Februargullet2013 Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Jeg tenkte at min kan bruke sutt hele tiden til han er 18mnd,og så går vi over på kun nattan, og så har jeg forhåpninger at han skal slutte med dem sommeren etter han har fylt 2 år, han har jo bursdag i Februar. Har ei venninne som har en sønn på 3 og halvt som bruker den hele tiden, det liker jeg ikke så godt og så klager de på at han ikke snakker,men for min del er det deres problem og jeg legger meg ikke oppi det.
*LP* Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 Min sønn på 19 mnd har kun sutt når han sover på dagen/ natten. Før hadde han det også når vi kjørte bil ol. men det har vi kutta ut. Vi har ikke helt bestemt oss for når han skal avvennes, må se på det til sommeren/ høsten.
Foccacia Skrevet 12. januar 2013 #3 Skrevet 12. januar 2013 Jeg tenker at når de nærmer seg to bør man kanskje begrense bruken litt, men vanskelig å vite hvorfor andre lar barna bruke den. Her er det kun smokk til sovetid, og ved sykdom får han bruke den mer. Men vil ikke ta den fra han ennå. Tenker litt sånn at folk får bestemme selv, men synes også det er litt rart når 3-4 åringer går rundt med smokk.
Februargullet2013 Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. januar 2013 Takk for svar . Ja ser ikke nøvendigheten at de skal gå rundt med sutt når de har blitt 18mnd,hvis de ikke er syke eller sover selvsagt . Jeg synes 2 og halvt er passe og slutte helt med sutt,men kanskje han blir sånn som meg, ville ikke ha sutt etter jeg var 1 år. Nei at 3-4 åringer flyr med sutt hele tiden,er streng tatt helt Unødvendig både med tanke på språk og tenner,men som dere sier Folk må få bestemme det helt selv hva du ønsker for sitt barn.
Giss Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 Jeg har altid tenkt at sut kun er ved behov. Når det blir en sånn ting som bare sitter i munnen på barnet konstant så undrer jeg meg litt. En ting er helt små babyer med stort suttebehov men når de blir litt større og starter med mos osv og krabber rundt hele dagen og reiser seg så er de jo ut over det stadie i mine øyne. Vi har brukt sutten bare ved innsoving og som trøst stort sett hele veien og for oss har det fungert bra. Ingen av dem har hatt smokk med seg når de startet barnehage for da gadd de ikke sånt lengre. Men det var deres valg. Hadde de gitt uttryk for at de ville ha den når de skulle sove hadde de selvfølgelig fått den men vi så ingen grunn til å kjempe for at de skulle bruke den når de ikke selv var interessert lengre. Jeg mener ikke at vår måte å gjøre det på er den eneste rette men jeg tror det er viktig å ha i bakhodet at alle barn er forskjellige på dette punktet også. Enkelte barn elsker smokken sin, andre gidder den ikke. Hvis jeg var deg ville jeg se det litt an og vente med å sette tidsbegrensninger på det ene og det andre til du ser hva netop dit barn har behov for.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. januar 2013 #6 Skrevet 12. januar 2013 Det der er ikke så lett å planlegge. Men jeg synes det er en uting å venne dem til at de kan gå rundt med sutten hele dagen. Jenta mi har bare brukt den når hun skulle sove og når hun har vært syk. Etterhvert bare om natta, og klare regler om at sutten ligger i sengen. Så fases bruken ut etterhvert.
Bare blåbær Skrevet 12. januar 2013 #7 Skrevet 12. januar 2013 Min sønn bruker sutt og koseklut på natta. Så lenge han bare bruker den i senga, så bryr jeg meg ikke så veldig med det. Han koser seg veldig med smokken, og jeg vil ikke ta ifra han den kosen/ tryggheten på leeeeeenge. Men han får ikke lov til å bruke den på dagtid. Der er vi strenge, og han vet det. Han er 3 år.
Februargullet2013 Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2013 Takk for svar Veldig greit og høre hva folk sier
Zora-okt10+jun13 Skrevet 12. januar 2013 #9 Skrevet 12. januar 2013 Min har alltid kun brukt smokk om natten. Mer enn det synes jeg ikke er nödvendig.
Februargullet2013 Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2013 Nei alle føler jo forskjellig der ,men har bestemt at ungen min skal få sutt så mye han vil til han blir 18 mnd,og så kutte ut på dagen,og kun brukes når han er syk og Sover, og sutten skal bort når han er 2 og halvt
Plutselig_gravid Skrevet 12. januar 2013 #11 Skrevet 12. januar 2013 Hadde selv store planer for når smokk skulle brukes og når det var på tide å slutte med den. Mine unger skulle aldri i livet bruke smokken så mye lenger utover 2 år. Vel..Vi begynte bra .Nr 1 brukte smokk kun ved dagsoving og om natten (bortsett fra de første ukene når sugebehovet var som verst). Da han var 2,5 år sluttet han helt med smokk uten problemer. Helt ok for han Nr 2....Smokk til alle døgnets tider, men ikke offentlig etter hun fylte 3 år. Hun blir nå 4 år i april og har akkurat sluttet. Og det var en flere mnd lang prosess....Totalt avhengig. Til hennes (og vårt) forsvar ble hun storesøster da hun var 2 år. Til en ganske krevende liten søster som aldri har likt å sove noe særlig. Så smokkene er tilgjengelig over alt og jeg har rett og slett nedprioritert smokkeprinsippene mine. Nr 3 Tiden vil vise når hun slutter med smokken
Februargullet2013 Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 12. januar 2013 Spennende . Ja så klart må vel ta hensyn til han lille også,er jo ikke sikkert han er klar når jeg vil at han skal gi seg,men krysser fingrene for det
Frufluffy Skrevet 13. januar 2013 #13 Skrevet 13. januar 2013 (endret) Nr to har brukt smokker og jeg kapitulerte helt da hun ble fullstendig avhengig. Sluttet med smokker da hun fylte 4. Da var hun forberedt og tok kampen selv. Sta på godt og vondt jenta mi. Nr 3 tror jeg at jeg ikke innfører smokk med så slipper jeg det der Endret 13. januar 2013 av Fiolfiol
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 13. januar 2013 #14 Skrevet 13. januar 2013 Jeg har avvent to barn med smokk, og det er veldig forskjellig fra barn til barn. Noen slipper lettere enn andre! Men når jeg ser store barn gå med smokk på butikken, reagerer jeg! På samme måte som når jeg ser 4 åringer sitte i vogn når de kan gå selv. Nummer to hos meg var helt avhengig av smokken, men fikk etter hvert bare bruke den når hun skulle sove. Ble hun helt umulig, fikk hun lov til å ta seg en "pause" på rommet med smokken. Sluttet helt litt før hun ble 3 år. Men det var ikke lett! Hun ble storesøster da hun var 2,5 år, så da var det ikke aktuelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå