CamillaJ Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Min manns far har vært sammen med en dame i gudvethvormange år. Etter at Sønn ble født har de uten forvarsel begynt å kalle henne for Mimmi. Hennes barnebarn kaller henne for det. Jeg klarer bare ikke å synes at det er greit at de bare tittelerer henne som det, uten at vi har begynt med det først. Føler det er litt frekt? Jeg vil at han skal bruke hennes vanlige navn, da Gubben min ikke akkurat har sett på henne som noe mer enn en pest og en plage i alle år. Sier man fra om sånt, er jeg vanskelig, eller hva? Synspunkter plis! Føler det jo ekkelt å si at vi ikke liker det.... Hjelp!
Kjærepære Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 Om hun har vært inne i bildet i hele ungenes liv, er det vel kanskje litt rart å bare kalle henne ved navn? Selv om gubben ikke liker henne, gjør muligens ungene det, da.
CamillaJ Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2013 Sønn er 5 måneder og har truffet henne kanskje 10 ganger, så tror ikke han vet hvem hun er, eller on hun på sikt likes.
CamillaJ Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2013 Med "de" mener jeg forresten farfaren og kjæresten som kaller henne for mimmi.
skju Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 Vi kaller hun for mimmi men så er barna og vi veldig glad i henne da:)
Giss Skrevet 13. januar 2013 #7 Skrevet 13. januar 2013 Min svigermor er min manns stemor. De har et heller anstrengt forhold i perioder. Likevell kaller barna henne bestemor. I starten ønsket han at de skulle bruke navnet hennes for han følte at bestemortitlen "tilhørte" hans avdøde mor - men i virkeligheten og i praksis er hun deres bestemor og det er det hun blir kalt. - og på tross av hennes og min manns forhold elsker barna henne og gleder seg hver gang de skal se henne. Man skal passe på ikke å overføre problemer til neste generasjon. Og noe sånt som en bestemortittel er ikke en æresbevisning. Det kan være det men aller mest er det en praktisk tittel som forteller barna hvem i familien som hører sammen og at de er en del av familien. Jeg ville ha akseptert Mimmi-navnet. Det er ikke en offisiel tittel og indikerer ikke blodsbånn selvom det indikerer at hun er en del af familiekretsen - og det er hun jo uansett om dere har et nært forhold til henne. Man er ikke altid enige i sine foreldres valg av ny partner men man kan faktisk ikke gjøre annet enn å akseptere det.
Foccacia Skrevet 13. januar 2013 #8 Skrevet 13. januar 2013 Hos oss er alle besteforeldre unntatt en gift på nytt og har vært det i mange år. Synes det var litt vanskelig i begynnelsen siden det på en måte blir 7 av dem. Men ser nå litt an hva barna kaller dem, gutten på 2 snakker lite enda.
magica fra tryll Skrevet 13. januar 2013 #9 Skrevet 13. januar 2013 Synes kanskje dere skal tenke dere om før dere overfører din manns anstrengte forhold til henne til barna. Hun skal vel mest sannsynlig bli der.....
CamillaJ Skrevet 13. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 13. januar 2013 Ja vi får prøve å la vær med det. Vet ikke hvordan forhold farfar og kjæresten egentlig har. Hun flyttet ut i fjor sommer, og ingen av de svarer på om de enda er et par. Synd man ikke kommer over ens med alle her u livet.
Mammapudding Skrevet 13. januar 2013 #11 Skrevet 13. januar 2013 Det er jo dere som bestemmer hva hun skal kalles..om dere kallrr henne med navn så vil vel barnet også gjøre det når det begynner å snakke. Min samboers far fikk plutselig en ny samboer..og de prøvde seg på å kalle henne for tante. Men uten noe oppstyr har vi bare kalt henne ved navn og det gjør Leah også. Og Leah forguder henne selv om vi ikke kan fordra henne..bare man er nøye på å ikke snakke nedsettende om andre foran barna så kan de gjøre seg opp sin egen mening
LadyLuck & Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 her i hus har guttene nesten dobble sett med allt. mormor og moffen, bestafar of xx (min fars kones kallenavn), farmor og xx (farmorens samboer) og farfar....
CarmaCameleon Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Her vil vi nok kalle de biologiske besteforeldrene for morfar/farmor osv, og "ekstra-besteforeldrene" for besten og besta Syns det blir riktig for oss, men det hadde vel kanskje vært annerledes dersom min samboer ikke hadde likt steforeldrene sine, da ville det nok ha blitt mindre naturlig for oss å gjøre det slik. Hva med at dere selv bruker navnet hennes når dere er sammen, slik at det i alle fall viser hvor dere står ift. det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå