CamillaJ Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Min manns far har vært sammen med en dame i gudvethvormange år. Etter at Sønn ble født har de uten forvarsel begynt å kalle henne for Mimmi. Hennes barnebarn kaller henne for det. Jeg klarer bare ikke å synes at det er greit at de bare tittelerer henne som det, uten at vi har begynt med det først. Føler det er litt frekt? Jeg vil at han skal bruke hennes vanlige navn, da Gubben min ikke akkurat har sett på henne som noe mer enn en pest og en plage i alle år. Sier man fra om sånt, er jeg vanskelig, eller hva? Synspunkter plis! Føler det jo ekkelt å si at vi ikke liker det.... Hjelp!
Plutselig_gravid Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Siden de allerede hadde vært sammen i mange år før deres barn ble født så er det vel ikke helt unaturlig med et besteforelder-kallenavn. På den ene siden er jo det flott at hun vil være "Mimmi" for sitt stebarnebarn. Det hadde jo vært ille hvis hun ikke lot barnet kalle henne det fordi det ikke var hennes biologiske barnebarn. (hvis du skjønner hva jeg mener). På den annen side så burde jo dere få være med å bestemme hva hun skal bli tiltalt som. Men jeg tenker at selv om gubben din har hatt et dårlig forhold til henne, så kan jo likevel barnet deres få et godt forhold til henne. Sånn ellers synes jeg slike ting skal komme naturlig fra barnets side. Er i mot å manipulere og rette på barna til å si pappa eller bestemor når det er naturlig for dem å omtale stepappa eller stebestemor ved navn. Endret 12. januar 2013 av Plutselig_gravid
Gjest yrild Skrevet 12. januar 2013 #3 Skrevet 12. januar 2013 Det ville jeg ikke lagt meg oppi. Flott at hun vil være Mimmi for ine barn eller..? At din mann har et dårlig forhold til henne behøver ikke å bety så mye for neste generasjons forhold til henne.
lowe+spire Skrevet 12. januar 2013 #4 Skrevet 12. januar 2013 JEg hadde ikke tatt det så tungt. Selv om din mann har et dårlig forhold til henne, så synes jeg ikke dere skal la det smitte over på barna! Min mor har aldri vært noe særlig begeistret for sine svigerforeldre (min farmor og farfar), det har hun også vist oss, noe som har resultert i at jeg ikke fikk lære mine besteforeldre og kjenne på mine premisser. Har aldri hatt noe nært forhold til dem. Men nå som jeg selv har fått barn så har jeg lyst til at min sønn skal lære sine oldeforeldre å kjenne. Og jeg har selv tatt opp kontakten med dem igjen og går der nå en gang i uka. Kjempe koselig mennesker er de! Jeg er nå litt bitter på min mor som lot sine følelser for sine svigerforeldre gå ut over oss barna og vårt forhold til besteforeldrene våre.
☆☆☆ Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 Ser du ikkje sjølv kor småleg du er i denne saka? Skadar det at ho er mimmi? Og bør det ikkje vere opp til ho kva ho ønskar å bli kalla?
CamillaJ Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2013 Jo, på en måte er det fint. Hun virker jo å ville ta del i livet hans. Men samtidig synes jeg det er ufint å gi henne en så personlig navn. Vet ikkke hvordan det er ellers der ute, og er mitt første barn. Men jeg tenkte på forhånd at det var vi som foreldre som bestemte det? Æsj så ekkel følelse over dettr:/ Smålig. Okey, da vet jeg det:) og nei, jeg så ikke det på forhånd, da det ofte er vanskelig å vite i så nye situasjoner.
☆☆☆ Skrevet 12. januar 2013 #7 Skrevet 12. januar 2013 Det er nok forskjellig praksis rundt om, men dei aller fleste eg kjenner lar folk velge "namna" sine sjølv.
mamma_til_gutt Skrevet 13. januar 2013 #8 Skrevet 13. januar 2013 Jeg er helt motsatt av deg. Hva folk kaller seg overfor barnet mitt har jeg ingenting med. Det er jo en relasjon mellom barnet mitt og en annen, og da er det best at de bestemmer hvordan det skal være. Om noen kaller seg mimmi, bestemor, tante etc, men gir f i barnet blir det noe helt annet, men så lenge vedkommende stiller opp hadde jeg bare vært glad og takknemlig!
CamillaJ Skrevet 13. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 13. januar 2013 Det er jeg enig i. Vi må vel bare legge vår avsky til side. Selv om hele greia gir meg kvalme. Tror det er siden barnebarna hennes kaller henne det. Det er liksom for personlig eller noe. Jaja...
sukker & salt Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Min manns far har vært sammen med en dame i gudvethvormange år. Etter at Sønn ble født har de uten forvarsel begynt å kalle henne for Mimmi. Hennes barnebarn kaller henne for det. Jeg klarer bare ikke å synes at det er greit at de bare tittelerer henne som det, uten at vi har begynt med det først. Føler det er litt frekt? Jeg vil at han skal bruke hennes vanlige navn, da Gubben min ikke akkurat har sett på henne som noe mer enn en pest og en plage i alle år. Sier man fra om sånt, er jeg vanskelig, eller hva? Synspunkter plis! Føler det jo ekkelt å si at vi ikke liker det.... Hjelp! Skjønte ikke helt hvem som har begynt å kalle henne Mimmi? Din svoger/deres barn antar jeg? Jeg syns dere har gjort en pussig prioritering. Farfar har vært samboer med en dame i mange år- ergo et stabilt forhold. Ditt barn vil vokse opp med henne som en av besteforeldre. Uavhengig om dere liker henne eller ikke. Hun har jo faktisk en plass i familien, men dere kan velge å distansere det ved å kalle henne "Berit" og gjøre et poeng ut av at hun ikke er en biologisk besteforelder. Min far giftet seg med ei ny etter jeg ble voksen. Barna kaller henne "besta" og det syns jeg er fint. Tenk- de er så heldige å ha 5 besteforeldre som er glad i seg! Hvis forholdet mellom mannen din og stemor er så elendig at de ikke har kontakt er jo ting anderledes. Men helt enig i som sagt over, dette er jo et forhold mellom barna deres og andre mennesker.
Giss Skrevet 14. januar 2013 #11 Skrevet 14. januar 2013 Jeg tror også at det er mest vanlig at folk selv velger hva de vil kalles. Her var mine foreldre klar fra starten på at de var Mormor og Morfar, mens mine svigerforeldrer meldte klart ut at de ville kalles Bestemor og Bestefar. Der hvor man kanskje må ta en snakk om det er jo hvis flere ønsker samme navn men ellers har jeg inntrykk av at folk selv har en mening om hva de vil kalles. Lykke til uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå