Gå til innhold

Andre som har blitt behandlet for b12 mangel under graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte fikk dere injeksjoner?

Legen min er så usikker så har bare fått en i mnd i 2 mnd nå... Mangelen ble oppdaget fordi jeg kom til legen og var UTSLITT, å stå opp om morgenen var vanskelig og å kle seg var et stort tiltak. Merker at inj. gjør at jeg får litt overskudd igjen etter ca 4 dager og varer i litt over en uke men så synker det drastisk. Blir så sliten at jeg blir sittende og grine av og til fordi jeg er så sliten og syntes det er så fælt å ha det slik. Klarer ingenting ihverdagen annet enn å få i meg litt mat og minimalt med selvpleie. Syntes legen tar litt lett på det og jeg har mast om å få flere inj men han vil ikke at jeg skal få det, uten å begrunne det.

Anonym poster: 8660c6f57ae0b3477da6638c40a7e6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk b12 sprøyter under forrige graviditet. Mener å huske at dry var 5 totalt, de tre første fikk jeg med en ukes mellomrom og de to siste med noen flere ukers nellomrom. Det ble oppdaget da jeg holdt på å besvime på vei til jobb. Sprøytenarkomane hjalp meg. Jeg var samtidig sykemeldt i 2 uker så jeg kunne sove og slappe av.

Anonym poster: da72a54ca70a53e9542a25b27bd33a72

Skrevet

Det kommer jo an på B12-nivået, ikke om man er gravid.

Jeg tar injeksjoner hver tredje måned nå, men har heller ingen prekær mangel.

Anonym poster: 6566ccad60f0d875c520d487cb2d6996

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

De oppdaget det ikke før mot slutten av min graviditet, og da var det kun 8 dager igjen til ks. Så fikk tre sprøyter på en uke.

Skrevet

Jeg fikk b12 sprøyter under forrige graviditet. Mener å huske at dry var 5 totalt, de tre første fikk jeg med en ukes mellomrom og de to siste med noen flere ukers nellomrom. Det ble oppdaget da jeg holdt på å besvime på vei til jobb. Sprøytenarkomane hjalp meg. Jeg var samtidig sykemeldt i 2 uker så jeg kunne sove og slappe av.

Ha ha ha elsker når iphaden retter ord for meg! Mente selvfølgelig ikke at sprøytenarkomane hjalp meg! Ler så jeg griner her.

Skrevet

Hvor mye b12 du skal ha kommer an på nivået i kroppen din, og hva det holder seg på.

Jeg har hatt b12-mangel lenge (flere år) og har sammen med legen funnet ut at jeg må fortsette med injeksjoner hver 3. måned i all tid sikkert... Da mangelen ble oppdaget ved blodprøver fikk jeg en sprøyte hver uke i flere uker. Da det stabiliserte seg på et høyt nivå ved hjelp av sprøytene tok jeg de sjeldnere, og det fungerte fint. Prøvde da å gå over på tabletter istedenfor injeksjoner, men det endte helt katastrofalt. Kroppen klarte ikke ta opp tablettene, og så på blodprøvene at nivået igjen var langt under der det skulle være. Så på'n igjen med ukentlige sprøyter før vi nå har funnet ut at intervaller på 2-3 mnd passer bra.

Veldig langt svar, men få legen din til å ta hyppige blodprøver nå i starten, så ser dere hva nivået holder seg på og hvor ofte du bør ta injeksjoner. Husk at kosthold har masse å si for energinivå i tillegg til b12-mangel!

Er forresten også gravid nå, og vært ekstremt sliten, men blodprøvene viser at b12 har holdt seg stabilt, så er nok mye hormoner nå i tillegg;-)

Anonym poster: 6568ad8edced71c52c9ef0187c46c4e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...