Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #76 Skrevet 14. januar 2013 HI her. Ungene ble idag kjørt til skolen, selv om det "bare"var -10 grader ute. Hønemor i dag altså. Minstemann er heldigvis grei å ha med å gjøre, sover godt tidlig på morran, og sover stort sett hele tida mens han blir tatt inn og ut av bilen, opp og ned i bilsete osv. Han våkna for 15 min siden, dvs han har sovet siden jeg stod opp kl 6 og satt han i bilsetet Ungene kommer til å gå når været tillater det, skoleveien er trygg, enkel, godt opplyst og går gjennom/ ved siden av flere boligfelt. Et stykke unna hovedvei/veldig trafikkert vei. Busstilbud skal sjekkes opp, men skolebuss får de ikke. Mener fremdeles det er forsvarlig å la dem gå 2.8 km til skolen, sålenge det ikke er for kaldt ute. De er jo to stk, men ville ikke latt dem gå alene uansett vær, da blir de kjørt uansett. Takk for alle innspill og meninger Anonym poster: bca5092ec3a6285cb73f88c3a7daa563
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2013 #77 Skrevet 14. januar 2013 Herregud, er var det mange dustekjerringer fra tettbygde strøk, både de som ivrer for mest mulig fysisk aktivitet og ikke ser problemet, og de som synes 3 km skoleveg er så langt at det grenser til barnemishandling! Dere skulle prøvd å bo skikkelig ute på landet, hele gjengen! Merker at jeg blir så provosert av alle tullesvarene her! For det første: Avstandskravet for rett til fri skoleskyss er 4 km, ikke 3 km som noen sa! For det andre: 3 km skoleveg er verken spesielt langt eller unormalt, med mindre man bor i en by da! Vi bor forholdsvis sentralt i bygda vår. Likevel har vi 3,9 km avstand til barnas skole. Og dermed ikke krav på skoleskyss på grunn av avstand. Jeg bruker selv ca 45 min på å gå den strekningen om sommeren(raskt, med barnevogn). Det er ikke gatelys, ikke fortau eller gang/sykkelveg, bare en smal, ujevn asfaltveg gjennom skogen og 80 km/t som fartsgrense. På vinteren må man gå i hjulsporene på grunn av høye brøytekanter og is på vegen. Hverken barn eller voksne går her frivillig på vinterstid, og det er i hvert fall ingen som sykler hvis de ikke har lyst til å dø ung! Heldigvis har vi og naboene likevel krav på gratis skoleskyss på grunn av farlig skoleveg. Det går egen skolebuss, eller skoletaxi til de som bor enda litt lenger unna. For det må dere være klar over også, bydamer: Det går faktisk nesten ikke rutebusser, tog eller noe som helst i noen som helst retninger når man kommer seg litt ut av byen! Fra oss går det buss tre ganger i døgnet; men ikke i retning skolen før skolestart! Skolekretsen vår favner et digert område, aner ikke hvor mange mil det er over, men det er mye! Skulle vi endt med samlivsbrudd ville vi slitt fælt med å finne et passende hus nær hverandre, blant de maks 4-5 husene som selges her i bygda årlig (hvorav flere kjøpes opp dyrt av byfolk som ønsker å bruke dem som feriebolig, foran nesa på bygdefamilier som ønsker å bo her! GRRR!). Og utrolig mange voksne har ikke mulighet til å GÅ til jobb, det skjønner dere visst heller ikke. Mannen min kjører 7 mil til jobb en vei -hver dag! De tre første milene er etter vegen som jeg nettopp beskrev. Det er fysisk umulig å sykle på vinterstid, og det går ingen busser. Å kjøre bil er eneste mulighet på denne strekningen. Hvor mange av dere som mener man har godt av å gå til jobb ville orket å først gå 3 mil og deretter tatt buss de siste 4 milene? Anonym poster: dff09f4216a2daf82044413bb70224d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå