Gå til innhold

tenåring som spiller og stjeler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger tatt min sønn i å stjele fra meg. Nå har det imidlertidig toppet seg. Han har nemlig brukt både visakortet mitt og personnummeret mitt til å handle på nett. Jeg er alene med barna og har ingen far i bildet som kan hjelpe meg meg grensesetting. Har forsøkt å snakke med sønnen min om dette, men det virker virkelig ikke som at han forstår alvorlighetsgraden i det han har gjort. Det er snakk om flere tusen kroner som han har handlet for ting til spill... Han spiller mye og jeg har vel i den senere tid kapitulert for husfredens skyld av hensyn til yngre søsken. Jeg har faktisk begynt å låse døra til rommet mitt om natta for å holde han unna lommeboka mi.

En av de tingene jeg lurer på er hvordan det er mulig at han kan gå på postkontoret og hente ut en pakke til flere tusen kroner i mitt navn uten noen form for fullmakt eller legitimasjon? Denne pakken har han bestilt på avbetaling slik at jeg nå har fått forbrukslån i mitt navn.

Er veldig fortvilet for jeg når ikke inn lenger. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å hindre at han kan fortsette å misbruke mine personopplysinger i fremtiden? Finnes det en måte å sperre mitt navn på?

Og er det noen steder jeg kan kontakte for å få hjelp til/med han?

Anonym poster: a7e813b616bc305a0e68f4d2939aad82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvis noen kunne poste et hint om dette emne på fellesforumet hadde jeg blitt glad :-)

Anonym poster: ae0de38bf493ea90004e8ebbc1955938

Skrevet

jeg mente skravlesiden...

Skrevet

Du må anmelde sønnen din til politiet, og søke hjelp hos bup, ppt, barnevern. Jo lengre du lar det gå jo mindre er sjansen for at du får hentet sønnen din inn igjen. Søk hjelp, og la alt han gjør få strenge konsekvenser!

Anonym poster: 511573a9a3ade609c1cacc4ba4f23661

Skrevet

Han har akkurat passert den kriminelle lavalderen, og de tingene han har gjort gjorde han rett før han fylte 15 så da går det vel ikke å anmelde han før han gjør noe mer... Men vurderer å kontakte de andre instansene du nevnte...

Skrevet

Du må anmelde sønnen din til politiet, og søke hjelp hos bup, ppt, barnevern. Jo lengre du lar det gå jo mindre er sjansen for at du får hentet sønnen din inn igjen. Søk hjelp, og la alt han gjør få strenge konsekvenser!

Skrevet

Hva slags konsekvenser er passende straff? Jeg har inndratt lommepenger, nektet han å spille, noe jeg har gitt opp for da krangler han bare masse med meg og småsøsken... å nekte han å gå ut med venner er det ikke noe poeng i for han fortrekker å være hjemme.

Skrevet

Alle spillene han har kjøpt for dine penger, tvinger du han til å selge, og gi deg pengene. Så setter dere opp en tilbakebetalingsplan for resten.

Jobber han? Hvis ikke, la han finne en helgejobb, om så gå med aviser på søndagene. La han lære at penger er et resultat av arbeid !

Skrevet

Du trenger hjelp for å snu dette vil jeg tro. Enten barnevernstjenesten eller BUP kan hjelpe deg.

Du gjør ting verre ved å først si at han ikke får spille og deretter ombestemme deg. Da lærer han at du ikke rår med ham. Følger han opp skole? Sover han på natta eller spiller han da også?

Skrevet

Du trenger hjelp for å snu dette vil jeg tro. Enten barnevernstjenesten eller BUP kan hjelpe deg.

Du gjør ting verre ved å først si at han ikke får spille og deretter ombestemme deg. Da lærer han at du ikke rår med ham. Følger han opp skole? Sover han på natta eller spiller han da også?

Han følger opp skolen og får faktisk bra karakterer til tross for noen snarveier med leksene. Han har lite fravær og sover på natta selv om han noen ganger kommer seg sent i seng i 23-tiden. Får bare positive tilbakemeldinger fra andre på han, at han er hyggelig og høflig osv, men her hjemme viser han andre sider. Er nok nødt til å bite i det sure eplet og kontakte barnevernet. Hvilke tiltak kan de iverksette? Bortsett fra å ta han ut av hjemmet?

Skrevet

Jeg leste om en gutt som hadde vært spilleavhengig fra 11 til ca 20 år. Han sa han ble deprimert av det, og fikk selvmordstanker. Kan søkes opp, NRK-artikkel.

Jeg har selv spurt en kjenning av meg som er 15, og jeg spurte om han virkelig ønsket å kaste bort ungdomstiden sin på spilling. Nei sa han, men han klarte ikke slutte selv. Og foreldrene maktet ikke ta opp kampen så de lot han fortsette. Han fortalte meg at det var litt deprimerende.

Han brukte aggressivitet ovenfor foreldrene. (Og stjeler.)

Noen ganger må man bare gjøre kort prosess og ta vekk det som innbyr til spillling. Sett bort maskina i en viss periode, han må avvendes. Så kan gutten din få livet tilbake, og dermed bli en del av familien igjen :)

Anonym poster: 66ade81505d816476e68e7a4ecf50306

Skrevet

Barnevernet kan hjelpa deg med grensesetting, og korleis gjennomføra dette på ein god måte. Dei kan og ordna med at guten får samtalar/oppfølging frå andre som kan snakka med han om det som er gjort og kva konsekvensar slikt har ute i samfunnet.

Han høyrest jo i grunn ut som ein fin gut, så det går nok bra!

Er det mogleg å ta kontakt med dei han har kjøpt spel frå og forklara situasjonen, evt posten der han har henta det? Kanskje det er mogleg å senda i retur om det ikkje er for lenge sidan?

Elles syns eg som det vert sagt her at du må stå i dette, uansett kor mykje krangling det vert av det. Og at han må betala tilbake med lommepengar/pengar han greier å tena. Kanskje må han bidra meir heime for å tjena desse pengane? Om du ikkje viser han konsekvensen, men gir deg når han bruker strategiar som krangling så tar han det ikkje på alvor og vinn situasjonen.

Dette er ikkje lett, men vil gagna både han og familien på sikt.

Lukke til!!

Anonym poster: 46eea73018a1cc01e827e692cda7e06e

Skrevet

Noen BUPer har tiltak for ungdom som er spilleavhengige, kanskje det ville være rette tiltak? Barnevernet har tiltak som innebærer foreldreveiledning, men de ungdommene som får de tiltakene har mer omfattende problemer enn sønnen din. Så lenge han følger opp skole og andre oppfatter ham som en grei gutt, så går dette bra. Hvordan er han i forhold til jevnaldrende da, har han hatt venner før spillingen overtok alt sosialt? Kunne han vært sammen med andre hvis han ønsket det selv?

Omsorgsovertakelse er ikke aktuelt for en gutt som din, ikke vær bekymret for det! Ring barneverntjenesten og beskriv problemene deres og hør hva som finnes i deres kommune eller område.

Skrevet

Kommet frem mye fornuftig her. Aldri gi konsekvenser du ikke kan gjennomføre, det ødelegger din autoritet.

Barnevernet tar ikke fra deg gutten pga spilling og stjeling. De støtter og hjelper. BUP gir samtaleterapi. Helt sikkert lurt at noen utenfra realitetsorienterer gutten.

Spilling og Internett har du kontroll på. Rask sammen pcer, ipader mm og be naboen oppbevare for dere inntil videre. Skru av nettet hjemme. Si at ingenting kommer tilbake før han har gjort opp for seg?

Mulig dette er vel drastisk. Men dette måtte vi gjøre på jobb (barnevernsinstitusjon), i samråd med psykolog. Spilleavhengighet er alvorlig...

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Sønnen min har mulighet til å være sammen med andre i virkeligheten og ikke bare gjennom spill, hvis han vil, men han velger bort sosial omgang i det virkelige liv til fordel for spilling... Skal ihvertfall kontakte en av de foreslåtte instanser og se hva de kan hjelpe til med. Føles litt vondt for man vil jo gjerne klare å oppdra barna selv...

Skrevet

Er det forresten noen som vet om det går ann å sperre for handel på nettet?

Skrevet

Bare et lite tips for å forhindre videre forbrukslån iallefall... Ta kontakt med de ulike kredittsjekkselskapene (lindorff o.l), og sørg for at de setter en sperre på personnummeret ditt, slik at du ikke får opprettet noen form for lån eller abonnementer uten å snakke med deg først. Og bytt ut alle kortene dine, i tilfelle han har linket dem opp mot ting på nettet. Ellers støtter jeg meg til mye av det andre over her:-)

I forhold til politiet ville jeg tatt kontakt med forebyggende der du bor. De kan kanskje inngå en form for ungdomskontrakt med han som de følger opp, uten at det blir noe strafferettslig ut av det. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...