Gå til innhold

Bytte fornavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har byttet fornavn til sin lille? Min datter er snart 7 mnd og jeg føler ikke at hun har det riktige navnet, og jeg tenker på det hver dag! Jeg får nesten vondt inni meg. Det er et litt spesielt navn hun har. Ønsker et litt mer vanlig, norskt. Det går ikke ann å lage dobbeltnavn av det.....

Men, så er hun jo nå snart 7 mnd gammel..... Huff. For et dilemma! Jeg trodde jeg skulle bli vant med det - men den gang ei... :(

Hva synes dere?

Anonym poster: d69e4d26db8e188d482cf54511d9e95d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:(

Anonym poster: d69e4d26db8e188d482cf54511d9e95d

Skrevet

Uff da, hva sier pappaen til barnet? Hva med å lage et kallenavn? La hun beholde navnet men begynne å konsekvent bruke kallenavnet?

Anonym poster: 822ee4404be730ad0553bd3d736456e6

Skrevet

Ja. Ser ingen grunn til at du ikke kan gjøre det. Ei venninne byttet når hun var 14 og jeg har kjent henne hele livet. Tok noen mnd så var det greit det. Og barnet ditt er jo lite enda så det går vel enda raskere. Besteforeldre osv kan hende bruker et par uker men. Det er jo bare et navn.

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Hvis et navn bare er et navn som nevnt over her... hvorfor bytte navn da?

Jeg ville ikke byttet, men vi er alle forskjellige og tar forskjellige valg :)

Skrevet

Har en fetter som var usikre på navnet til.yngste..skiftet da hun var 3 mnd. Gikk veldig fint det da..så lenge barnet er så lite har han/hun ikke noe forhold til navnet uansett.

Skrevet

Venninna mi bytta som voksen... Var litt styr og uvant... Bedre å gjøre det når hun er liten:-)

Skrevet

Hvis det kan være en trøst, følte jeg at navnet til datteren min var feil i nesten to år før hun "vokste" inn i det. Nå føler jeg ikke at hun kan hete noe annet. Men skjønner følelsen altså. Synes det er bedre om du bytter nå enn senere hvis du bestemmer deg for det. Vet om flere som har byttet navn til babyen det første halvåret, og ingen har sagt noe på det.

Anonym poster: 3a2256d01d36d88b1ea8cf058b314f14

Skrevet

Fordi hun jo ikke er komfortabel med navnet. Og er man ikke det ser jeg ingen grunn til å beholde det. Hun skal jo oppdra barnet i mange år fremover og kommer jo til å bruke det mye.

Skrevet

Et vennepar av meg har to barn hvor begge har anderledes navn enn det de ble døpt. Den ene gikk fra et til to navn. Feks fra Anna til Anna Maria. Den andre beholdt det ene navnet og byttet fra feks Anna Maria til Maria Helena. De byttet også rundt på rekkefølgen.

Maoula Stella fra De unge mødre DK har nytt fornavn, men har samtidig beholdt Stella. (husker ikke helt hvordan Maoula staves)

Noe lignende har en god arbeidskollega av meg også gjort som voksen.

Anonym poster: f18dde78ce7b77e8fe83fae01b7ed8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...