Gå til innhold

Dere som har bygd eget hus

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Hva er dere fornøyd med og hva skulle dere ønske var annerledes/angrer dere på?

Tips og råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Dytter litt. Er det ingen husbyggere her da?

Skrevet

Jeg er fornøyd med størrelsen, utseende og planløsningene. Skulle ønske jeg kunne hatt skittenstøysjakt og kjøkkenet rett ved siden av inngangen til garasjen. Nå føler jeg at det er litt langt å bære matvarene fra bilen til kjøkkenet. Men dette lot seg ikke gjøre med mindre vi ofret noe som var viktigere. Innvendig begynner det å bli litt utdatert, huset er ca. 7 år gammelt. Så er litt misfornøyd med at det ikke føles nytt lengre.

Elementer jeg setter pris på er:

- induksjonsplatetopp

- vannbåren varme

- granittplater på kjøkken og bad (praktisk)

- mye skapplass

- stort vaskerom med god plass til å tørke og legge sammen tøy

- mange vinduer som gir mye lys

- vegghengte toalett

- garasje knyttet sammen med huset

- stor terasse

- flere utganger til hagen i hovedetasjen

- stort kjøleskap/hjørne

- misfornøyd med skråtakene på loftet, men slik blir det på den typen hus

- liker ikke sentralstøvsugeren, irriterer meg på de lange slangene som skal oppbevares. Skulle ønske det fantes et bedre alternativ

Jeg skulle ønske hagen var ferdig når vi flyttet inn. Var ikke så veldig koselig utendørs de første årene. Dessuten var det veldig upraktisk å anlegge gress med barn som hele tiden ville oppholde seg på den nysådde plenen.

Skrevet (endret)

Jeg digger sentralstøvsuger!! Så smak og behag ;)

Vi heller dra på en slange enn å dra på en drog av en klump som bråker og støver ;)

Jeg digger:

skittentøy sjakta.

Kjølehjørne.

Matboden.

Badet på soverommet.

Alle har hvert sitt soverom.

Loftstua.

Dør til vaskerommet.

Klesskapene til barna på vaskerommet og eget walkincloset innenfor badet oppe til oss.

Store åpne vinduer.

Senger i kneveggen der det går.

Eget rom til barnas klær innenfor gangen.

Induksjons topp.

Vannbåren varme.

Badekar må en ha.

Sjult anlegg til mannens stereoanlegg (rør i vegg)

Kommer ikke på mer i farta.

Er ikke så fornøyd med:

Å ha blitt overtalt til å ta kobla vinduer. Har masse smårutete vinduer å vaske :o

Bruk god tid på å planlegge kjøkkenet, jeg har forandret 3 ganger. (Heldigvis kun kutte ut noe, så det ble ikke dyrt, kun arbeid)

Endret av Turtelduen
Skrevet

Er glad jeg har brukt Heltre overalt og ikke billige løsninger. Her ville MDF dører vært sparket i stykker og det samme med gips vegger. De flyr på og sparker ball over alt til tider ;)

Der vi lissom har spart har vi allerede gjort endringer... ;)

Skrevet

Er mest fornøyd med

- å ha "master bedrom" med eget bad og garderoberom, men garderoberommet skulle vært større

- at det er to fulle etasjer, ikke skråvegger

- store vinduer i stua (fra gulv til tak) med kjempefin utsikt

- stor veranda m kjempefin utsikt

- fin planløsning

Skulle endret på:

- større kjøkken

- et soverom til (har 3)

- større vaskerom (skulle gjerne hatt egen inngang pluss plass til alle klær)

- badekar!!

- ikke koksgrå fliser i gangen, ALT synes

Litt større gang hadde også vært fint :)

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Mange av tingene dere er fornøyde med har jeg alt på lista mi, som inngang fra garasjen til kjøkken via vaskerom, spiskammers, stort vaskerom med nok benkplass og skaper, bad over vaskerom sånn at jeg kan skittentøysjakt, to fulle etasjer uten skråvegger, Ingen billige "ligner-på" løsninger, det skal være ekte tre og stein. Vi skal også ha stort kjøkken og minst fire soverom, gjerne fem.

Vi er litt usikre vedr vannbåren varme mtp kostnad og komfort. Er det sånn at man kan ha forskjellig temperatur i rommene, eller må alt være likt? Får man det varmt nok når det er skikkelig kaldt? Og hvor dyrt er det i forhold til varmekabler?

Skrevet

Komfortmessig er vannbåren varme fantastisk syns jeg. Slipper å fryse på føttene og slippe den intense overvarmen (varm i toppen, kald på føttene) som mange har i husene sine for å få det varmt nok. Vi har trådløse termostater i hvert eneste rom, så man kan ha det mye varmere på badet enn på soverommet. Vi får det varmt nok når det skikkelig kaldt, men har en veldig kraftig pumpe, (huset er 450 kvm) og har 2 ekstra store varmtvannstanker (med en innbygget kolbe). Er det store temperatursvininger tar det gjerne et halvt døgn for at temperaturen er justert i huset, det er kanskje minuset. Men det går an å lukke opp vinduer eller hjelpe med å fyre i vedovner og peiser om det skulle blir et problem.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Er glad jeg har brukt Heltre overalt og ikke billige løsninger. Her ville MDF dører vært sparket i stykker og det samme med gips vegger. De flyr på og sparker ball over alt til tider ;)

Jeg har ikke heltre dører, og ingen som har sparket hull i de? Dere MÅ ikke sparke fotball inne og kaste ting veggimellom altså.... Det er faktisk ikke vanlig at detre er greit;)

Angrer på sorte flis på kjøkkenet, for lite bodplass og skulle gjerne hatt et soverom til.

Sentralstøvsugeren er bare dallj og i veien, bruker en vanlig en hehe :)

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg digger sentralstøvsuger!! Så smak og behag wink.png

Vi heller dra på en slange enn å dra på en drog av en klump som bråker og støver wink.png

Jeg digger:

skittentøy sjakta.

Kjølehjørne.

Matboden.

Badet på soverommet.

Alle har hvert sitt soverom.

Loftstua.

Dør til vaskerommet.

Klesskapene til barna på vaskerommet og eget walkincloset innenfor badet oppe til oss.

Store åpne vinduer.

Senger i kneveggen der det går.

Eget rom til barnas klær innenfor gangen.

Induksjons topp.

Vannbåren varme.

Badekar må en ha.

Sjult anlegg til mannens stereoanlegg (rør i vegg)

Kommer ikke på mer i farta.

Er ikke så fornøyd med:

Å ha blitt overtalt til å ta kobla vinduer. Har masse smårutete vinduer å vaske ohmy.png

Bruk god tid på å planlegge kjøkkenet, jeg har forandret 3 ganger. (Heldigvis kun kutte ut noe, så det ble ikke dyrt, kun arbeid)

Har du matboden i tilknytning til kjøkkenet? Og har du kjølehjørnet der eller på kjøkken?

Jeg ser for meg et gammeldags spiskammers med hyller og et stort kjølehjørne.

Skrevet

Jeg har også lyst på gjennomgående peis mellom kjøkken og stue.

Noen som har erfaring med det?

http://www.rais.no/ovn/rais-21.aspx

Vi har det! Kjøpt innsats og designet selv peis som vi fikk murt. Er SÅÅ fornøyd :)

Anonym poster: ba3d94d0e0e853f5ff14ca2535c32e92

Skrevet

Grøss heltre..ingen sparker fotball eller kaster ting inn i huset vårt så vi kan ha det sånn vi synes er fint

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Grøss heltre..ingen sparker fotball eller kaster ting inn i huset vårt så vi kan ha det sånn vi synes er fint

Når jeg tenker heltre er det ikke furu og panel jeg mener, men at det som ser ut som parkett skal være det og ikke en billig etterligning, samme med benkeplater o.l. Liker ikke laminat og juksefliser :)

Skrevet
Er glad jeg har brukt Heltre overalt og ikke billige løsninger. Her ville MDF dører vært sparket i stykker og det samme med gips vegger. De flyr på og sparker ball over alt til tider ;) Der vi lissom har spart har vi allerede gjort endringer... ;)

Vi har hvitmalte heltre dører. Forskjellen er at de er tyngre og skrangler mindre når de lukkes. Kjenner at kvaliteten er litt annerledes enn mdf. Utseende er det samme.

Men å sparke hull i en dør hadde nok ikke vært et problem hjemme hos oss uansett om det var heltre eller mdf.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Er glad jeg har brukt Heltre overalt og ikke billige løsninger. Her ville MDF dører vært sparket i stykker og det samme med gips vegger. De flyr på og sparker ball over alt til tider ;) Der vi lissom har spart har vi allerede gjort endringer... ;)

Vi har hvitmalte heltre dører. Forskjellen er at de er tyngre og skrangler mindre når de lukkes. Kjenner at kvaliteten er litt annerledes enn mdf. Utseende er det samme.

Men å sparke hull i en dør hadde nok ikke vært et problem hjemme hos oss uansett om det var heltre eller mdf.

Mente forpresset dører ;) MDF dører skal det noe til sted kunne sparket hull i :)

Vi har en gang på 30 kvm som de får lov å sparke fotball i på vinteren...

Med heltre mener jeg selvfølgelig malte overflater! Ikke panelplater (papp) men tre tvers igjennom. På dørene merker vi stor forskjell fra søstra mi som har MDF og mamma som har formpresset.

Jeg har heller ikke Laminat, men parkett. Litt mer ekte enn masse plast og papp (satt på spissen.)

Endret av Turtelduen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...