Bolleklar Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Hvordan bør jeg gå frem for å innhente informasjon om -og søke barnehageplass? Jenta vår er født tidlig i september, og vi har et håp om at hun skal få plass selv om hun ikke rakk "fristen". Det er type 14 barnehager i 1 km. radius fra der vi bor, så det er så mange alternativer! Jeg har ikke satt en fot i en barnehage siden jeg selv gikk i en for snart 30 år siden, og trenger litt veiledning i jungelen. Noen som vil dele erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Sjekk ut bhgenes hjemmeside/kommunens hjemmeside for å få litt info om de forskjellige. De fleste bhger har et tema eller noe de fokuserer på/gjør mye av. Det kan være gårds-, friluftsliv-, kulturbarnehage osv. Spørr hva du ønsker for barnet ditt og hva du tror barnet vil trives best med. Hør med de i barselgruppa hva de skal søke. Kanskje du kjenner noen med barn i de aktuelle bhgene, spør om erfaringer. Husk at selv om du hører en negativ erfaring så trenger det ikke bety at bhgen er dårlig. Er det flere derimot hadde jeg styrt unna. Jeg hadde heller ikke søkt basebhg, men det er min mening. Noen bhger kan ha spesielle pedagogikk de bruker. Google eventuelt de forskjellig og se hva du syns om de. Hvor bor du? Anonym poster: 1b3cc1c00cd6f3b4e7a9d8ec192951af
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 Mange kommuner har informasjon om alle barnehager på sidene sine. Så du kan jo begynnemed å sjekke ut det. Om din kommune har det, så kan du jo begynne å sile ut :-) Se om det er forskjell på kommunal vs privat(nye el gamle lokaler, gode uteområder mm) Vil du ha basebarnehage eller avdelingsbarnehage. Er der noen som har spesielle tilbud, f eks gårdsbarnehage, utebarnehage/utegrupper, fokus på musikk. Google de forskjellige og se om du finner folks erfaringer. Det er vel forskjellig fra kommune til kommune hvor mange man kan søke på. Men det er vel de 3 første valgene som blir prioritert i første omgang. Det er felles opptak og søknad skal leveres elektronisk til kommunen(denne skal ligge på kommunens sider) uansett om man søker kommunal eller privat barnehage. Søknadsfrist er som oftest 1 mars(men kan variere fra kommune til kommune) Anonym poster: 7819d2cd7cbd8e7da027a4531a0383f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå