Gå til innhold

Baby i bil???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det en god stund siden jeg hadde liten baby( og en liten stund til spira kommer), men vi ble sittende å snakke om hvor lenge disse små nurkene kan sitte i bil. Og klarer ikke å bli helt enige...

Vi pleier å besøke mamma på sommeren og turen tar maaange timer. (blir nok delt opp i flere etapper)

MEN.... Husker tidligere at man fikk sikring som man brukte til hardbagen til vogna, finnes det enda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

brukt bilstol.

Anonym poster: 2c21541925e209f8f59718d201afc0da

Skrevet

Det var vel ikke svar på noe av det jeg spurte om?

Skrevet

Den typen sikkring er så lite trygg at den sjelden brukes lengre. Om den fortsatt er øovlig vet jeg ikke.

Vi fikk beskjed om at barna ikke be sitte mer enn maks 20 minutter av gangen i bilstolen de første måndene. Etter 20 minutter burde barnet få komme ut av stolen minst 10 minutter før vi kjørte videre. Dette var av hensyn til rygg og hofter. Vi løste det ved bare å kjøre kortere strekkninger og heller ta tog hvis vi skulle langt. Der kunne vi la ungene ligge i vogna.

Anonym poster: 8d5128d04e68a0f786e7e9958d4c64d9

Skrevet

hvis dere vil utsette ungene for fare,så bestemmer dere det,er ikke trygt slikt du har tenkt, ta mange pauser i steden og sett de i bilstolen,tror ikke politi blir så blid eller hvis dere blir stoppet.

Skrevet

Og til spørsmålet om hvor lenge så sier vel fysioterapauter at hvis barnet sover så er det ikke noe problem. Hvis barnet er våkent burde man ta pauser med jevne mellomrom - men at stillingen ikke er så gal som man tidligere har ment :) bare pass på at barnet ikke synker sammen - de har jo ikke muligheten til å rette seg ut/opp slik som oss :) vi tenker å ta sommerferien "Norge rundt" og kommer til å kjøre endel. Men det blir jo naturlig flere stopp med barn, en på fire og en på ca 5 mnd - tissing, bleieskift og matpauser, strekke på beina og lei av å kjøre pauser! ;)

Skrevet

Tusen takk :)

20 minutter ja... da spørs det nok om det blir noe tur til mamma denne sommeren :( Går dessverre ikke tog...

Og da blir det lang tur hjem fra sykehuset også... det tar jo en time...

Ok, så lenge de sover er det greit. Tenkte vi kunne ta turen i flere etapper med overnatting evnt... Vi får se...

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg ikke vet... Og fordi vi ØNSKER å sikre barna best mulig i bil. Sist jeg hadde baby var det en helt vanlig måte å sikre på i bil de første mnd.

Tusen takk for gode svar. Da blir det nok litt endringer på deler av ferien vår i år :)

Skrevet

hvis dere vil utsette ungene for fare,så bestemmer dere det,er ikke trygt slikt du har tenkt, ta mange pauser i steden og sett de i bilstolen,tror ikke politi blir så blid eller hvis dere blir stoppet.

Politiet har ikke en ting de skulle ha sagt! Det er, så vidt meg bekjent, lov med bag (og det er ikke lenge siden jeg leste om ett som er 'nytt' og som er godkjent). Politiet følger opp gjeldende lover og har ikke noe med å bli sure/misfornøyde om barnet er sikret etter de lover/regler som er gitt av myndighetene.

Skrevet
Tusen takk :) 20 minutter ja... da spørs det nok om det blir noe tur til mamma denne sommeren :( Går dessverre ikke tog... Og da blir det lang tur hjem fra sykehuset også... det tar jo en time... Ok, så lenge de sover er det greit. Tenkte vi kunne ta turen i flere etapper med overnatting evnt... Vi får se... Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg ikke vet... Og fordi vi ØNSKER å sikre barna best mulig i bil. Sist jeg hadde baby var det en helt vanlig måte å sikre på i bil de første mnd. Tusen takk for gode svar. Da blir det nok litt endringer på deler av ferien vår i år :)

Det med 20 min. var ekstremt. Aldri hørt den varianten før. Her har vi hørt 2 timer ett eller annet sted, så har forholdt oss til det. Kjenner ingen som tar pauser på vei til byen om babyen er rolig.

Skrevet
Tusen takk :) 20 minutter ja... da spørs det nok om det blir noe tur til mamma denne sommeren :( Går dessverre ikke tog... Og da blir det lang tur hjem fra sykehuset også... det tar jo en time... Ok, så lenge de sover er det greit. Tenkte vi kunne ta turen i flere etapper med overnatting evnt... Vi får se... Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg ikke vet... Og fordi vi ØNSKER å sikre barna best mulig i bil. Sist jeg hadde baby var det en helt vanlig måte å sikre på i bil de første mnd. Tusen takk for gode svar. Da blir det nok litt endringer på deler av ferien vår i år :)

Det med 20 min. var ekstremt. Aldri hørt den varianten før. Her har vi hørt 2 timer ett eller annet sted, så har forholdt oss til det. Kjenner ingen som tar pauser på vei til byen om babyen er rolig.

Ja, 20 min har jeg aldri hørt! Og vi tar heller ikke pauser på så korte turer som under halvannen time (om det ikke er grunn for det, selvfølgelig!) Her er en artikkel fra 2011 om saken - ville heller forholdt meg til disse :)http://m.tryggtrafikk.no/index.php?&action=roi&host=portal.tryggtrafikk.no&url=http%3A%2F%2Fwww.tryggtrafikk.no%2FSpedbarn%2Bi%2Bbilbarnestol.b7C_wBHY0d.ips

Skrevet

Da tenker jeg det funker om vi tar det med minimum en overnatting og goode pauser underveis :)

Godt å ha et forum hvor man kan få gode svar på ting :)

Må jo innrømme at jeg føler meg litt rusten, selv om jeg har to skjønne unger fra før er det lenge siden de var babyer :)

Skrevet

20 minutter er overdrevent lite. Man skal ta pause når det er naturlig, ved mat og bleieskift. Det er ikke skadelig for hofte og rygg med en langtur i blant så lenge barnet er født til termin og ellers ikke er syk/skadet. Så lenge barnet sover kan det sitte i stolen. Om det sover i stolen i 15 minutter eller 1,5 time er faktisk ikke så nøye hvis barnet er komfortabel. Det som er viktig å passe på er at barnet ikke blir for varm og ubekvem. Lett å kle på formye og stolen i seg selv er ganske tett.

Ville absolutt ikke brukt bag, det er ikke sikkert. Og tror ikke det er så lett å få tak i heller.

Anonym poster: 41cd51816672890e931e347ceaa6044b

Skrevet

Bag er helt utelukket denne gangen. :)

Syntes det er greit å forhøre seg litt når man er i tvil..

Og stort sett får man jo gode svar her inne ;)

Skrevet

På helsestasjonen sa de bare kjør. Bor på landet og er langt uansett hvor man skal. De sa at de lange (altså dagsturer osv) er så sjeldent at man gjør og det er ikke farlig å ta noen sånne i året...

Skrevet

Bare kjør, man kan ikke bli helt hysterisk! 20 min er ihvertfall det dummeste jeg at hørt!!! Ta en pause når det passer!

Skrevet

Å stoppe etter 20 minutter er unødvendig hvis barnet so er og er fornøyd. Stort sett styrer dette seg selv, ungen sier tydelig ifra når det trenger pause. Vi kjørte til Stockholm med mini da han var tre mnd.

Anonym poster: aea1b291615184f069a2ea5b429dbf15

Skrevet

De nye barnesetene er veldig gode, og man trenger ikke stoppe etter 20min (det er jo litt ekstremt), de sitter jo ganske bra i setene. Har man base i tillegg sånn at setet står helt riktig og ikke heller, så sitter de enda bedre . Er jo mye bedre å kjøre mens barnet sover, så ta en god og lang pause når det faller seg naturlig med tanke på mat osv..

Anonym poster: fffd57e38c79702be6a4775c711d8bd5

Skrevet

Vel, den er fra 2000, og setene har blitt mye bedre siden den gang.

Skrevet

Vel, den er fra 2000, og setene har blitt mye bedre siden den gang.

Var det eneste konrete jeg fant :)

Anonym poster: 8d5128d04e68a0f786e7e9958d4c64d9

Skrevet

Jeg kjører til min familie to timer unna med baby minst en gang i måneden og kjører største til skolen og bare det er en liten bit hver vei. Det som er viktig er å ha riktig utstyr til rett alder og montere det etter bruksanvisning og selvfølgelig BAKOVERVENDT til barnet er minst fire:) Dette er viktigere enn om man kjører 20 min, 40 min osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...