Gå til innhold

Klesvaskmaraton

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg på dagens 5. maskin med klær. Vaske litt hver dag funker visst dårlig når man ikke er hjemme mellom 7-22 hver dag en uke. Skippertak er greie å ha til tider

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...og der minte du meg på at jeg har en ferdig maskin som venter på å bli hengt opp....

Prøver å ta en maskin annen hver dag, da flyter det ikke over, men jeg ser heller aldri bunnen. Tror jeg aldri har sett en bunn på en skittentøykurv før....

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Vaskemaskinen vår streiket rett før jul.

Så en gang i uke tar vi med oss skittentøy til sit vaskerom og vasker en5-8 maskinner i en smell.

Blir mye og brette da. Håper du enten har tørketrommel eller tørkeloft når du vasker så mye på en gang

Skrevet

Sier det samme. Har bare blitt 3 maskiner i helga her, men hadde nettopp et raid på vasking av babytøy, vogntrekk, lammeskinn og det hele i uka som var. Der ble det endel maskiner iom at det ene skulle vaskes sånn og det andre slik.

Her har jeg etterhvert satt mannen til bretting av sengetøy og håndklær, jeg blir jo helt gåen etterpå.

Skrevet

Har ikke tørketrommel, men tørkeskap. Pluss noen stativer som jeg må sette opp litt her og litt der. Tørkeskapet går kontinuerlig på slike dager som denne, men det tørker ikke like kjapt som i en tørketrommel. Ønsker meg tørketrommel!!!!

Skrevet

Vaskedag i morgen, 6 maskiner som må til pers. Lykke er tørkerom og tørketrommel.

Skrevet

Vask nr 7 er klar når jeg har spist ferdig, så da gjenstår det bare å henge opp den og brette sammen alt som er tørt

Gjest sug lut
Skrevet

Vask nr 7 er klar når jeg har spist ferdig, så da gjenstår det bare å henge opp den og brette sammen alt som er tørt

Du er en helt. Jeg har også jevnlig sånne maratonøkter, og synes egt det går rimelig bra når jeg først er i gang og har kapitulert overfor det faktum at nå er det noen timer stafett med sortering, fylling, tømming, opphenging, nedtaking, bretting - helt greit helt til alt er bretta og sortert i hauger... men der er det en eller annen stopp, det er så drivende kjedelig å rydde vekk i skapene og skuffene...
Skrevet

Du er en helt. Jeg har også jevnlig sånne maratonøkter, og synes egt det går rimelig bra når jeg først er i gang og har kapitulert overfor det faktum at nå er det noen timer stafett med sortering, fylling, tømming, opphenging, nedtaking, bretting - helt greit helt til alt er bretta og sortert i hauger... men der er det en eller annen stopp, det er så drivende kjedelig å rydde vekk i skapene og skuffene...

Der er jeg helt enig med deg. Når klærne er ferdig brettet skulle jeg ønske de vandret på plass i skap og skuffer av seg selv

Skrevet

Haha, det er som å lese om meg. Og siden kjøkkenet er det største rommet i huset (genial plantegning), og dessuten det varmeste, skjer gjerne tørkingen der, med påfølgende stabler av rent tøy på kjøkkenbordet, og en grinete mor som plutselig ikke har plass til å dekke på til middag. Skjønner egentlig ikke hvorfor den enkleste jobben, å bære stablene opp og sette de i skapet, skal være det verste.

Kanskje fordi bevisene for at man har vært flink forsvinner, og ingen kommer til å merke noe til alt arbeidet man tross alt har lagt ned i rene sokker, truser og bukser som venter tålmodige og rene iskapet.

Gjest andersine
Skrevet

Idag har vi vasket... hmm... mørkt, ull og 2 x 60 grader. Imorgen blir det lys, rød, ull, teppe og skinn - lillemannen har spydd i et døgn, så det går allverdens håndklær, tepper, sengetøy og pysjer. Huff.

Vanligvis har vi vel rundt 5 maskiner i uken på to voksne og en baby på 16 mnd.

Skrevet

For dere som lurer på hvordan en tom skittentøydunk ser ut, så er synet veldig tilfredstillende. Det faktum at resten av skittentøyet ligger klart i bunker på gulvet nede på vaskerommet og dermed er jeg ikke ferdig med all klesvask, gjør det ikke noe med den tilfredstillende følelsen jeg sitter med nå.

Skrevet

Jeg har en mann som sørger for all klesvask, det er jammen en fin greie! Eldstegutten bretter sine egne klær og rydder dem unna, vi andre tre rydder inn haugene selv. Eller hun på 5 gjør det ikke helt selv, men det øves.

Skrevet

Jeg har en mann som sørger for all klesvask, det er jammen en fin greie! Eldstegutten bretter sine egne klær og rydder dem unna, vi andre tre rydder inn haugene selv. Eller hun på 5 gjør det ikke helt selv, men det øves.

Jeg gleder meg til mine barn blir større og rydder klærne sine helt selv. Mannen kan ikke vaske tøy, for da vet jeg ikke hva jeg ender opp med, så han får heller gjøre andre ting i huset

Skrevet

En fin plastboks til hver med navnet på gjør sorteringen enkel. Storeguttens klær havner altså helt usortert i hans boks, 5-åringen og 7-åringen sorterer sokker og legger dem sammen og bretter sine egne truser. Det går an å se for seg at klærne forsvinner nesten av seg selv etter hvert. Det er mye bedre å vaske og henge opp enn å legge sammen og legge bort!

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg hører deg, iiiik, men har en som ikke ville gidde å rydde inn, eller lete i boksen uten å hive alt ut, og deretter ikke gidde å hive det inn igjen, slik at det blandet seg med det som var skittentøy (som selvsagt ligger strødd på gulv, ved siden av beholderen det skulle vært i), og dermed skjer det jeg blir gretnest for av alt: at når vedkommende setter ut skittentøyet sitt (som er forutsetning for at jeg vasker det) så finnes det også rene ting oppi der som bare har blitt blanda med det brukte. Da sparer jeg meg heller å måtte sjekke om det faktisk er skittent, evt sparer meg å vaske rene klær, og legger inn sjøl i hyllene... da havner også ting i hver sin hylle og jeg slipper påstander om at man ikke har NOEN rene sokker bare fordi de er gjemt under div annet.

Oppdragelse er oppskrytt.

Skrevet

Det skjønner jeg, sug lut. Og dessverre er det ikke totalt ukjent her heller. Det er noen ganger at det rene ikke kommer seg inn i skapet, det blir bare liggende i boksen.

Skrevet

Jeg ga fullstendig faen i klesvasken i går kveld og siden jeg har fullstendig allergi for surt tøy så står maskinen å går i dag og.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Junior på 4 syns det er råmorsomt å finne like sokker fortest, men ikke pappa sine for det er sånne svarte som er nesten like, men ikke så like at vi kan sette de sammen helt uvirkårlig.

Note to self - kjøp 20 par like svarte sokker til han neste bursdag og kast resten.

Har forøvrig funnet ut at sokkeparring, boxerbretting og sånt som tar tid siden det er så mange av dem gjøres best foran tv'en. Egentlig ganske mye som kan gjøres best foran tv'en..

Jeg ordner klesvasken i og med mannen ikke helt skjønner prinsippene om å rette ut alle skrukker og bretter før han henger opp og heller ikke henger opp med det tykkeste ytterst. Dog han klager på min gulvvask, så da var det enkelt med den fordelingen i huset :)

Skrevet
. Jeg ordner klesvasken i og med mannen ikke helt skjønner prinsippene om å rette ut alle skrukker og bretter før han henger opp og heller ikke henger opp med det tykkeste ytterst. Dog han klager på min gulvvask, så da var det enkelt med den fordelingen i huset :)

Har vi samme mann??

Skrevet
. Jeg ordner klesvasken i og med mannen ikke helt skjønner prinsippene om å rette ut alle skrukker og bretter før han henger opp og heller ikke henger opp med det tykkeste ytterst. Dog han klager på min gulvvask, så da var det enkelt med den fordelingen i huset :)

Har vi samme mann??

Haha samme her! Men jeg smyger meg heller i kulissene i ettertid og ordner litt på klesstativet ;)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Ah så han er ikke alene om å ikke skjønne bretter og skrukker? Han sliter også litt med det å sette inn nyvaskede og tørkede saker fra oppvaskbenken; råstolt over å ha vasket opp en kjele eller to + tømt maskinen, men det som står der, nei det ser vi bare ikke. Selektiv syn må være fint.

Det skal sies at før vi fikk tørketrommel (bestilte det til nyhuset før alt annet) så var jeg litt småpirkete på oppheng av klær.

Men når du må ha tørkestativet i stua, så er trikset å få ting tørt -fort.

Og sokkeparring er kjedelig, men oppheng av sokker på tørkestativ inngår i samme kategori som å se maling tørke. Så for å lette jobben etterpå, så hang jeg opp sokkeparrene sammen - dvs når jeg tok de ned, så var det bare et svop og et svip så hang de sammen igjen. Pluss jeg hang mannens boxere for seg og slikt. Finfint system i mine øyne - crazy laundry lady kanskje for andre :)

Skrevet
. Så for å lette jobben etterpå, så hang jeg opp sokkeparrene sammen - dvs når jeg tok de ned, så var det bare et svop og et svip så hang de sammen igjen. Pluss jeg hang mannens boxere for seg og slikt. Finfint system i mine øyne - crazy laundry lady kanskje for andre :)

....ser ikke noe galt i dette

Skrevet

Ah så han er ikke alene om å ikke skjønne bretter og skrukker? Han sliter også litt med det å sette inn nyvaskede og tørkede saker fra oppvaskbenken; råstolt over å ha vasket opp en kjele eller to + tømt maskinen, men det som står der, nei det ser vi bare ikke. Selektiv syn må være fint.

Det skal sies at før vi fikk tørketrommel (bestilte det til nyhuset før alt annet) så var jeg litt småpirkete på oppheng av klær.

Men når du må ha tørkestativet i stua, så er trikset å få ting tørt -fort.

Og sokkeparring er kjedelig, men oppheng av sokker på tørkestativ inngår i samme kategori som å se maling tørke. Så for å lette jobben etterpå, så hang jeg opp sokkeparrene sammen - dvs når jeg tok de ned, så var det bare et svop og et svip så hang de sammen igjen. Pluss jeg hang mannens boxere for seg og slikt. Finfint system i mine øyne - crazy laundry lady kanskje for andre :)

Å ja system må det være. Ved å henge opp sokkene i par vet jeg hele tiden hvor den andre er og,som du sier, det er bare å sveipe de ned. Prøvde en periode å balle sammen sokkene i skittentøyet, men etter noen episoder hvor de ble feiltatt for å være rene fant jeg ut at det bare var å glemme.

Ellers har det meste sin faste plass på tørkestativet, og jeg kjenner det klør litt etter å ordne når andre har hengt opp. Haha.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Så godt å komme blant medmennesker :) jeg måtte gi etter for den kløen et par ganger Mama Foodie - jeg fikk helt noia når jeg så hvordan mannen hadde hengt opp ting.

Særlig fordi jeg visste at de klærne ikke hadde en date med strykejernet etterpå. Jeg stryker ikke med mindre jeg absolutt må altså. Det får være grenser for hva som er gøy å gjøre foran tv'n.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...