Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Ikke nok med at han må sove middagslur hver dagvi ukedagene. Men idag sa jeg nei til en kveldsvakt (studerer og jobber deltid) for at vi skulle ha en kosekveld sammen. Barnet er på overnatting og vi lagde oss en god middag. Fem min etter at middagen var inntatt sovnet han som et slakt på sofaen og da var klokken litt over åtte. Skuffet? Ja! Holder det ikke å sove hver natt og hver dag etter jobb et par timer da.... må han sovne på frikvelden vår. Jeg kunne heller dratt rett fra skolen og på jobb. skjønner ikke hvorfor han skal være så forbanna sliten. Jeg studerer fulltid og jobber halv stilling og bruker ikke ettermiddagene på å sove. Ja nå er jeg en sur gretten kjerring Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Ikke normalt for en voksen mann å trenge sååå mye søvn da? Be han sjekke noen vitaminnivåer osv hos legen. Anonym poster: cf07ea9c4edd7559f8b7a0f9000a1bb4
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 Fy faen!! Hiv han på huet og ræva ut av huset!! Anonym poster: fe2892519b4061703a8cbf6b2ab95fbc
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Han går aldri til legen. Han har sovet etter jobb så lenge jeg har kjent han så jeg visste hva jeg gikk til. H.i Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 Vel han er umulig å vekke så funker ikke å hive han ut selv om det frister akkurat nå. H.i Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 Snorker han på nettene? Kan hende han har søvnapnè. Da har man behov for masse søvn, og er i tillegg veldig trøtt på dagtid. Kan være vel verdt å få bestilt en søvnregistrering via fastlegen. Anonym poster: 13dac2a2d0a036eb2e3d4063e1cbc664
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #7 Skrevet 11. januar 2013 Ja både han og bikkja snorker i kor. Ikke hver natt men ganske ofte. Dvs jeg må legge meg på sofaen i stua med lukkede dører for å få noe søvn. Selv da snorker de gjennom dørene. Er det virkelig ille legger jeg meg inne hos barnet. Men vi bor i en liten leilighet så vanskelig å ikke bli forstyrret. H.i Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 Ja både han og bikkja snorker i kor. Ikke hver natt men ganske ofte. Dvs jeg må legge meg på sofaen i stua med lukkede dører for å få noe søvn. Selv da snorker de gjennom dørene. Er det virkelig ille legger jeg meg inne hos barnet. Men vi bor i en liten leilighet så vanskelig å ikke bli forstyrret. H.i Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f Da burde han definitivt gå til fastlege og bli henvist til søvnregistrering mtp utredning av søvnapnè. De som lider av søvnapnè merker sjelden annet enn at de er trøtte og uopplagte på dagtid. Anonym poster: 13dac2a2d0a036eb2e3d4063e1cbc664
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 Men søvnapne er ikke det at man slutter å puste flere ganger når man sover? Jeg har ligget våken noen netter å hørt på han og han puster helt normalt. Uansett jeg kan nevne det for han. Men han har lege/sykehusskrekk så tviler på at han gjør noe med det. Jeg lå alene på isolat for en stund tilbake og han turte ikke besøke meg så barnet vår som da var 6 år måtte komme alene inn til meg. Han har ikke vært hos lege siden ungdomsskolen eller noe. H.i Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Men søvnapne er ikke det at man slutter å puste flere ganger når man sover? Jeg har ligget våken noen netter å hørt på han og han puster helt normalt. Uansett jeg kan nevne det for han. Men han har lege/sykehusskrekk så tviler på at han gjør noe med det. Jeg lå alene på isolat for en stund tilbake og han turte ikke besøke meg så barnet vår som da var 6 år måtte komme alene inn til meg. Han har ikke vært hos lege siden ungdomsskolen eller noe. H.i Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f De fleste kan man høre at har pustestopp ja, men ikke alle. Syns uansett at et så enormt søvnbehov i kombinasjon med massiv snorking burde sjekkes mtp søvnapnè. Men høres jo ikke ut som om han gidder å gå til lege med mindre han er døden nær, så da må du vel bare leve med det dessverre Anonym poster: 13dac2a2d0a036eb2e3d4063e1cbc664
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Jeg skal skremme han litt så han kommer seg til lege. Han vet ikke engang hvem fastlegen hans er..huff...jeg tvang han til å bytte til en fastlege her vi bor siden han hadde en fastlege fra hjemplassen flere timer unna. takk for svar H.I Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #12 Skrevet 11. januar 2013 Vel, uten å vite hvor mye han sover på natten synes jeg også umiddelbart det høres ekstremt ut med så mye søvn på dagtid for en voksen mann, og jeg kan ærlig talt også godt forstå at du er sur over å ha misset en jobbkveld for å sitte alene i stuen.. Lurer også litt på om han burde ta seg en tur til legen og sjekke bla d-vitamin og jernnivå? Hva og når spiser han på dagtid? Går det mye i sukker og fast food? For da kan man også lett bli veldig sliten. Her er sambo trøtt også, men det er fordi vi har en liten gutt som i perioder ikke er så glad i å sove etter kl 1 på natten og gjerne holder den gående frem til vi skal stå opp. Dessuten jobbes det turnus, så det er også derfor søvnen blir ødelagt.. Har et par ganger reagert på når samboeren min har sovet veldig mye i perioder, men synes det har hjulpet å fokusere på hjemmelaget sunn mat og å gå i seng tidlig nok - i blant sammen med lillemannen kl 20, hehe. Anonym poster: 530c8503ef153a0e051100c69b5576c6
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #13 Skrevet 11. januar 2013 Nå har jeg lest litt om søvnapne og jeg synes mye stemmer. Han forsover seg ofte til jobb, da han ikke våkner av alarmen. Eller han våkner men skrur den av i søvne slik at jeg ikke rekker å våkne selv, for å hjelpe han med å våkne. Siden jeg som regel skal opp en halv time senere. I tillegg må han som regel stoppe på veien hjem fra jobb for å sove i bilen fordi han opplever å sovne bak rattet, eller ta han holder på å sovne da. Det er tydelig at han ikke sover godt nok på natten. men saken er jo det at han som regel sovner etter middag kl 18 og sover da gjerne til kl 22-23 og så spiser han kvelds og så legger seg igjen og står opp kl 6. Han jobber vanlig dager dvs. 07.30-16. Mens jeg går i turnus(dag/kveld/natt/helg). Barnet er 8 år og sover hele natten. Legger seg kl 20 og våkner ekstremt sjeldent på natten. Så nattevåk er det maaaange år siden vi hadde. Det var når hun var baby. Han spiser frokost, lunch, middag og kvelds. Vil si vi spiser sunt stort sett, kunne jo helt sikkert spist sunnere, men har et normalt sunt kosthold. Det er kun mannen som er så trøtt. Jeg og barnet er ikke så trøtte, enda vi har like hektiske dager. Jeg går ofte fra skole og rett på jobb, har doble vakter osv, men klarer å leve normalt uten å sove meg i hel. Klart jeg er blir sliten, men jeg sover da ikke slik som han. Det er veldig frustrende at han er så mye trøtt. Jeg jobbet en periode i juleferien 20 dager i strekk uten en fridag og det gikk helt fint, mens mannen klarer ikke en dag på jobb uten å ha en middagshvil etter jobb. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en middagshvil. Ikke at jeg er noe superwoman altså, jeg prøver bare å skjønne hvorfor jeg klarer å få ting til å gå rundt mens mannen blir helt slått ut. Er det noe galt med han?? Eller er det jeg som er et stressa menneske som burde roe meg ned?? Vi er tydeligvis to forskjellige mennesker. Altså jeg kan sove 4 timer flere netter på rad og fungere fint. Mens han fungerer ikke etter 8 timers natt engang. Men jeg må si at jeg går nå mer fra å være irritert til å bli bekymret for min mann. Har liksom tenkt at han er lat. Fordi hvorfor skal det alltid feile menn noe når de skal sove hele tiden. Hadde jeg sovet hele tiden hadde jeg vært lat da? nei, huff jeg må snakke med han når han våkner imorgen... og er det da jeg skal nevne at han sover gjerne til kl 16 i helgene........ så når jeg har pleid å komme hjem fra dagvakt eller drar på kveldsvakt så våkner han....huff H.I Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #14 Skrevet 12. januar 2013 Spark mannen til legen. Fortell at dette ikke går lenger. Unormalt at en voksen mann sover så mye! Mannen min har søvnapne og sover med maske hver natt. Det tok en liten runde med utredning før han kom dit, bl.annet måtte han overnatte på sykehus, hvor de sjekket antall pustestopp. Mannen min hadde mange flere pustestopp enn jeg merket. Trodde han hadde pustestopp noen få ganger("drar snorken laaangt" før det blir helt stille et øyeblikk). Det har hjulpet fantastisk og mannen din kommer til å få det så mye bedre! Mannen min kan fortsatt blunde på sofaen om han legger seg ned, men vi har en baby som holder oss litt våkne på natta... Anonym poster: 907bd79b4db281a688dc49aee17025cd
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #15 Skrevet 12. januar 2013 Ja jeg skal absolutt snakke med han idag og overtale han til å gå til legen. Nå har han sovet siden kl åtte igår kveld dvs over 15 timer. Ikke antydning til at han skal stå opp ennå. Trist h.i Anonym poster: 913f75d58fb2c09548ff4b97fc33e96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå