Gå til innhold

Smokkeslutt ved 2-års alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som nettopp har fylt to år, som er veldig glad i smokken. Vi har "regler" for smokkebruken, men likevel er det mye sutring og masing etter smokken, og i noen situasjoner gir vi også etter. Derfor kunne jeg egentlig tenkt meg at hun slutter helt med smokken.

Er det noen som har erfaring med smokkeslutt for såpass små barn? Hun er for liten til å forstå en forklaring på smokkeslutt. Er det alt for vanskelig å slutte med smokken ved denne alderen? Hun sover også fremdeles på dagen, har noen erfaringer med hvordan dagsoving uten smokk blir- blir det umulig?

Anonym poster: bdff9ef23de2c2ad802b6a8a608e9167

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 og halvt er en fin alder, de trenger streng tatt ikke sutt lengre.

Gjest Skofantomet
Skrevet

Så lenge smokken bare blir brukt ved soving og evt trøst så ser jeg ikke problemet enda :)

Skrevet

Jenta mi sluttet med smokk på dagtid da hun var 10 mnd, for da begynte hun i barnehagen. Hun fikk fortsatt bruke den om natten og da hun sov på dagtid. Hun sluttet vel på natten når hun var litt over 2 år. Da sendte vi smokkene til julenissen. Var aldri noe problem.

Skrevet

Det trenger de ikke når de er to heller, mam anbefaler faktisk ikke smokkebruk lengre enn til ved ammeslutt eller 2 år, det sto iallfall på pakningsvedlegget sist gang jeg sjekka. Har tenkt samme som deg da, at 2,5 er greit for da skjønner de mer. Men når hun er 2,5 til sommeren så kommer vi til å prøve med bleieslutt, så vil ikke ta for mye på en gang. Er jo ferie også, så mye som skjer da.

Skrevet
Så lenge smokken bare blir brukt ved soving og evt trøst så ser jeg ikke problemet enda :)

Det har blitt et problem her likeve, fordi det sutres om smokk "hele tiden" til tross for at vi kjører en noenlunde streng linje på smokkebruken. Men vanskelig når andre barn rundt (har ikke søsken) bruker smokk, besteforeldre maser om å få gi henne smokken, når det er ferie, man er på butikken, på besøk (og vil ikke påføre andre for mye uro), i bilen, i butikker, når hun er sliten osv osv. Blir i det hele tatt i overkant mye smokkebruk og i overkant mye smokkemas når smokken ikke brukes. Er smokken slutt, så er den HELT slutt. Det er det som er så kjekt med å slutte helt istedefor å føre noen strenge og noen slappe regler...

Skrevet

Oki :), tenkte at sønnen min ska slutte når han er 18mnd med Sutt på dagtid,men skal få det til han er 2 og halvt til soving,hvis han er veldig grinete eller syk.

Skrevet

Ei venninne av meg sluttet med smokk da hun var fylt to år. Resultatet ble en sutrete unge som var vanskelig å gjøre til lags i flere måneder etterpå. Snakk om å lage seg arbeid. Her får barnet smokk, og det skal h*n få til h*n blir tre år, for da forstår de SÅ mye mer. Smokk er ikke farlig, den gir dem mye trøst, glede og trygghet.

Anonym poster: b35d1c3a3370e313b02bd4789d70f8f2

Skrevet

Ei venninne av meg sluttet med smokk da hun var fylt to år. Resultatet ble en sutrete unge som var vanskelig å gjøre til lags i flere måneder etterpå. Snakk om å lage seg arbeid. Her får barnet smokk, og det skal h*n få til h*n blir tre år, for da forstår de SÅ mye mer. Smokk er ikke farlig, den gir dem mye trøst, glede og trygghet.

Anonym poster: b35d1c3a3370e313b02bd4789d70f8f2

Skrevet

Gutten vår sluttet med smokk når han var 2 år og 1 mnd. Vi tok det etter ferien slik at det var vanlige rutiner ellers rundt han. Vi hadde regler rundt bruken før dette og det var stort sett kun i bil og når han sov, likevel opplevde vi en del sutring etter den som du sier. Vi sluttet brått og etter to, tre dager var det slutt på masingen, griningen. Han kunne senere spørre etter den men var innforstått med at de nå var borte.

Vi hadde sokkene liggende en fast plass, i en liten boks, erstattet de med gaver som den som hadde hentet smokkene hadde lagt igjen her. Den som hadde som jobb å hente sokkene var en bestemt figur som hadde god kjennskap til.

Angrer ikke og har ikke tro på at det blir enklere etter som de blir eldre.

Anonym poster: 55f6ee6255550c26292a82b7c165d830

Skrevet

Jeg hadde også mange bestemte meninger om ditt og datt før jeg i det hele tatt hadde egne barn og peiling på hvordan det virkelig er;) Jeg tror ikke det er noe vanskeligere å bare ha sutt når du skal sove, enn å slutte. Spørsmålet er hvor god du er til å gjennomføre det du bestemmer deg for. Være seg det ene eller det andre. Vi fant ut at vi ikke er "gode" på å være "harde" i sånne sammenhenger, så vi har bare bestemt oss for at vi aksepterer at det er som det er med smokk. Slutte gjør de uansett. Var knallhard med mine 2 første, og tror virkelig vi sluttet for tidlig. De andre 2 som foreløpig har sluttet, har sluttet mye senere, uten noe om og men. Vært helt klare for det selv. Så nå har vi 2 igjen, og kommer til å gjøre det samme der. De som har sluttet tidlig og de som har sluttet sent har akkurat like godt språk og like flotte tenner og tannstilling.

Skrevet

Min niese ga bort smokker sin 1 uke etter hun fylte to, hun var veldig trist samme kveld og det tok litt tid for og få henne i seng, og hun spurte etter den noen få dager etterpå men så var det glemt.. Det er noen harde dager uansett når man tar den tror jeg men prøv og forklar henne på en enkel måte hvorfor hun ikke lenger trenger smokk

Anonym poster: c23ec8631a1028f22abcf4f4d16ec023

Skrevet

Takk for innspill, og tar gjerne imot flere!

Skrevet

Her sliter vi og med å holde en streng linje. Men velger å drøye smokk slutt en stund til. Nå har han 3natt i åpen sprinkel seng. vil ikke ta smokken mens det fortsatt er utryggt. og til sommeren vil vi gå for bleie slutt, føler det blir for mye å ta smokken samtidig da også. Så blir vel å ta det fra neste høst vinter eller noe. Han blir 3år til høsten og forstår sikkert mer da. Tar det som det kommer. smokkeslutt blir det før eller siden uansett

Anonym poster: d89b49b9686471e369df55cfe073c40a

Skrevet

Min erfaring etter hele 3 år og 11 mndr med barn, er at enten så gjør man store endringer når barnet fremdeles er baby, eller så venter man til de er store nok til å kunne diskuteres med. Hos oss ble det bestemt at gutten skulle få bruke smokk en god stund, så lenge han bare brukte det til å sove. Dette har vi praktisert fra begynnelsen av, og vært veldig konsekvent selv om han av og til sutrert litt når han så barn som fikk ha smokk på dagtid. Hadde unntak for når han var syk eller flyturer.

Når han var 2-2,5 var han altfor trassig til å godta det, og vi valgte andre kamper enn denne. Men i høst, 3,5 år gammel, var det helt kurant å ha samtaler der vi snakket om ting som skulle endre seg nå som han ble stor, og etter et par prat om smokkeslutt sluttet vi bare med det og han ba aldri mer om den. Eneste "bivirkning" er at han er blitt mer knyttet til kosen sin.

Klart de trenger ikke smokk, men det er mye jeg ikke trenger som jeg liker å ha. Ville blitt rimelig etten uten iPaden...

Anonym poster: b8dd622f60fb1132861c574de3f55381

Skrevet

Ikke slutt med nattsmokken enda er mitt råd. Smokken ødelegger ikke tennene/tannstillingen før melketennene er borte. Smokken er en kos som gjør barn trygge. Det er det samme som en sutteklut etc. Smokk ved soving og sykdom er godt for barnet (og foreldrene)

Anonym poster: a46f55fae80f07344dd5b084d614eec0

Skrevet

Jeg hadde også mange bestemte meninger om ditt og datt før jeg i det hele tatt hadde egne barn og peiling på hvordan det virkelig er;) Jeg tror ikke det er noe vanskeligere å bare ha sutt når du skal sove, enn å slutte. Spørsmålet er hvor god du er til å gjennomføre det du bestemmer deg for. Være seg det ene eller det andre. Vi fant ut at vi ikke er "gode" på å være "harde" i sånne sammenhenger, så vi har bare bestemt oss for at vi aksepterer at det er som det er med smokk. Slutte gjør de uansett. Var knallhard med mine 2 første, og tror virkelig vi sluttet for tidlig. De andre 2 som foreløpig har sluttet, har sluttet mye senere, uten noe om og men. Vært helt klare for det selv. Så nå har vi 2 igjen, og kommer til å gjøre det samme der. De som har sluttet tidlig og de som har sluttet sent har akkurat like godt språk og like flotte tenner og tannstilling.

Jeg er enig i denne. La barna bli klare, det er ingenting som haster. Finnes viktigere "kamper" enn denne. Stor seng, bleiefri og så videre, ta smokken når det passer seg sånn.

Anonym poster: a46f55fae80f07344dd5b084d614eec0

Skrevet

Blir gal av alle skrivefeilene her! Av og til er det så mange at det er umulig å forstå hva dere mener. Skjerpings :( Er forresten enig med dere som sier at man skal vente til ungen forstår og er klar. Samme med bleieslutt :)

Skrevet

Når har dine barn sluttet med smokken?

Min datter er forøvrig 2,5 år nå, og bruker fremdeles smokk. Har ingen planer om å slutte i nærmeste framtid. Har mange mødre i familien (deriblant en mor til 5) som jeg ofte snakker med slike ting om, moren til 5 har to i barneskolealder nå som snakker helt utmerket. Tennene er fine og språket er det absolutt ingenting å si på.

Min datter har regler for smokkebruk. Hun kan bruke den når hun skal legge seg, på langturer med bil, og dersom hun skal si noe til meg må hun ta ut smokken. Synes det holder i massevis for nå, hun er fremdeles liten og elsker smokken sin, rett og slett. Ansiktet hennes lyser opp når hun får sutten sin, og har ikke tenkt å ta gleden fra henne enda.

Og når smokkeslutten tas vil en av gudforeldrene komme innom og snakke om smokkbruken. Altså at "store barn" ikke bruker smokk lenger (tøff tone, men på en måte som gjør at jenta føler seg selvsikker, litt vanskelig å forklare), og om samtalen går greit, så tar gudforelderen med seg smokken. Jenta mi er veldig oppmerksom, jeg tror hun tar det fort. Før dette vil jeg selvfølgelig snakke litt med henne om det selv, men vil ikke be henne slutte, eller si at vi nå slutter. Det skjer slik tradisjonen er i familien vår. Og det funker snabelbra hver eneste gang, men da må barnet være stort nok til å forstå selvfølgelig.

Anonym poster: a79105f1d2ff220a57da4ebbc69043d9

Skrevet

Hos oss er ikke smokken noe problem. Vi har rutiner på at smokken ligger igjen i senga om morgenen og ikke brukes annet enn ved søvn. Barnehagen har også smokker, men bruker de kun ved soving.

Det har egentlig gått av seg selv, og disse rutinene begynte ved ca 1,5års alder, da fikk vi inntrykk av at tiden var rett for å slutte med smokken på dagtid. Og det har aldri vært noe sutring etter den.

Men nattsmokken får være til behovet ikke er der lenger. Den er ikke til noe bry annet enn når den havner på gulvet om natta og jeg må opp og hente den.

Anonym poster: 1c5fb3fb0b2bbcc903b8feca48d8284b

Skrevet

Jeg syns dette er litt vanskelig, for min erfaring er at selv om du har kontroll på når smokken skal brukes så blir det mas og sutring etter den hele tiden rundt 2 år. Eldste var akkurat fylt 3 år da vi tok den, han snakket vi fornuftig med og den ble sendt avgårde i posten. Nr to tok vi den brått og brutalt fra, som straff 2,5 år gammel. Var redd jeg hadde traumatisert barnet, men det gikk helt fint. Yngste er nå akkurat 3 og vil ha smokken hele tiden. Jeg har lyst å ta den, men vet ikke helt hvordan. Syns det er en uting med smokk når de lærer seg å snakke. Har ikke kjøpt nye på månedsvis og håper de to vi har blir ødelagt og at det dermed hår over av seg selv...

Anonym poster: 6ea6d56ffa9d1317e0cfa43451c8ca1a

Skrevet

Jeg syns dette er litt vanskelig, for min erfaring er at selv om du har kontroll på når smokken skal brukes så blir det mas og sutring etter den hele tiden rundt 2 år. Eldste var akkurat fylt 3 år da vi tok den, han snakket vi fornuftig med og den ble sendt avgårde i posten. Nr to tok vi den brått og brutalt fra, som straff 2,5 år gammel. Var redd jeg hadde traumatisert barnet, men det gikk helt fint. Yngste er nå akkurat 3 og vil ha smokken hele tiden. Jeg har lyst å ta den, men vet ikke helt hvordan. Syns det er en uting med smokk når de lærer seg å snakke. Har ikke kjøpt nye på månedsvis og håper de to vi har blir ødelagt og at det dermed hår over av seg selv...

rettelse: yngste har akkurat fylt 2 år, ikke 3

Skrevet

Fra logoped er det anbefalt at smokk bruk ved to års alder, kun er ved soving og at ved tre års alderen skal den helt bort i forhold til språk! Smokk skader ikke tannstilling på så små barn, da melketennene felles senere, (sier noen tannleger, mens andre igjen sier motsatt) MEN bruk av smokk som fører til feil tannstilling på melketennene kan ha innvirkning på språket..

Og til valg av kamper; tror jeg heller ville valgt den kampen om smokken som kan skade språket til barnet mitt enn "stor seng" og bleieslutt..

Antageligvis vil heller ikke stor seng være utrygt helt frem til sommeren, ergo; mange måneder å bruke på smokk slutt.

Noen triks foreldre bruker som har funket er å gi smokkene til noen, eller at noen henter dem og legger igjen noe annet ( tannlegen tok dem, sendte dem til kaptein Sabeltann, smokkfeen var her å hentet dem osv osv. ) disse foreldrene har da vært konsekvente etterpå, er det slutt så er det helt slutt, ikke noen unntak ved sykdom, reise, bil osv.

Det vil variere hvor knyttet ulike barn er til smokken sin, kanskje en ide å finne noe som erstatter smokken slik at ikke "trøsten" forsvinner selv om smokken forsvinner.

Anonym poster: e7a0ff276534d0e499ca1c097257d642

Skrevet

Enig med denne. Skulle tro det var en konkurranse om å slutte tidligst mulig og med minst mulig mas fra ungene her på dib!

Slapp av, senk skuldrene og spill på lag med ungen din! Dersom det ikke er noe feil med tannstillingen er det ikke noe å stresse med.

Her får ungene være med å ta avgjørelsen når de er så store at de skjønner det selv (rundt 3 år, brukes kun om natta). Fin mestringsfølelse for ungene når de selv får avgjøre viktige ting i livet sitt! Ser ikke på smokkeslutt som noen "kamp" i det hele tatt. Det kan bli en fin læring for barna hvis vi spiller på lag med dem.

Anonym poster: 983ffaa212412a00ee0f0f87b88a16f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...