Gå til innhold

Er det ikke litt vel tidlig å "sette en diagnose"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ute å spiste idag med sønnen min på 15 mnder.

Han er som ettåringen flest å vil helst ikke sitte i ro å det viste han litt med å sitte urolig.

Men han var godt i humør og kanskje litt oppgiret av sukker.

Plutselig kommer det en fremmed dame bort til meg å sier at sønnen min har nok ADHD men det skal jeg ikke beskymre meg for,for ADHD er smarte barn.

Hun sier at hun ser han har ADHD for hun jobber som barn og ungdomssarbeider å har erfaringer med dette.

Er det ikke litt vel tidlig å "sette en diagnose" på ett så lite barn?

Jeg ser på han som en helt normal gutt med mye energi å som ikke er så glad i å sitte i ro.

Anonym poster: 61a7663887ff6d714c25f0d1ea074af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ALT for tidlig og direkte latterlig av denne damen :D

Anonym poster: 31091f25e478c9dd7dc8f7004c3e836d

Skrevet

Jo d var litt vel tidlig.. Setter vel ikke diagnoser på barn før i skolealder med mindre det er noe meget tydelig...

Skrevet

Jeg var ute å spiste idag med sønnen min på 15 mnder.

Han er som ettåringen flest å vil helst ikke sitte i ro å det viste han litt med å sitte urolig.

Men han var godt i humør og kanskje litt oppgiret av sukker.

Plutselig kommer det en fremmed dame bort til meg å sier at sønnen min har nok ADHD men det skal jeg ikke beskymre meg for,for ADHD er smarte barn.

Hun sier at hun ser han har ADHD for hun jobber som barn og ungdomssarbeider å har erfaringer med dette.

Er det ikke litt vel tidlig å "sette en diagnose" på ett så lite barn?

Jeg ser på han som en helt normal gutt med mye energi å som ikke er så glad i å sitte i ro.

Anonym poster: 61a7663887ff6d714c25f0d1ea074af1

Kan ikke sette noen diagnose før barnet er 3-4 år :-)

Anonym poster: b1d6545aa91d9d00ef0f5a693657f9c2

Skrevet

For ikke å snakke om direkte frekt å henvende seg til fremmede på den måten!

Skrevet

Har inntrykket av at enkelte som jobber med slike ting ser diagnoser over alt:P

Denne damen var nok bare i overkant ivrig!

Anonym poster: 612ac3be25daadfcaa51a1deb5695915

Skrevet

For ei idiotisk dame.. Det er alt for tidlig til å sette diagnose.. Det er helt normalt med aktive barn! Ikke alle barn trenger eller har en diagnose.

Anonym poster: bf90ed8fcf49372e5e4cdf54107cf9f7

Skrevet

Godt å høre!

Først tenkte jeg at det var helt latterlig å syns egentlig hun er frekk som kommer bort å sier sånt.

Men etter vært begynner jeg jo så smått å lure på om det kunne være noe i det hun sa,ettersom hun faktisk kommer med sånt til vanlig.

Anonym poster: b89fcd3b00b19a882445931d34e960ec

Skrevet

Mange skruller som går fritt ute i samfunnet;)

Skrevet

Hvis dette er sant, håper jeg at du forsøkte få henne til å endre yrkesvei?

Anonym poster: 575a6f5e876232869631b1ea0d41df04

Skrevet

Det er vel heller hun som har en diagnose, som går bort til vilt fremmede og sier noe sånt..

Skrevet

Ha ha det var dagens! Min gutt er på samme måte, en normal og utforskende liten røver.

Anonym poster: b01eb9a9a77a22abeabf4432a893366a

Skrevet

Hvis dette er sant, håper jeg at du forsøkte få henne til å endre yrkesvei?

Anonym poster: 575a6f5e876232869631b1ea0d41df04

Jeg ble rett og slett så satt ut at jeg sa nok dessverre ikke noe fornuftig.

Anonym poster: b89fcd3b00b19a882445931d34e960ec

Skrevet

En barne- og ungdomsarbeider har IKKE kompetanse til å diagnostisere. Glem det hele!!

En eventuell utredning finner som regel ikke sted før barnet er mye eldre og utføres IKKE av folk som knapt har tatt artium!!!

Det er fagfolk (med høgskole og universitetsutdanning) som tar seg av en utredning og diagnostisering.

Synes forøvrig det var j***** ufint (pardon my french) av henne. Man går ikke bort til folk og kommer med slike uttalelser. De fleste 1-åringer synes ikke at det er utpreget morsomt å sitte rolig ved bordet :)

Skrevet

I tillegg er det helt utrolig at en barne og ungdomsarbeidet skal sette en diagnose. Det er type videregående, fagarbeidere. Jeg har master i pedagogikk og har jobbet med barn med særskilte behov i 17 år. Jeg setter ikke diagnoser, da dette er forbeholdt fagpersoner som direkte jobber med diagnosering.

Anonym poster: b52120d7515c4efa79262a753424846d

Skrevet

Har inntrykket av at enkelte som jobber med slike ting ser diagnoser over alt:P

Denne damen var nok bare i overkant ivrig!

Anonym poster: 612ac3be25daadfcaa51a1deb5695915

En barne- og ungdomsarbeider har ikke kompetanse til å "se diagnoser overalt". Hvis de tror at de har det er de uegnet! De er riktignok ganske gode på lek,formingsaktiviteter, barnestell og tilsyn, men de er ikke akademikere.

Anonym poster: a64f3404e575c7056c73b50e8a003c02

Skrevet

I tillegg er det helt utrolig at en barne og ungdomsarbeidet skal sette en diagnose. Det er type videregående, fagarbeidere. Jeg har master i pedagogikk og har jobbet med barn med særskilte behov i 17 år. Jeg setter ikke diagnoser, da dette er forbeholdt fagpersoner som direkte jobber med diagnosering.

Hear ye! Hear ye!
Skrevet

Nå har jeg kompetanse til å sette diagnosen og det skal litt mer til enn å observere et barn på en restaurant.. Og selvsagt er det ikke mulig å gi ADHD diagnose ved 15 mnd.

Denne damen burde holde seg for god til dette hvis hun har noen som helst peiling og jeg mener også hun bryter med etiske retningslinjer for helsepersonell ved et slikt overtramp.

Anonym poster: cfaa42d6e641c6bce31ac69baac89200

Skrevet

Så utrolig frekt å gå bort til en fremmed og sette diagnose på et 15. måneders barn..Hvis det hadde vært meg hadde jeg blitt fornærmet. Ikke fordi de hadde ADHD fordi det kunne faktisk tenkes at mine barn hadde det.pga. av arv Men det har vel ikke fremmede noe med. Og alt for tidlig å sette en diagnose i den alderen.

Anonym poster: 5973337fad36284bb9de7572a3f301b5

Skrevet

Ha ha, Jesus...så en som jobber som assistent i barnehage føler seg kvalifisert til å diagnostisere et barn i det hele tatt..! Og ikke bare det, men faktisk en 15 måneder gammel baby ;). Basert på pensum fra videregående skoles fagbrev. Hadde jeg vært sjefen hennes hadde jeg nok gitt henne en kraftig advarsel om hun hadde begynt med barna på avdelingen.

Anonym poster: 2ab61138d2c8f3f98cf94becd35ae0d5

Skrevet

Det er psykologer, psykiatere eller spesialister i pedagogikk som er kvalifisert til å sette en diagnose.

Skrevet

Tror nok det er hun som feiler noe.. Dummeste jeg har hørt! Ikke bry deg om henne ;)

Skrevet

For det første så gir ikke sukker ekstra aktive barn. Dette er testet ut og undersøkt.

http://stupi.no/archives/314

Linken er bare som eksempel. Jeg har selv barn med bl a ADHD, og Vanilin er fienden for de fleste som liksom blir aktive av sukker. I de fleste produkter med Vanilin, finnes også mye sukker. Og dermed får sukkeret skylden, selv om det ikke er synderen.....

Der ble også gjort en undersøkelse med bursdager. Delt i to grupper. Ene gruppens foreldre fikk beskjed om at ungene kom til å få søtsaker, kaker, brus og mer til. De andre foreldrene fikk beskjed om at bursdagen ble feiret med sunne ting, og grønnsaker med dipp. Men forskerne byttet barnegruppene.... :D

Gjett hvilke foreldre som virkelig trodde barna hadde fått sukker og søtsaker? Jo, det var den foreldregruppen som hadde fått vite akkurat det på forhånd. Men de barna hadde bare spist sunne ting, men hadde det nok utrolig gøy. Så foreldrenes forventninger ang sukker medvirket nok til at de syns aktivitetsnivået til ungene var for høyt, og at sukker nok var synderen......

Og for det andre så bør du høre på folk som har erfaring.......

Greit det er tidlig, for de fleste får ikke ADHD-diagnose før de har begynt på skolen. Men som meg, så finnes der andre som gjenkjenner visse tegn veldig tidlig hos barn. Jeg ser det i øynene, og måten de er aktive på, allerede fra de er ganske så små......

Anonym poster: 5b21325e91d6171ee058811ccb80a0db

Skrevet

Bah! Vet dere ikke at barne- og ungdomsarbeidere vet absolutt alt om barn og unge? De tar aldri feil, og har så grundig utdannelse at de kan se alt hos alle, hele tiden. Så mye snakk om den "yrkesutdannelsen" som det har vært her inne, så var jeg sikker på at alle visste dette..

Skrevet

Selv om du ikke jobber med diagnostisering, så hadde du med din faglige bakgrunn og lange erfaring helt sikkert klart å gjøre en korrekt vurdering i svært mange tilfeller. Det samme vil kunne gjelde for andre som har mye pedagogikk, psykologi o.l. også, men med kunnskap kommer ofte også innsikt i at det fremdeles er alt for mye man ikke vet og kan, og at normalitetsspekteret er mye større enn det folk flest tror :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...