Gå til innhold

Er dette skikkelig "fyfy"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring som er litt kraftig. Har gradvis lagt på seg de siste årene. Tror kanskje det henger litt sammen med følelser. Har plaget av en gutt i klassen, og har nok gått på selvtilliten hennes...

På farens side er det myyye overvekt. Hun har nok arvet "hans gener". Kraftig bygd, og man ser at kroppsfasongen er veldig lik.

Vet at hun har kompleks for vekten sin (sagt det selv). Jeg synes dette er litt vanskelig. Ser helst at hun trener litt mer hun gjør. Både for selvbilde sitt og dessuten har hun astma, så legen har sagt det er viktig å trene.

I dag spørte jeg henne litt rundt dette med vekt, og hun sa hun kunne tenkt å gå ned litt. Er livredd for at hun føler at jeg vil slanke henne, for er virkelig ikke det jeg vil. Er livredd for at hun skal bli slitende med overvekt slik som faren, og flere på den siden av familien. Vil hun skal trene og ha et sundt kosthold. Målet må være å fornøyd med kroppen sin.

Selv trener jeg endel, og føler meg mer fornøyd med en sterk kropp.....enn det å være syltynn.

Blir det "feil" slik jeg tenker? Føler dette med vekt og tenåringer er et forferdelig sårt emne...

Anonym poster: 62276857ab1fc1cbf4814141fc29ad37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ho må bestemme selv hva ho ønsker,blir feil og tvinge henne og trene og spise sunt,selvom det hadde vert lurt :)

Skrevet

Prøv å få henne med ut for å være litt aktiv, trenger ikke være en løpetur heller. Hvis dere bare har sunn mat i hus er det vanskeligere å spise usunt, kanskje. Men for all del, en tenåring bør ikke trene med vekter, ikke bra for kroppen deres.

Anonym poster: fc967e5f7f8c6c8063dc427503135ef0

Skrevet

Foreldre har en viktig rolle og dette med å ville selv er relativt. Man kan påvirke andres vilje. Man må ikke tvinge, det har motsatt effekt, men å tilrettelegge oppmuntre og bistå det er viktig. Fryktelig vanskelig tema.

Min far ville slanke meg. Det har virkelig bare gjort saken verre.

Vanskelig å si hva hun burde ha gjort, men han burde i alle fall slutte å snakke om sunn mat hver gang vi gikk tur. Ville jo ikke å med ham pga det:)

Skrevet

Jeg ville fokusert på helse og astmaen og droppen snakk om tynn, tykk etc (det gjør du jo helt sikkert da).

Mener det blir helt feil å ikke tak i noe som kan bli et problem av redsel for å tråkke feil...

Så hjelp henne ved å gå lange turer med henne, jogge med henne og ikke ha usunn mar i huset som man kan knaske på.

Skrevet

Jeg vil si det er stor forsjell på en trettenåring og en nittenåring, selv om begge er tenåringer. Jeg tror man sakal være veldig forsiktig med å slanke de yngste tennåringene, mens jeg ville vært mer direkte med de eldste hvis de trengte det.

Jeg synes også det er viktig hvor overvektig og dvask ungdomen er. Selv om det kan være tøft å innse at man er for tung kan det være enda værre med foreldre som ikke våger å ta tak i problemene. Hvis barna mine begynte å bli overvektige og heller ikke var interesert i å trene noe særlig tror jeg jeg ville bedt helsesøster på skolen om råd. I slike vansklige saker kan det være godt å få råd fra fagfolk.

Ellers tror jeg det kan være bra å være ærlig med ungdomen om at hun sansynligvis har arvet farens roppsfasong og at det sammen med astmaen gjør at hun må jobbe litt estra for å holde seg sunn og frisk. Jeg ville no forsøkt å legge mest vet på viktigheten av å være ativ i hverdagen og mindre på ostholdet, spessielt om hun er tidlig i tennårene. Da an du også påvirke mye selv ved for eksempel å kreve at hun går eller skyler når hun skal steder, at feriene og helgene er aktive ol.

Anonym poster: df9c2772f34638e140cb26f7dc6d7161

Skrevet

Finn en hobby dere to kan gjøre i lag? Svømming, ridning, klatring etc? Selvforsvar? Fokuser på aktiviteten og ha sunn mat i hus. Noen tenåringer får jo mer "valpefett" og vokser det av seg igjen, men en aktiv livsstil er jo gull verdt uansett.

(Håper bare ikke at sunn mat for dere er det samme som lettprodukter av alle slag..)

Anonym poster: f765e8e2bb29d1e38795d6eb487da5bf

Skrevet

Ho må bestemme selv hva ho ønsker,blir feil og tvinge henne og trene og spise sunt,selvom det hadde vert lurt smile.png

Hva er det for en instilling? Hun vil takke moren senere i livet om moren tar tak i dette nå! Klart man ikke skal tvinge henne, da kommer man ingen vei. Men å motivere henne er ikke annet enn positivt. Og jenta vil jo ned i vekt selv.

Hun er fortsatt mindreårig, det betyr at foreldrene fortsatt har ansvar for henne. Som igjen betyr at de har ansvaret for at hun spiser sunt! Hva hun gjør i det skjulte kan de ikke følge med på, men å passe på å servere sunn og næringsrik mat er en del av det å være foreldre. Moren kan også spørre henne om hun vil være med å gå turer på ettermiddagen/kvelden eller finne en hobby i lag osv.. mange små ting som kan hjelpe til en sunnere livsstil, og som ikke trenger å være slitsomt. Og når de i tillegg sliter med overvekt i familien så bør man jo være ekstra obs.

Anonym poster: a13f84ddae9392ff972e3bbcfb6643cd

Skrevet

Vi har et sunt kosthold. Hovedproblemet hennes er nok at hun er altfor stillesittende. Prøver å dra henne med ut, men stritter veldig imot...

Hun blir forresten 16 år. HI

Anonym poster: 60c4b9074616171dbe107e3ec4878dcb

Skrevet

Vi har et sunt kosthold. Hovedproblemet hennes er nok at hun er altfor stillesittende. Prøver å dra henne med ut, men stritter veldig imot...

Hun blir forresten 16 år. HI

Når hun er 16 så har hun lov å bruke treningssenter og få medlemskap det. Kanskje dere kan begynne å gå sammen som en mor/datter greie? det er jo koslig. Eventuelt ta noen timer med personlig trener for å lære hvordan dere skal trene?

Skrevet

Da jeg var ca 13 år, begynte jeg å trøstespise mye og la mye på meg. Løsningen ble at mamma og jeg gikk tur sammen nesten hver kveld, og turene ble lenger og lenger, ofte opptil halvannen time om været var fint og vi hadde god tid. Dessuten fikk vi pratet mye sammen, og det var fint.

Hun formulerte det aldri som at hun skulle slanke meg, men som at vi skulle prøve å holde oss litt aktive sammen. Førte automatisk til at jeg spiste litt mindre, og vekta holdt seg nede.

Anonym poster: c41c9d5bd36f8389d78eea20b28d2205

Skrevet

Da jeg var ca 13 år, begynte jeg å trøstespise mye og la mye på meg. Løsningen ble at mamma og jeg gikk tur sammen nesten hver kveld, og turene ble lenger og lenger, ofte opptil halvannen time om været var fint og vi hadde god tid. Dessuten fikk vi pratet mye sammen, og det var fint.

Hun formulerte det aldri som at hun skulle slanke meg, men som at vi skulle prøve å holde oss litt aktive sammen. Førte automatisk til at jeg spiste litt mindre, og vekta holdt seg nede.

Anonym poster: c41c9d5bd36f8389d78eea20b28d2205

Ja, kveldsturer er noe jeg tenkte å begynne med :) Vi er forresten begge medlem av treningstudio. Hun er ikke så ivrig dessverre...

Skrevet

Mine foreldre slanket meg fra jeg var 13. Sendte meg hit og dit fra den ene pulverkurer til den andre.

Det endte opp med at forbrenningsanlegg min ble litt fucked up....

Om du ønsker å hjelpe/rettlede tenåringen så tilrettelegg.

Ha sunn mat i huset, godteri og brus kun lørdag,og spør om hun vil være med deg ut å jogge.

Skrevet

Du kan jo ta en prat med fastlegen eller helsestasjone bare for og forhøre deg.

Er det noen form for aktivitet hun liker eksta godt ? Feks svømming, turer i skog og mark, sykkling ol ? Da kan du jo pusje dette og forslå at dere kan gjøre dette sammen om far også er overvektifg så kan jo han også være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...