gikk det sotrt sett greit.

Kanskje jeg skulle prøvd naprapat..

Skrevet

Jeg er forresten ikke gravid og har aldri vært plaget med bekkenet hverken under graviditetene mine eller etterpå, så er rimelig sikker på det ikke er det.

Hva er egentlig lumbago?

Skrevet

Jeg anbefaler deg¨å oppsøke akuttmotaket i morgen. På den måten kan du få rask hjelp og MR av ryggen din. Du sier at bena dine svikter- det er alarmerende. Hvis du har en skade i ryggen din som krever operasjon, er odsen bedre at disse skadene blir bra og ikke permanente, om du får rask hjelp. Kan du stå på tærne dine med begge bena? har du droppfot? Dette er obs obs tegn.. med tanke på din tidligere historikk med prolaps, anbefaler jeg deg å oppsøke hjelp i morgen... Det kan også være smertebetinget at bena svikter, men det er bedre å fp dette undersøkt så raskt som mulig.

Hilsen sykepleier som jobber med ryggskader slik som prolaps.

Lykke til

Anonym poster: 2f8aec2739022625ce63946a66db2df3

Skrevet

Kan nok være prolaps. Men legen min sa til meg at prolaps som går utover følighet i beiuna, ofte ender med opprasjon. Trodde en stund jeg hadde det og, men så trodde han det var noe annet, helt til rønken viste at det kun var slitasje..... Og jeg har samme type smerter som du nevner, itillegg blir jeg "lammet" i beina. Eneste som hjelper for meg er, smertestillende og å kjøle ned med ispose eller frosne grønnsaker.

Ta deg en tur til lege eller kiropraktor eller begge deler.

Uansett. God bedring til deg.

Skrevet

Jeg er forresten ikke gravid og har aldri vært plaget med bekkenet hverken under graviditetene mine eller etterpå, så er rimelig sikker på det ikke er det.

Hva er egentlig lumbago?

lumbago er mer en fellesbetegnelse på generelle ryggplager som man ikke kan finne en årsak til..... Egentlig ikke en egen diagnose. Ikke alvorlig. (fått dette forklart av legen min)

Lumbago eller hekseskudd er en diagnose og samlebetegnelse på uspesifikke korsryggsmerter og inkluderer mange tilstander som har til felles at de gir smerter i lumbalcolumna, (korsryggen).

I de fleste tilfeller er det vanskelig å si nøyaktig hvor smertene sitter.

Lumbago er en akutt innsettende smertetilstand som ofte blir bra av seg selv innen få dager. Likevel kan den i sjeldnere tilfelle ha flere ukers varighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...