Gå til innhold

Hvor lang tid tar det fra "unnfangelsen" til man blir gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på hvor langt jeg er på vei. Jeg hadde en operasjon i livmorhalsen (konisering) like før jeg ble gravid, og dette har forskjøvet eggløsningen. Men verken tidlig UL på sykehuset (uke 6-7) eller menstermin stemmer med unnfangelsen. Denne er jeg nemlig helt sikker på siden vi hadde sex én gang den måneden...

Er det sånn at det kan gå mange dager før egget blir befruktet? I følge UL tok det nemlig fem dager fra sex til jeg var gravid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er vel ikke gravid før egget fester seg. Egget dør ganske raskt etter eggløsning, hvis det ikke blir befruktet, så det blir befruktet innen 24 timer. Men, hvor raskt det fester seg, varierer fra person til person, alt fra 2-10 dager :)

Så UL har nok rett der :)

Skrevet

Sæd kan dessuten leve lenge inni deg opp til over en uke etter det jeg har hørt. Så det er fullt mulig og ha sex 1 uke før eggløsning og alikevel bli gravid..Det er vel en av grunnene til at "sikre perioder" ikke trenger og være så sikre.. Og det er visst heller ikke unormalt at enkelte kvinner kan ha flere eggløsninger i løpet av 1 syklus..

Skrevet

Dette med flere eggløsninger i en syklus er kun en myte. Men sæd kan leve opptil 5 dager før det treffer egget. Så over en uke er nok drøyt;) Jeg har gått en stund på fruktbarhetscomputer som prevansjon, så vet litt om det. Funket flott det, selvom jeg er av den svært fruktbare typen;)

Det de fleste nok bommer på når det gjelder "sikre" perioder, er nok tidspunktet for eggløsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...