Gå til innhold

Er jeg egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gitt beskjed til samboeren min at barnet vårt ikke skal ligge over hos sivgermor før han har fylt 1år,Grunnen er at de røyker inne,de går ut når vi kommer,eller sitter på kjøkkenet med døra lukket,men merker at jeg fikk sikkelig pusteproblemer når jeg lå over etter julaften,for det sitter i alt,så lenge de røyker inne ellers, og hvis jeg får pusteproblemer,kommer vel han lille og få det og? Så derfor har jeg sagt at det skjer ikke at han ligger over der. Samboeren sa ikke så mye på det,men svigermoren min mente jeg var ego,hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør vel være greit vel. Jeg hadde kommet til å sagt det samme, men fortsatt når han har blitt 1 år også. Det sitter i huset og alt der inne når de røyker inne til vanlig. Da er det ikke godt nok at man røyker ute når dere er der på besøk. Dette får de bare finne seg i. Hvis de er interessert i ha barnet på overnatting/besøk får de heller tenke seg om å slutte med å røyke inne. Selv om de slutter i dag, sitter det jo i alt der inne enda en lang stund. Dette er deres valg i så fall. Du har din fulle rett til å bestemme over ditt barn :-)

Skrevet

Ego?, man er vel ikke ego om man vil barnets beste vel?

Jeg hadde ikke sent babyen min avgårde til et hus som stinket røyk og der et til daglig blir røykt inne.

Nei vet du hva, de som røyker inne er etter min mening ego.

Ja det er hennes hus og alt det der, men da får hun ta et valg da ;) SÅ får vi se hva som er viktgist,,,,røyk eller barnebarn.

Skrevet

Jeg hadde ikke latt ungen min sove over hos noen som røyker inne. Det sier jeg som er eks røyker, har ikke røkt siden jeg fikk mitt første barn. Du er ikke ego som ønsker det beste for barnet deres! ;)

Skrevet (endret)

Takk for svar :). Godt og høre at jeg ikke er helt på jordet her. Ja ungen går helt klart først :). Nei bør vel kanskje la være og la han overnatte hvis de forsatt røyker inne når han er rundt året,de snakker om og slutte så får se om de får det til :) prøvd før uten og lykkes

Endret av FebruarPrins2013
Skrevet

Jeg har astma! Mamma røyket da hun gikk gravid ( andre tider ) Og både mamma og pappa har røyket inne i alle år. Vet ikke om dette er grunnen men tok ingen sjanser da mini ble født. Pappa sluttet å røyke dagen han kom og mamma går ut for å røyke. De har også malt hele huset nettopp fordi jeg sa at mini ikke fikk sove der !!!

Sikkert mange som er uenige med meg her men astma'n jeg sliter meg er helt grusom og jeg vil ikke ta sjansen på at sønnen min skal oppleve det samme. Når man også vet at det er helseskadelig. + at det lukter jo dritt av klær og hår og alt som er etter et besøk.

Kanksje litt lettere å si ifra til sine egne enn til svigers. Men jeg syns ikke du er egoistisk. Det er det bare røykere som syns !!

Skrevet

Jenny :Takk for svar :). Ja Astma er helt forferdelig hadde barneastma så gikk over når jeg var 16,men er noe herk. Jeg forstår godt at du ikke lar gutten din være der da,så bra pappan din klarte og slutte med røyken og at de malte.

Ja er nok litt annderles og si fra til svigers i forhold til dine egene,mine røyker heldigvis ikke lengre, mamma sluttet med engang ho fant ho var med meg.

Skrevet

Be de å gjøre som foreldrene til Jenny over her gjorde da de fikk beskjed om at barnebarnet ikke fikk overnatte i innerøykerers hus! Det står det respekt av! :) :) .

Skrevet

Ja jeg burde vel manne meg opp og gjøre det, ja er veldig sterkt gjort,men samtidlig er det hennes foreldre,dette er svigers,så synes det er litt vanskelig,selvom jeg er helt enig med deg og jenny :)

Skrevet

Ja skal snakke med han om det,vi får si det sammen:) han er ganske stille av seg,så er ikke sikkert han tør det alene.

Skrevet

Men hva sier mannen din ? Er det ikke litt lettere for deg om han tar den fighten ?

Skrevet

Men hva sier mannen din ? Er det ikke litt lettere for deg om han tar den fighten ?

Så det andre innlegget nå ! hehe

Skrevet

Min mor har slutta røyke inne..Jeg sa at hun rett å slett ikke fikk passe han om det var røyka der..Nå røyker hu ute :)

Og har hun tatt seg en røyk inne når vi kommer på besøk så snur vi i døra..Jeg vil ikke at han skal få i seg dette..

Skrevet

Her har jeg sagt ifra at lillegutt kommer ikke på besøk hos svigermor grunnen at de røyker som noen piper. Så om de skal passe på ham, så blir det hjemme hos oss, og begge to får gå ut å røyke. Unødvendig å utsette barna sine for det når det kan unngås. Jeg takler ikke å være i leiligheten deres lengre, fordi det oser av røyk. Når du går inn så går du på en vegg med røyk, og dette vil jeg ikke ha ungen min i!

Så nei, syns ikke det er noe egoistisk, for du tenker på barnet, og ikke på deg selv!

• 4 uker senere...
Skrevet

Du er absolutt ikke ego.Mine besteforeldre røyker som noen svamper og jeg syntes det rett og slett var forferdelig å være der da jeg var liten,så jeg setter ikke mine bein med min straks 1,5 åring og ihvertfall ikke mageboeren når hun er ute.

Skrevet

Det er svigermora di som er ego.

• 2 uker senere...
Skrevet

Synes du er tøff og ansvarsfull!

• 1 måned senere...
Skrevet

Nei, du er ikke egoistisk.

Du viser hensyn og masse ansvar.

Også tenker du på barnets beste! ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

Du er IKKE egoistisk i det hele tatt! Du tar hensyn til barnets beste. Her kommer nok guttungen aldri til å overnatte hos det ene oldeparet sitt ettersom at der er det røykt inne i over tjue år, og han i tillegg har astma. Synd, selvsagt. Men det er til det beste for gutten noe både vi og de vet :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hadde aldri noensinne latt barnet mitt sove der, ikke før han var 18!

Skrevet

Det hadde ikke skjedd, ikke når ungen er fem år heller. Må jo si at det er svigermoren din som virker litt ego på det der da. Vil hun seriøst utsette barnebarnet sitt for passiv røyking? Og i tillegg kaller deg for ego fordi du prøvver å verne om barnet ditt.

Svigerforeldrene mine røker inne, lufter ut litt + røyker ute når vi er der med barnet vårt på to år. Vi er der kun en time eller to om gangen når det ikke er vær til å være ute. Og aldri i verden om barnet skulle måtte sove der.

Hva sier mannen din da?

Skrevet

Du er ikke egoistisk!:) En god mamma er det du er, forkastelig med barn og røyk så enkelt er det. Svigermor røyker også, og ungen min får ikke være der;) Jeg her selv asma og vet hva det innebærer å ha pustevansker. Ikke noe jeg unner ungen for å si det sånn. Heldivis er kjæresten min enig;)

• 3 uker senere...
Skrevet

Skal si folk er hysteriske for røyken...!

Her sitter jeg som ikkerøyker og røykehater og synes dette er drøyt.

Jeg har selv sagt tidligere når jeg bodde i 2mannsbolig, at når de skulle selge under oss, at om de røyker så selger jeg og flytter fordi jeg hater røykelukt! Men å ikke kunne på besøk til besteforeldre fordi de røyker synes til og med jeg blir drøyt...

Her er sjelden guttene mine hos bestemor som røyker, men av andre grunner. Hadde hun ville hatt de mer på besøk, hadde hun selvsagt fått det! Men med en selvfølge at de røyker inne under besøket. Jeg kan ikke kreve at besteforeldre og oldeforeldre må slutte å røyke (selv om det ville vært det beste). Jeg synes ikke jeg kan kreve at de skal slutte med det de har drevet med i 40 år..

Blir alltid mye klesvask og vask av både oss og ungene etter besøk, da jeg ikke klarer røykelukten, men det har jeg lært å leve med. Lillegutt på 10 mnd har enda ikke sovet hos bestemor, men er planlagt nå om 1 mnds tid da vi trenger barnevakt en natt..

Så HI Jeg skjønner frustrasjonen din. Men synes man kan møtes litt på halvveien.. Dvs, ikke overnatting i røyken når de er veldig små. Men ville ikke latt vær å gå på besøk..

Og dere andre, blir jeg vel slaktet av nå, men jeg har hvertfall funnet MIN gylne middelvei oppi dette, en som både meg,ungene og besteforeldre og oldeforeldre kan leve med..

Skrevet

Du er ikkje ego, det er ditt barn og su bestemmer.,,

Men eg vil påpeke at selvom det lukter røyk, så oser d ikkje røyk av veggene ;) oh hvis de går ut når dere er der, så skal der ikkje være noe grunn til pusteproblemer :) med mindre man da reagerer så sterkt på lukten at man blir kvalm o.l.

Men igjen, du bestemmer selv over ditt barn, og hvis du vil være ekstra forsiktig så må du få lov til det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...