Gå til innhold

Hva skjer om man oppdager avvik ved ordinær ul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Abortgrensen er jo uke 12. Ordinær ul er mellom uke 17-20. Hvis man oppdager feil hos fosteret på ordinær ul, hva gjør man da? Man får vel ikke abort så sent uansett? Hva slags feil han man se i uke 18 som man ikke kan se i uke 12?

Vet jo at mange tar ul i uke 11-13 for å se etter downs. Tenker at de må jo være forferdelig å oppdage på ordinær ul at fosteret har store avvik, og så må man bære frem et barn som kommer til å ha et dårlig liv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke om abort vet jeg,men er vel uke 16 som er det seneste. jeg fikk det i uke 18,men det var pga min helse.

Skrevet

Om det er noe veldig alvorlig som f.eks ikke er forenelig med liv, kan du få innvilget senabort. Evt kan de kaskje se om det er noe med fosteret som man kan gjøre noe med mens det er i magen eller rett etter fødsel.

Skrevet

Da min svigerinne var på ord.ul så oppdaget de store avvik. Dette var i uke 19-20. Hun valgte og avbryte sv.skapet og måtte føde jenta ut vaginalt.

Anonym poster: 69c0790ea33fcd53c40c2662000518f2

Skrevet

Jeg kommer til å ta doutest (tidlig UL og blodprøve) for å slippe å komme i situasjonen hvor avvik først avdekkes ved ordinær UL.

Hva jeg/vi gjør om vi finner avvik vet jeg ikke, men ønsker ikke å komme i en situasjon hvor jeg må ta abort svært sent.

Har satt noen epiduraler på kvinner som må føde vaginalt ved sen aborter, og de kvinnene ser ut til å ha det ufattelig tøft.

Anonym poster: 278af8f64bfcedd83167bfb9ebd6ffc1

Skrevet

Men kan man se alle avvik på tidlig ul da? Hvis man kan det så skjønner jeg ikke hvorfor de har satt ordinær ul såpass mye senere?

Skrevet

Det er lettere å finne avvik på ordinær UL, men dyktige gynekologer kan se svært mye på tidlig UL. Bakgrunnen for at en ikke har tidlig UL i Norge er et politisk ønske om å forhindre "et sorterings samfunn". Det finnes ikke vektige medisinske argumenter mot tidlig UL, gjerne i tillegg til ordinær UL.

Her kan du lese litt mer om UL i svangerskap:

http://www.uptodate....ctedTitle=3~150

A review of studies that determined the detection rate of fetal anomalies after first and second trimester ultrasound screening found first trimester median sensitivity was 52 percent (range 16 to 84 percent) and second trimester median sensitivity was 83 percent (range 47 to 100 percent).

First trimester — Based upon the discussion above, routine early ultrasound is beneficial in an unselected population because of better estimation of gestational age resulting in significantly reduced frequency of labor induction for postterm pregnancy and use of tocolysis for suspected preterm labor.

In addition, first trimester ultrasound examination can lead to earlier detection of clinically unsuspected fetal malformations (including aneuploidies) and earlier detection of multiple pregnancy. These effects have not been shown to improve ultimate fetal outcome, although studies have lacked power to assess for secondary outcomes. Improvements in technology, increasing experience, and refinements in visualization should make the detection of anomalies in the first trimester more efficient at a time when termination of pregnancy is possible and private.

Second trimester — If one screening ultrasound examination is performed, the optimal timing is at 18 to 20 weeks of gestation [

43].

The large number of trials addressing ultrasound screening in the second trimester of pregnancy primarily focused upon detection of anomalies. The value (ie, utility) that individual patients place on birth, or avoidance of birth, of a child with an unsuspected anomaly needs to be incorporated into any cost-benefit equation of this issue, but is not routinely assessed. The Eurofetus trial likely approaches the most accurate sensitivity rates for ultrasound in the detection of anomalies (approximately 50 to 70 percent).

Overall, these data suggest that it is both ethical and cost-effective to offer routine screening in the second trimester for detection of fetal anomalies and that the ultrasound examination should be carried out by experienced and thorough practitioners. The examination should be performed at a gestational age that allows for good visualization of anatomy, and thus will have a high yield for anomalies. At the same time, it should be done at a gestational age that is early enough to allow completion of prenatal diagnostic procedures (eg, fetal karyotype, additional imaging studies) while legal termination of pregnancy is possible, if desired. As discussed above, this is at 18 to 20 weeks of gestation.

Ultrasound in the second trimester is also effective when used to establish EDD.

Anonym poster: 278af8f64bfcedd83167bfb9ebd6ffc1

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi var på tidlig UL i uke 11+6 fikk da vite at alt var fint, da vi kom på UL uke 18+9 fikk vi vite at det var alvorlige avvik. Vi kunne da søke om å avslutte svangerskapet siden det var så alvorlig. Svangerskapet ble avsluttet 31 Januar 2012 = uke 20+5. Du kan senest få abort uke 21+6 fikk vi beskjed om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...