Gå til innhold

Hvordan fordele boet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå fra min mann, men vet ikke helt hvordan vi fordeler verdiene mest rettferdig. Vi har bodd sammen i 11 år, vært gift i 7,5 år. Han overtok gården til sine foreldre for noen år siden. Jeg har ikke skutt inn noe, men vært med å betale gjeld så lenge vi har vært sammen. Vi har ca 8-900.000 i gjeld, og eier da gård og gårdsredskap, to biler, snøscooter og campingvogn.

Har dere noen erfaring med slike ting? Jeg har ikke noe ønske om å grabbe til meg mer enn jeg skal ha heller...

Anonym poster: 4d024c37efc407e265f7f492246470cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Viss det er odel på garden er reglane klare, du får ikkje eit øre igjen for det du har bidratt med. Uten odel får du vel halvparten av verdistigninga sidan de vart gifte. Sjekk reglane på skatteetaten.

Endret av ★
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Vi har odelsgård, men det er jo ikke odel på biler og innbo, så det må vel kunne deles?

Skrevet (endret)

Dette lurer jeg også på. Vi har odelsgård, men det er jo ikke odel på biler og innbo, så det må vel kunne deles?

Det som ikkje står på garden delast etter vanlege reglar, meinar eg. Men også dette går det an å lese seg opp på på nettsidene til Det offentlege.. Endret av ★
Skrevet

Om du googler dette sier ekspertene at odelen ikke har noe å si for fordelingen av boet. Det er ekteskapsloven som styrer dette, og ikke odelsretten...

https://tjenestetorget.no/eksperthjelp/sporsmal/Deling-av-bo---skilsmisse/12300/

7.1 Partene skilles i live

Før vi går inn på hvordan odelseiendommen skal

fordeles når ektefeller eller samboere ikke lenger ønsker

å forsette samlivet, vil JURK bemerke følgende; En

odelsrett har ingen påvirkning på det økonomiske

oppgjøret ved samlivsbrudd. Det økonomiske oppgjøret

blir likt som der paret ikke har en odelseiendom

Klippet herfra: http://foreninger.uio.no/jurk/publikasjoner/brosjyrer/odel/odelsrett.pdf

Anonym poster: 5dc61f6235b4ebaa4ff5c4037f76cc4b

Skrevet

Om du googler dette sier ekspertene at odelen ikke har noe å si for fordelingen av boet. Det er ekteskapsloven som styrer dette, og ikke odelsretten...

https://tjenestetorget.no/eksperthjelp/sporsmal/Deling-av-bo---skilsmisse/12300/

7.1 Partene skilles i live

Før vi går inn på hvordan odelseiendommen skal

fordeles når ektefeller eller samboere ikke lenger ønsker

å forsette samlivet, vil JURK bemerke følgende; En

odelsrett har ingen påvirkning på det økonomiske

oppgjøret ved samlivsbrudd. Det økonomiske oppgjøret

blir likt som der paret ikke har en odelseiendom

Klippet herfra: http://foreninger.uio.no/jurk/publikasjoner/brosjyrer/odel/odelsrett.pdf

Anonym poster: 5dc61f6235b4ebaa4ff5c4037f76cc4b

Høyrest fornuftig ut. Er dette nye reglar? Kjenner nokre som seier dei står på bar bakke ved brudd sida alle verdiar ligg i ein gard mannen har odel på.
Skrevet

Tusen takk for linker, nå kan ihvertfall jeg lese meg opp litt:-)

Skrevet

Jeg skal gå fra min mann, men vet ikke helt hvordan vi fordeler verdiene mest rettferdig. Vi har bodd sammen i 11 år, vært gift i 7,5 år. Han overtok gården til sine foreldre for noen år siden. Jeg har ikke skutt inn noe, men vært med å betale gjeld så lenge vi har vært sammen. Vi har ca 8-900.000 i gjeld, og eier da gård og gårdsredskap, to biler, snøscooter og campingvogn.

Har dere noen erfaring med slike ting? Jeg har ikke noe ønske om å grabbe til meg mer enn jeg skal ha heller...

Dette gjelder når dere skilles i live og det ikke eksisterer ektepakt som viser til annen fordeling: Alt dere har ervervet dere mens dere var gift skal deles. Alt dere eide fra før og arv mottatt under ekteskapets gang, kan skjevdeles. Arven kan han ta med seg ut av ekteskapet. M.a.o: Hvor stor del av boligen var nedbetalt da han fikk den? Hvis 40% var det så vil det si at 60% av opprinnelig takst+ verdistigningen på hele boligen skal deles mellom dere begge.

Skrevet

Hvis du har bidratt med å betale ned resten av lånet altså.

Skrevet

Han fikk i forbindelse med overtakelsen forskudd på arv (500.000), og hadde ca 100.000 selv. Hogde skog for ca 300.000. Jeg hadde ingenting, men har betalt halvparten av alle utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...